Mobilfri - mindre stress
Det är väldigt skönt att vara mobilfri ibland. Jag är mer i nuet då och låter allt ta sin tid. Vilket också gör att man automatiskt stressar av från övriga vardagen när man inte har den där lilla tekniska prylen som man vanligtvis plockar upp varje kvart eller så för att se vad klockan är eller vad din polare svarat dig på facebook för några sekunder sen. Du undrar också i mindre grad om du hinner till den där affären innan den stänger eller planerar morgondagens måltider redan nu.
Jag cyklade till en ny badstrand idag och pluggade in en karta innan jag lämnade mobilen hemma och for iväg. Lyckades ganska smidigt leta mig dit även om det blev en lite annan väg i slutändan, via en lummig skogsväg bland annat. Badvattnet var jätteskönt och stranden inte alls överfull.
När man tycker sig vara nöjd och tillräckligt avsvalkad så är det ju bara att ta cykeln och åka hem. Nu blev det en lite annan väg hem men det fick ta sin tid bara. Jag hade liksom ingen brådska. Och utan mobil har du tre alternativ:
1. Kika på skyltar. Kräver verkligen att man är i nuet. Samtidigt kan man upptäcka saker längs vägen att njuta av, förundras eller kika närmare på.
2. Fråga folk. Se där, plötsligt blir du lite mer social på kuppen! Det finns många trevliga människor i din omgivning, inte bara idioter. 😉
3. Använda logik/gissa sig fram. Man hittar vanligtvis rätt till slut. Även om det inte visar sig vara den rakaste vägen.
Nu är det inte så ofta jag är mobilfri men när det handlar om att åka till en badstrand så lämnas den hemma. Just för att ingen ska kunna stjäla den medan man är i vattnet. Går snarare efter solen än klockan såna gånger.Egentligen kanske man borde lägga undan mobilen mer i vardagen…
Jag har alltid min mobil tillhands men det innebär inte att jag kollar i den hela tiden. Jag vill vara anträffbar för mina nära om de skulle vilja mig något. Det är nog det viktigaste för mig. Min man retar mig och säger att jag inte kan gå på toa utan mobilen😉 Det räddade faktiskt mitt liv för drygt ett år sedan. Han var bortrest och reagerade på att jag inte svarade på sms eller telefon. Han ringde sonen som åkte hittade och hittade mig på golvet. Jag hade fått en sepsis och hamnade t.om i respirator. Jag håller egentligen med vad #0 skriver men vad som hände mig har gett mig en tankeställare 😉
/Maria
#1 ojdå! Tur att familjen hittade dig i tid då. Visst är mobilen en bra trygghet på det sättet. Jag är medveten om att jag inte kan ringa om det skulle hända nåt. Samtidigt så har man ju inte cyklat ut i urskogen med 100 mil till närmaste människa och det handlar om max en halv dag.
#2 Det är ju ett ganska nytt sätt att leva, som faktiskt räddade mitt liv så jag kommer att fortsätta att alltid ha min mobil till hands.
Däremot behöver jag ju inte använda den utan bara ha den som en telefon att ringa med.
/Maria
På min mobil kan jag bara ringa och skicka sms men det händer att jag lämnar den hemma ändå. När jag åker till sommarstugan lämnar jag ofta datorn hemma det är mera avslappnande + jag tycker man blir mer kreativ utan tillgång på dator
Jag håller just nu på att studera online (långdistansstudier) för att få min magisterexamen så jag använder min telefon för att plugga. Utan den är det väldigt svårt för mig. Jag använder all lediga tid till att läsa vetenskapliga artiklar, instruktioner osv. Jag har inte alltid möjlighet att använda min laptop då jag har två små barn varav en är endast 5 veckor gammal och måste äta var tredje timme. Idag har jag säkert använt telefonen flera timmar för att plugga. Jag har dock inte använt den för fb, Whatsapp eller dylikt förrän nu. Annars brukar jag älska att lämna telefonen hemma om jag går ut eller bara lämna den i ett annat rum om jag är hemma men det är numera omöjligt då jag helt enkelt måste studera varje gång jag har tid över.
Jag fjällvandrar ca två veckor en gången om året och då stänger jag av mobilen helt. Det är helt underbart! En känsla av frihet. Minskad stress av att slippa kolla på den hela tiden. När jag kommer hem, säger jag alltid att NU ska jag använda mobilen mindre, sluta kolla på vad som hänt på olika sidor, om nån skrivit till mig mm hela tiden . Men mobilen har praktiska funktioner som påminnelser etc som är bra att använda för mig och den goda användningen leder alltid till att jag fastnar allt mer i mobilen, undan för undan. Nu har det gått en månad sen vi kom hem från fjällen och jag stirrar nu på den det första jag gör på morgonen. Kollar mejl, Insta, nyheter osv osv. Det tar så mycket värdefull tid från mig, skapar stress, jag jämför mig med andra som har det bättre osv Nä jag VILL inte ha det så alls. Men är helt klart beroende.
#6 låter härligt med 2 veckors fjällvandring utan mobil. Fast jag hoppas i det läget att du har den med iaf laddad så att om det behövs, att du kan sätta på den och ringa. Jag klarar ju att länna den hemma några timmar medan jag drar till stranden. Men då är man fortfarande inom samhället. Inte ute i ödemarken. :) Det finns ju telefoner som inte är smartphones som duger bra till att ringa och SMS:a med. Men behöver du kunna läsa viktiga mail eller annat som har med jobb att göra tex. Då är det en fördel med smartphones. Då får man kanske kasta ut onödiga appar istället, om man nu är tillräcckligt stark för att stå emot det eller att lära sig att inte kika för mycket i onödan. Eller köra med tekniken man använder mot barn. Nej är ett nej, låt mobilen ligga. "Titta, det ligger ett pussel du kan bygga istället / Det finns ju ingredienser till en kaka" Eller någon annan avledningsmanöver.
Har en gammal iPhone som jag bara använder till att ringa med + sms. Allting annat sköts på surfplattan och den är för stor att släpa runt på… 😃
Men tycker trots detta att jag är lite väl beroende av tekniken…