Symptom, hjälp blir bara värre
Jag vet inte vad som är fel med mig eller vad jag ska göra. Snälla hjälp känns som jag bara vill gråta. Har pågått under några veckor med han blivit värre de senaste dagarna.
Så här är mina symtom: yrsel, trötthet, muskelsvaghet, muskeldarrningar, hjärtklappningar, dålig sömn, ont i magen i bland under kort tid efter måltid, gasig, orolig mage, känns som man behöver gå på toa fast man ej behöver det.
Jag har en egen teori om att jag är stressad vilket som i sin tur (läste jag) gör att kroppen förbränner näringsämnena snabbare? Så det har kanske gjort att jag har fått brist på några näringsämnen bland annat kalium som rubbat tarmfloran.
Nån som varit med om liknande? Eller har tips på vad jag ska göra?
Glömde nämna spänningshuvudvärk också :(
Det enda tipset är att du får söka vård,
/Maria
Ring din vårdcentral så fort som möjligt. Blir det värre under helgen måste du söka akutvård.
Det låter som att näringsbrist är en trolig förklaring.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Ta en multivitamin men komplettera även med magnesium på kvällen. Låter som att du har magnesiumbrist men även brist på annat kanske.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Steg ett är att få en diagnos inom vården, vårdcentral, sjukhus el dito. Diagnos via internet är hopplöst.
En italienare hade för ett antal år sedan en lång rad underliga symptom. Hans läkare bad honom sluta komma på återbesök för inget verkade hjälpa. Till slut gick han till en annan läkare som stönade en stund och sa, vi kan alltid ta en lungröntgen, men du är nog hypokondriker för symptomen stämmer inte med något alls.
Det visade sej att italienaren hade en 15 mm stor tennsoldat i bottnen av ena lungan som han troligen svalt som barn…
Så.
Steg ett.
Få en kvalificerad diagnos från vården.
HejsanALLA ställde bästa diagnoserna, på sig själv! Symptomen stämmer bra med stress pluss lite mindre matsmältningsproblem. Opastöriserad surkål ger fina mjölksyra bakterier som gör underverk för magen. HejsanALLA, du behöver ta hand om dig och din stress så den inte utvecklas till utmattningsdepression. Det finns olika stress. Fysisk stress, social stress, livspussel-stress, arbetsstress, lågt självförtroende-stress mm. Gör något åt den stress du har.
Tack för all hjälp. Det blev bättre under helgen har därför inte sökt vård. Jag går i skolan och har jätte mycket arbete. Kommande två veckor har jag tio saker att göra. Prov, inlämningar och liknande. Det vill säga 2 grejer om dagen och allt tar lång tid att göra. Jag är halvt säker på att jag höll på att bli milt utbränd då jag hade fullt upp hela tiden
Vi människor klarar stress, men inte oavbruten stress under långa perioder.
Nu har du fått ett varningstecken, så se till att du återhämtar dig från stressen då och då. D.v.s. gör något roligt och avkopplande.
Se till att du äter och sover ordentligt och rör på dig. Promenader räcker om du inte tycker du har tid med annat.
Undersökningar visar också att vi inte alls presterar så bra om vi arbetar för långa perioder med saker. Det vill säga; du känner dig kanske pressad att jobba 6 timmar en helg med en arbetsuppgift. I verkligheten hade du fått mer gjort (och kanske bättre gjort) om du jobbat kortare tid, tagit paus för återhämtning och sedan jobbat en kort stund igen.
Att komma bort från arbetet och t ex ta en promenad eller joggingtur rensar också hjärnan från massa skräp och får en att tänka klarare och lösa problem och hitta formuleringar.
Stress lakar ur kroppens näringsämnen och triggar försvarssystem som inte hjälper dig i en pluggsituation. Se till att äta ordentligt och ta ev. tillskott. Det kanske kommer att bli en tuff vårtermin så det är bra att du är rustad. Kanske kan du gå till skolsköterskan eller en vårdcentral och kolla lite blodvärden.
Lät som stress och ångest. Skönt att det har blivit bättre!
Var dig själv, det finns redan så många andra.