Ni som köpt munskydd
Väldigt många verkar har ju köpt munskydd, men man ser inte så många som använder det. Har ni köpt och kommer ni att använda?
Kan man ens få tag på de proffsiga munskydd som skyddar? Vanliga munskydd gör ju inte det och har man mot förmodan fått tag på de som fungerar så kan man ju dessutom bara använda dem en gång. Såg en man med gasmask på stan i början av veckan där emot.🤔
https://www.allas.se/halsa/munskydd--hjalper-det-mot-corona-eller-inte/236893
Var dig själv, det finns redan så många andra.
Munskydd skyddar bara dig själv från att smitta andra så det skyddar inte mot själva smittan om man är rädd.
/Maria
Har varken köpt munskydd eller handsprit. Däremot har jag redan ett mindre förråd av tvålar, varav jag fått två i present för ett tsg sen.
Har munskydd hemma av den sort som används på kärnkraftverk. Men tveksam till att jag kommer få någon användning för dem pga viruset. Har de mest om jag behöver gå upp på vinden och brottas med isolering.
Ser ni många som har det där ni bor? Här kan man se någon enstaka bara. Ser kanske en varannan dag med munskydd.
Jag bor i Göteborg och hittills har jag inte sett en enda med munskydd.
/Maria
Här i Stockholm har jag bara sett en och annan som har munskydd, typ en per dag, men dess tu fler som har lindat halsduk eller annat över halva ansiktet.
Halsduk har jag också sett att en del unga tjejer har. Tänker att det kan väl inte skydda bättre än munskydd? Viruspartiklar är ju så oerhört små.
Ser man någon med munskydd så ska man ju räkna med att den personen har någon form av sjukdom som förkylning, halsont eller rentav Corona.
Det är enbart andra man skyddar från att bli smittade.
/Maria
#9 Jag är övertygad om att även friska använder det och känner sig falskt tryggare.
#10 Tyvärr är det nog så.
/Maria
Nä, skyddar säkert inget vidare alls med halsduk, hade det gjort det hade myndigheterna så klart nämnt en så enkel sak.
Eftersom det finns så många där ute som är smittade utan att veta om det som i sin tur sprider smittan vidare till andra borde det egentligen vara plikt för alla på att bära munskydd just nu. Därför skulle munskydd åt alla vara bra och något som regeringarna i de olika länderna borde fixa åt sitt folk.
#13 Ja det skulle ju kunna ha varit en bra ide´, tyvärr är ju läget som så nu att det är svårt nog att få fram de speciella munskydd som skyddar mot detta till vården, så till allmänheten är det ju omöjligt att erbjuda.
#6 Jag har sett ett flertal i Göteborg med munskydd, men betydligt färre utan.