Annons:
Etikettmotion-och-rörelse
Läst 373 ggr
Liz85
7/16/20, 5:54 PM

Simma bra mot nackont?

Jag sov på nåt konstigt sätt och var typ jätteöm i nacken igår morse. Det börjar släppa rätt bra, är berydligt mer rörlig idag. Dock underlättar det väl inte att sitta och jobba vid en dator hela dagen precis… :) Jag fått höra av min fysioterapeut att simning är bra träning för handen. Skulle det kunna hjälpa till att få nacke-axel att samarbeta mer och bli sig själv mer också genom att simma? Har ni andra bra hälsotips för att bli kvitt öm nacke/axel snabbare?

Annons:
Sabah
7/16/20, 6:14 PM
#1

Jag brukar smörja med liniment eller algesal vid liknande besvär. Det lindrar smärtan och påskyndar läkningen.


💖🧡💛💚💙💜

Tant Grön
7/16/20, 6:56 PM
#2

Hästliniment Blue.

Liz85
7/17/20, 2:19 PM
#3

Tack för tipset. :) Är det kvar imorgon så skaffar jag liniment då. Men känns som det mesta gått över nu tack och lov. Håller liniment länge annars? Tänkte på om det är bra att köpa in för att ha i utifall-lägen. Eller om det är onödigt att köpa och smörja in det sista ömma och man sen får kasta det, typ.

Tant Grön
7/17/20, 2:36 PM
#4

Vet inte om du frågar  mig eller Sabah. För mig hjälper hästlinimentet bättre än andra liniment eller apotekets gel t.ex. Ipren. Hästlinimentet innehåller bl.a. arnika, en växt som används till att läka vrickningar och stukningar.
Tittade nu på flaskan och den går ut i år. Det var nog tre år sedan jag köpte den.

Sabah
7/17/20, 5:09 PM
#5

Skönt att det börjar gå över! 🙂 Använder också sk "hästlininent", Radital, finns i olika former, flytande, gel och en tjockare som man gräver ur en burk. Jag föredrar den sistnämnda. Effekten är densamma men jag tycker att det är lättare att jobba med den tjockare på sig själv. Liniment har lång hållbarhet, effekten försvinner inte heller sedan "bäst före datum" har passerat. Det är bara en regel som Jordbruksverket har satt att liniment inte får märkas med längre hållbarhet än 2 år. Liniment "förstörs" inte, enligt tillverkare. Jag har alltid liniment hemma men jag har ju också haft mycket problem i muskulaturen. Smörjer med liniment om jag sträckt en muskel eller gjort illa mig på något annat sätt. Tycker det är superbra! 🙂


💖🧡💛💚💙💜

Liz85
7/17/20, 5:27 PM
#6

#5 Bra o höra. :) Låter som nåt som är användbart i medicinskåpet. O då blir det inget man kastar ut pengar på i onödan heller. Gillar inte att köpa saker som sen måste kastas. Gillar öht inte slit och släng-tänket vissa har och köper därför hellre begagnade fortfarande fullt fungerande möbler/saker än nytillverkade, om det är möjligt.

Annons:
Annielle
7/22/20, 9:02 PM
#7

Jag tycker att Icepower gel mot  smärta, spänningar  och inflammation är bra. Även spikmatta är riktigt bra för ont i nacke axlar och rygg (använt min nästan varje dag i ca 15 år)

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Sindri
7/22/20, 9:07 PM
#8

#2 av: Tant Grön
Det lät intressant. Jag har kört med Linnex och ibland hjälper det, men ibland känns det inte trots att jag drar på väldigt mycket.

Jag googlade på Hästliniment Blue  och fick så många träffar så jag känenr mig osäker på vilket du menar. Är det denna?
https://www.granngarden.se/liniment-emin-blue-lotion/p/1231643

Tant Grön
7/22/20, 9:20 PM
#9

#8 Vet inte om det är samma innehåll i den du länkade till. En del hästliniment innehåller ju konstiga kemikalier.
Detta är den jag använder:  https://www.granngarden.se/liniment-eclipse-biofarmab-blue/p/1011578

Caeli
7/22/20, 9:38 PM
#10

Rekommenderar också spikmatta!

Sindri
7/22/20, 9:41 PM
#11

#9 av: Tant Grön
Tack snälla!
#10 av: Caeli
Ja, det har du rätt i. Jag har också köpt en spikmattekudde, väl värt pengarna.

Caeli
7/22/20, 9:48 PM
#12

#11 Ja, tänk så populär spikmattan var för en del år sedan. Nu är den nästan bortglömd - synd tycker jag!

Sindri
7/22/20, 11:37 PM
#13

Jag körde både matta och kudde hela vintern.  15 minuter i sängen sedan sovar man som en ängel. Sedan kommer värmen och så glömmer man bort, trots att trädgårdsarbetet gett mig mycket värk och stelhet.

Apropå simma som ju TS frågade efter, så har jag läst att bröstsim inte är så bra för ofta så håller man upp huvudet och det är jobbigt för nacken. Kan man  däremot hålla ner hakan i vattnet är det bättre. Jag kan bara simma bröstsim så jag försöker hålla ner hakan när jag andas ut och lyfta upp den när jag andas in.
Simning kanske inte är optimalt vid nacksmärtor, men det är det bästa som finns för ryggsmärtor. (OBS! subjektiv bedömning)

Annons:
Liz85
7/23/20, 9:27 AM
#14

#13 Tack för svaret. :) Det är ju sommartider och skönt att ta ett dopp varma dagar. Så hade funderingar på om jag bara skulle åka och svalka mig eller ta en längre stund i vattnet. Det tog några dagar innan man kom iväg, men av helt andra anledningar. Kanske att det var bra att man inte kom iväg då, om det är jobbigt för nacken.

Upp till toppen
Annons: