Medel mot virus
Normalt sett finns inga bra medel mot virus om man inte har antikroppar från starten. Dock finns det möjligheter att försvåra för viruset och det finns också metoder att mildra effekterna av sekundärinfektioner från bakterier.
Min tanke är att samla några goda råd mot virus och hur man eventuellt skulle kunna förbereda sej inför en virusinfektion som t ex coronaviruset. Min insamlade kunskap är inte helt vetenskaplig utan baserar sej på goda råd jag hört eller läst aningen slumpmässigt.
Kommersiella antivirala medel är sällan generellt effektiva mot alla virus och jag hyser en vis tvekan inför dessa kommersiella antivirusmedel då rapporter existerar om antingen verkningslösa medel eller olämpliga biverkningar. Men alla råd är av intresse, så jag är idel öra.
Det lilla jag känner till är följande:
C-vitamin: Tydligen gör ett större intag av C-vitamin att virus (alla?) kan få svårare att fästa på cellernas yta. Smittspridningen ska därför ske långsammare och immunsystemet får mer tid. För stort intag av C-vitamin har dock negativ effekt på magen. Man kan ta ett större intag än dagsdos men bör nog begränsa sej.
D-vitamin: Jag vet inte hur väl ökat intag av D-vitamin fungerar mot virus, men vissa uppgifter pekar mot att D-vitamin ska hjälpa immunförsvaret. För stort intag av D-vitamin är dock giftigt, så här ska man tänka sej för.
En rad andra livsmedel anses stärka immunförsvaret. Jag tror dock att dom flesta av dess livsmedel främst är verksamma mot bakterier. Fast bakterier är en svår följd av coronaviruset där många uppgifter gör gällande att sekundärinfektion med bakterier i lungorna är allvarligt.
Jag har hämtat en del info från andra trådar.
Följande är bra för immunförsvaret, dock mest mot bakterier. Kan behöva sköljas innan ätande:
Vitlök, skalad och rå. Tugga och svälja några klyftor med bröd.
Gul och röd lök, rå. Tuggas och sväljs.
Ingefära, skalad och rå. Dito.
Blåbär, råa. Har tydligen mer än en god effekt.
Rödbetor, råa, rivna.
Paprika, rå. En källa förespråkar röd paprika.
Nejlikor, malda. Blanda i ljummet te.
Sprängticka ("chaga") te (stimulerar immunförsvaret). (wiki)
Lindblomste (antiviralt?).
60 - 80 % Gurkmeja + 10 - 20 % finmalen svartpeppar + 10 -20 % smält smör (eller olja). Tydligen hjälper svartpepparen och smöret till att lösa ut nyttiga ämnen ur gurkmejan.
(Helig?) basilika, tulsi (wiki).
Oregano.
Mejram.
Timjan.
Chilli.
Cayennepeppar.
Mynta.
Kanel, helst äkta (wiki). innehållsförteckningen är ofta oklar.
Zink (wiki), finns i mjölk, ägg, nötter etc. Vita fläckar på naglarna kan vara zinkbrist.
Kommersiella ämnen som ibland finns i vanliga livsmedel. Vet ej hur väl dessa fungerar.
Kan Jang (wiki).
Esberitox (?).
Echinacea-droppar (wiki).
Betaglukan (wiki).
L-lysin, lysin (wiki).
L-serin, serin (?).
Luft från skog stärker immunförsvaret.
Kinesiska myndigheter har försatt Wuhan + omnejd i karantän pga nya coronaviruset (wiki).
Observera att kartan speglar hur Kinas diktaturregim anser att Kinas gränser går. Nya coronavirusets (wiki) spridning enligt angivet datum i kartan.
Kinesiska myndigheter har försatt Wuhan + omnejd i karantän. Hur väl den karantänen fungerar visar smittspridningen av nya coronaviruset 2019-nCoV, alt nCoV-2019. Mellanröda områden har minst 100 smittade. Wuhan ligger i det svartröda området.
(Bilden från wikimedia, upphovsperson: 董辰兴, titel: 中文(简体): 大中华地区(不包括蒙古)2019新型冠状病毒感染地图,按感染者数量, licens: CC Attribution-Share Alike 4.0 International)
Det bästa försvaret emot virus är hygien. Tvätta händerna ofta, ha vantar på när du åker tåg/buss så du inte tar direkt på saker, undvik att ta i hand när du hälsar om inte nödvändigt, mm.
Viruset smittar genom att du får smittan i tex sår, munnen, ögonen eller andas in det (någon hostar på dig). Och emot just coronaviruset tror jag inte ett starkt immunförsvar gör att du inte blir sjuk.
Dock är det stört risk för barn, äldre eller sjuka som redan har dåligt immunförsvar att inte klara sig genom sjukdomen, unga/medelålderpersoner som är friska (normalt immunförsvar) verkar klara detta virus med hjälp av sjukvården.
Men som sagt, bästa försvaret emot virus är hygien, hygien och hygien.
Helt ovetenskapligt i sammanhanget så skulle jag vilja lägga till goda mag- tarmbakterier! De senare årens forskning tyder ganska samstämmigt på att betydligt större del av vår hälsa sitter i magen än vad man tidigare trott. Inte minst så hänger förstås ett bra immunförsvar ihop med en kropp som mår bra. Coronavirus eller inte - att boosta kroppen med bra och näringsrik kost samt bra motion (gärna ute i naturen) ger definitivt större motståndskraft. Både att stå emot infektionen och att klara av den och eventuella sekundära (bakteriella) sjukdomar.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#2 Jag tror heller inte man kan stoppa smittan av coronaviruset.
Men om man kan sakta ner sjukdomsförloppet borde det vara värt något, så immunförsvaret få mer tid på sej. Och det borde vara värt något att motverka dom bakteriella infektionerna.
Dom flesta kineser som dött av coronaviruset verkar (?) ha dött av efterföljande bakteriella lunginflammationer. Viruset har sönder cellerna i lungorna, som bakterier sedan kan angripa.
Det är troligen så illa att även om man blir frisk från coronaviruset kommer man alltid ha ärrvävnad i lungorna. Karriären som maratonlöpare får man troligen lägga på hyllan.
Vill bara påpeka angående C-vitamin så är det tillskott i stora mängder som kan ge problem. Det är helt okej att äta stora mängder C-vitamin i form av mat. Att försöka äta många olika färger av frukt, grönsaker och bär ger en stor variation av olika antioxidanter utöver C-vitamin.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Att man har ett gott hälsoläge är säkert bra eftersom redan skröpliga klarar sig sämre. Sedan gäller det nog att man har tur.
/Maria
Att tvätta händerna ofta är nog bästa tipset. I västerländsk naturmedicin har te på sprängticka eller lindblommorna och tinktur på fläderbär använts mot virusinfektioner.
Jag tror också mest på ett gott allmäntillstånd, bra fysik, bra kost, bra kondis, bra tarmflora och bra hygien. Använder dock inte handsprit eftersom den dödar även de bra bakterierna vi har på huden som skall skydda mot fientligt intrång. Tvål duger gott.
Och att tänka på att även sånt som att klia sig i öga, näsa eller öra kan sprida smitta.
Dessutom att man tvättar händerna på rätt sätt! Glöm inte tummarna, handryggen, mellan fingrarna och lite extra vid naglarna. Många blaskar bara av insidan av händerna lite lätt - tvätta händerna ordentligt! 👍
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Nagelborste är en farlig fiende till virus och bakterier. Jag har alltid en liten i resenecessären. Att turista är smutsigt! 😉
Kinesiska diktaturpartiet säger att coronaviruset ska kontrolleras och smittspridningen stoppas genom att berörda städer försätts i karantän.
Inbrottsalarmet stängs av:
WHO förklarar att sociala mediaplattformar måste radera all Fake News, dvs alternativmedia för att stoppa infodemics om coronaviruset. Facebook, Kinesiska diktaturregimen, Twitter och Youtube, alla mediajättar raderar privatpersoners videoklipp och artiklar i en rasande fart. News AU
Tjuvalarmet stängs av.
_Event 201
_
(Bildkälla samma som i #1, licens CC ASA 4.0 I)
#11 Vore det inte bra om tråden ägnar sig åt just medel mot virus, som ju rubriken anger?
Flera bra förslag har kommit fram.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Apoteket föreslår munskydd och handtvätt.
https://www.kronansapotek.se/radgivning/forkylning-feber/virus-bakterier
#14 Men för tusan. Sluta spy dina konspirationsteorier över hela iFokus!!!!
#15 Sluta spy själv.
Det är rimligt att ställa frågor. Om dödsfallen inte orsakas av virus, är det i så fall vettigt att bortse från den situationen och enbart leta efter "medel mot virus"? Orsakas dödsfallen i Kina av något annat än virus?
Det krävs ingen Einstein för att se att den sk "smittspridningen" av SARS-CoV-2 (wiki) inte verkar ha smittat stora delar av världen i någon större utsträckning. (Tidigare kallad 2019-nCoV.)
Det finns få dödsfall utanför Kina.
Hur är det möjligt?
Hur kan det komma sej att jättelika, tätbefokade Indien bara har 3 smittade och inga dödsfall? 1,3 miljarder indier och endast 3 smittade? Hur är det möjligt att Indonesien, Syd- och Latinamerika inte har några smittade alls?
Hur är det ens möjligt att Afrika som besöks ofta av asiater, inte har en enda smittad i SARS-CoV-2? Trots att 100 000-tals kineser arbetar i Afrika och 1000-tals kineser och andra resande från Kina, flyger in och ur Afrika varje vecka?
Hur kan Afrika vara tomt på smittade?
Vad dör kineserna av?
(Bild från wikimedia, aningen modifierad med text + färgskaleförklaring, upphov: Pharexia, Map derived from BlankMap-World-Microstates.svg samt Data derived from The Centers for Disease Control and Prevention, New York Times, CNBC, titel: Map of the 2019-nCoV outbreak as of 12 February 2020… (etc), licens: CC Attribution-Share Alike 4.0 International)
#16 Det har väldigt många olika orsaker. Se på tidigare utbrott av svåra influensor kanske det kan ge lite.
Jag trodde tråden skulle handla om medel och goda råd mot virus, men nu verkar det vara något annat?
#17 Tråden handlar om många saker relaterat till SARS-nCoV-2. Pga att det rör sej om ett virus, tar ju möjlighterna slut ganska så fort för gemene man att komma på nya medel mot viruset, om det nu är en virussmitta som dödar i Kina. Och då upphör ju tråden rätt så omgående, om vi ska vara så snäva i vårt tänkande, att begränsa oss till vad vi som medelsvenssons kan komma på för att "bota" virussjukdomen.
Och mycket av vad media rapporterar kan heller inte stämma, så jag hoppas gärna på lite fler iakttagelser över vad som pågår.
Det jag har noterat är att om man drabbats av ARDS pga virus, så har man 40 % risk att avlida, men om man som vuxen person, ligger på mage, dvs ligger på bröstet, så minskar risken att avlida i ARDS till kanske 30 %. Se länk, prone position (face down) (wiki), dock olämplig för mindre barn.
Här är det också viktigt att vården vet vad dom gör vid ARDS. Minst
70 % av dom kineser som dör i SARS-nCoV-2, verkar dö av just ARDS.
Det finns dock många problem med virusteorin, förutom ovan nämnda oförklarliga brist på smittospridning i Afrika/Sydamerika, #16.
Jag har letat ganska rejält efter videoklipp där tillfrisknade från SARS-nCoV-2 berättar hur sjukdomsförloppet fortlöpte. Dvs beskrivningar av hur sjukdomen var. Jag har verkligen hittat ingenting.
Ett enda klipp med en smittad, är en västerländsk kvinna från lyxkryssaren Diamond Princess. Men hon var aldrig sjuk. Är hon en av dom många sk "false positives"?
Så…
Var finns dom "tillfrisknade"?
Vad har dom "tillfrisknade" att säga om sjukdomen?
Till slut har ett fall upptäckts i Afrika. Får sjukdomen fäste i Afrika, kan den sprida sej som en löpeld genom Europa, om det nu är ett virus som ligger bakom. SVT
Ska man förbättra sina chanser att överleva ARDS, bör man troligen sluta röka. Teorin är att cigarettrökning är skadligt för lungorna i större utsträckning vid ARDS, än om man är ickerökare.
Vi kan fundera på varför Mockingbird Media ignorerar viktiga detaljer och skiljer sin rapportering så markant från det man hittar via alternativa kanaler. Jag tar bara några axplock nedan. Om länkar är brutna, beror det på att Youtube, Kinesiska diktaturregimen, Twitter och Facebook raderar privatpersoners vidoeklipp/artiklar i rasande fart för att motverka Fake News. Jag hoppas folk tänker på vad det innebär.
Säkerhetspersonal i Kina omhändertar personer som inte vill föras till "karantänläger":
(YT/J Zeng, 2020-02-08, 2 min) Kvinna får nacken i konstig vinkel.
(YT/J Zeng, 2020-02-14, 1 min) Kriminella övertalas till "karantän".
(YT/Perfectrice, 2020-02-08, 2 min) Två kvinnor förs bort av polis.
(YT/J Zeng, 2020-02-14, 1 min) Karantänpersonal med utrustning.
(YT/Maus, 2019-12-03, 2 min). Polisförhör i Matrix-liknande stol.
(YT/S News, 2020-02-09, 1 min) Bostadshus svetsas igen + galler.
(YT/ExCel, 2020-02-10, 1 min) Sanering, notera brandkåren.
(YT/CLA, 2020-02-15, 2 min) (aktivera undertexter) Kinesiska talar ut.
Det sista mycket personliga meddelandet från kinesiskan, som tar bladet från mun, står i skarp kontrast till WHOs påstående om Kinas diktaurregims "utmärkta" arbete.
Frågan är hur länge hon får leva.
Massvis med kineser har "försvunnit".
Professor i infektionssjukdomar Kentaro Iwata, som var ombord på lyxkryssaren Diamond Princess, redogör här för hur japanska myndigheter jobbar på absoluta högtryck, för att säkerställa att smittan sprids. (YT/Manilla Bullentin, 2020-02-19, 2 min)
Om det nu är ett virus, som sprider "smittan"…
Professorns hela intervju är över en timme lång. Här är en lite längre, men ändå nedkortad version, för den som vill veta mer om smittspridningarbetet. (YT/Findad, 2029-02-18, 12 min)
Om det nu är ett virus, som dödar kineserna…
Jag låser tråden nu. Den har spårat ut fullkomligt.
/Maria