Vad är en normal vilopuls?
Undrar lite om jag har en normal vilopuls, har varit hos vårdcentralen och kollat. Har även en maskin att kolla hemma. Jag är 23 år gammal och har en bmi på 19. De 2 ggr jag kollat hos vårdcentralen fick jag 90 slag/min och andra gången var det 88 slag/min. När jag kontrollerar hemma så ligger de stadigt mellan 85-88 slag/min. Jag har de senaste månaderna tränat regelbundet i snart 2 månader. Innan var de bara lugna promenader. Från 7-18 år tränade jag regelbundet minst 3 ggr i veckan, senare år gick det upp till 6 ggr i veckan. Men senaste åren har de mer bara varit 30 min promenad. Så konditionen är inte med en som det en gång varit. Vågar för stunden inte köra allt för hårt gällande träningen. Jag har normal blodtryck men blir nojig, kanske jag oroar mig för inget och de ses som normalt bland 20 åringar 😅

Vilopuls ska ju helst kollas på morgonen innan man kliver upp ur sängen.Att den är högre på en VC är nog naturligt.
Kolla din vilopuls ett par morgnar innan du kliver upp.
Stolt ägare till tre La permer
Har kollat på morgonen, när jag vaknat i några dagar. Även när jag tagit en kort 2 timmar tupplur 😊
#1 Ska jag anta att min vilopuls är normal, då jag inte tränar något ordentligt som jag har gjort förr? För jag vet att man får sämre puls när man är otränad. Min pappa har bättre kondition än mig och han är 70+ och han orkar göra mer saker. Så vill sätta igång mer med träningen. Då jag vill inte ha så dålig kondition och min pappa tränar ingenting heller. Så hur kan de vara en sån stor skillnad mellan oss och vad han orkar göra 😅 Jag själv dricker inget kaffe, energi dryckor, alkohol och äter största delen hemlagad mat med mycket grönsaker och väldigt lite snabba kolhydrater och käkar lite socker ☺️ Snabb mat, snacks och godis kan bli någon enstaka gång i månaden ibland kan de gå månader innan jag äter nått sånt.
Vilken vilopuls man har är helt beroende på ålder, skick,kondition etc. Allt från 40-90 har jag sett på mina patienter.
Ska man prata "normal" vilopuls, så skulle jag kunna gissa på ett genomsnitt kring 50-60 slag pr/h.
Det handlar inte enbart om konditionen vilken vilopuls man har, stress och mediciner spelar in också. Jag har inte jättedålig kondition eller så, men pulsen ligger vanligtvis över 80 beroende på att jag lever med kronisk inre stress (PTSD)
Var dig själv, det finns redan så många andra.