Oro, ångest eller annat?
Hej på er!
Har lite funderingar kring mitt mående som jag vill bolla med er, självklart kontaktar jag vården om det inte blir bättre inom kort. Men ni brukar ha en lugnande inverkan på mig :)
Har senaste veckan mått "skit" jag har ingen lust till någonting, är konstant trött dygnet runt. Lättretlig.
Har svårt att somna på kvällen, ligger vaken i timmar innan jag äntligen somnar bara för att vakna 8-12 gånger under natten.
Har ont i mina diskbråck men tror inte det är dem som gör att jag inte kan sova.
Nån som varit med om liknande?
MVH Erika :)

Det låter jobbigt. Det som bäst får mig på rätt köl är att dagligen promenera. Det måste inte vara snabbt. Det måste inte vara jättelångt. Men det får gärna vara under ganska lång tid.
Kommer du ut på promenader eller sätter ryggen stopp för det? Har själv haft diskbråck och vet hur ont det kan göra… :-/
#0: Fy vad jobbigt!
Här kommer lite tankar om vad det kan vara.
Stress?
Vitaminbrist?
Tidsomställningen från sommartid till vintertid?
Höstdepression?
En "allmän svacka"?
Som #1 skriver kan motion (räcker som sagt med promenader) vara rena mirakelkuren för måendet, det kickar igång en massa endorfiner i kroppen som gör att vi mår bra, både fysiskt och psykiskt.
Edit. Jag själv ger inte mycket för självhjälpsböcker, men den här är det stora undantaget. Det var min psykoterapeut som tipsade om den och vi arbetade med den under en av mina depressioner. Den är numera min bibel som är guld att ta fram och bläddra lite i när det går emot.
Handbok för oglada av Lars Ström och Per Carlbring
Bara av att se omslaget får mig på lite bättre humör. 😊
// Harley
- Redigerat 2020-10-31 20:59 av Herveaux

#1: Ja, det är galet vad för lite sömn kan ställa till med.
Går dagliga promenader med min hund och jobbar rätt mycket så diskbråcken hindrar mig inte på så vis. Har blivit van vid denna ständiga molvärk i ryggen.
Är verkligen jättetrött när jag lägger mig men ändå tar det fler timmar innan jag somnar. Bara för att vakna stup i kvarten resten av natten.
Drar mig för att söka läkarvård också då det säkert egentligen är något övergående. Har aldrig haft problem på det här viset tidigare. Är lite rädd frö att bli beroende av sömntabletter också så vill undvika sånt.

Om jag inte känner mig trött nog för att sova går jag helt enkelt inte och lägger mig. Om det då bara blir en halv natts sömn så blir jag för det mesta tröttare nästa natt. Eller den efter det.

#2: Stress kan det faktiskt kanske vara, har en röntgenundersökning om ett par veckor. Dock är det ren rutin efter att jag opererats för cancer. Inget som oroat mig tidigare dock. Tänker inte ens på det men det kom upp nu. Nåt undermedvetet?
Brukar inte känna av tidsomställningen och har aldrig haft varken några svackor eller depression. Ja nån dag kanske jag varit lite "off" men alla har vi dåliga dagar. Men inte såhär länge och inte på det här viset.
Går dagliga promenader med min hund men kanske ska ge mig ut på en egen runda med lite bra musik i lurarna.
Tack för tipset! Får kika in den boken :)

#4: Jag är verkligen jättetrött när jag lägger mig, gäspar stort och somnar nästan i soffan. Även fast jag går och lägger mig på en gång så lyckas jag ändå inte somna.

#6 Vad händer om du tillåter dig att somna i soffan? Kanske går att flytta över till sängen efter någon timme och fortsätta sova där?

#7: Får testa det, tack för tipset!

Testade att sova i soffan inatt, somnade rätt snabbt men fortfarande vaknar jag väldigt ofta. Upplever att jag vaknar för att jag måste vända på mig. Kan inte direkt koppla det till smärta men har ju lätt ont i princip dygnet runt.
Var förbi apoteket idag och fick tips om annat smärtstillande. Testar det ett par dagar så får vi se om det blir bättre resultat.
Pratade med några vänner idag och dem säger att jag inte alls är samma glada person längre. Det sved lite i hjärtat. Mina kollegor säger samma att jag inte är samma person längre.
Förhoppningsvis blir allt bättre när jag väl kommer igång att sova ordentligt igen :)
#0: Har du fått hjälp med diskbråcket?

#10: Har gått hos sjukgymnast för diskbråcket. Då symtomen blev värre så beställdes en magnetröntgen. Där hittades en tumör i ryggmärgen som bifynd.
I och med det tror jag att diskbråcket glömdes bort hos vården.
Det konstiga är dock att efter operationen så försvann alla symtom direkt. Och så började dem nu igen i september, samma månad som förra året.
Känns lite mysko men en släkting säger att det blir värre när det blir kallt ute.
Börjar känna av tröttheten dagtid nu, så får väl bli till att kontakta vården misstänker jag.