Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsmärta-och-värk
Läst 959 ggr
livettillbaka
0

UVI eller inte?

hej för en vecka sedan började mitt helvete

jag fick då diarré , ont till vänster om magen, ont under revbenen på både höger och vänster sida, ont i svanken och rygg, nacke samt axlar. hade inga flytningar heller.

ringde då kry appen på min mobil och fick via video prata med en läkare, som bara efter två minuter skrev ut medicin till mig, då han trodde det var en UVI. nämnas bör är att jag aldrig haft UVI och jag är nyss fyllda 39. så har ingen aning om hur sånt känns eller är. Jag fick då iallafall börja äta Penomax 400mg 3 st i 3 dagar. Jag drack även massor med vatten och citronvatten. hade ingen aptit. det har jag inte fortfarande. Varför jag ringde kry appen var för att jag har extrem socialfobi,agorafobi,depression och ångest/panikångest som gör det svårt att lämna hemmet. så det var bara enklare för mig. 

Det hjälpte inte, jag tyckte det började göra ondare till vänster om magen och även nedanför magen. så åkte in till akuten i söndags  med min man, och satt där i flertalet timmar..totalt var det väl 6 eller 7 timmar.  fick lämna kissprov, men eftersom jag samtidigt hade mens, så gav det inga resultat. lämnade blodprov, allt såg normalt ut sa dom. En läkare kom in och klämde på min mage och dunkade mig i ryggen. och sa att jag förmodligen hade UVI eftersom jag mest kände av när hon klämde nedanför magen. och skrev ut en annan medicin ja skulle ta, som jag nu äter. Den heter nitrofurantoin alternova 50mg och den ska jag äta tills på tors eller om det var fredag. 

märker ingen förändring överhuvudtaget ännu. tror mensen har slutat idag då det inte kommer mer blod i bindan. har binda på ändå, för när jag går ut med hunden ser jag det som extra skydd och värme "down there" eftersom det snöar och blåser. är alltid jätte trött efter en liten sväng med hunden, nästan som feber. men har ingen feber och hade inte det på akuten heller. trots att inget mer blod kommer i bindan har jag ändå märkt blod på papperet när jag torkar mig, verkar inte komma från rumpan. kanske bara har lite mer blödningar från mensen och får vänta tills imorgon alt övermorgon om det fortfarande är blod kvar? jag vet inte.mensen var ett par dagar försenad också. 

gör inte ont när jag kissar. men är jobbigt att gå och kissa hela tiden. hur ofta jag går beror på hur mkt jag dricker. ibland varje kvart, halvtimmen eller timmen. går upp om nätterna för att kissa, flera ggr. sover knappt. ingen aptit. är helt psykiskt förstörd faktiskt. och oroar mig mycket för vad det kan vara för fel. har ofta ont i magen till vänster. det är något som jag tänkt på är något jag ofta tänker att det gör ont där. just nu inte så mkt ont i rygg,svank eller så.. där emot har jag känningar till vänster under revbenet ibland, och ibland även till höger.

är dålig i magen också, diarré. bajsar inte under hela dagen utan är 4-5ggr på morgonen eller förmiddagen alltid. bajset är (ursäkta) brunt i toan , men när jag torkar mig är det ljusbrunt närmare gult, med slem i. riktigt vidrigt.

någon som har tips om vad jag ska göra eller har haft liknande och vet vad det beror på? har tid hos vårdcentralen nu på fredag. den bokade min man åt mig förra veckan och vi har låtit tiden för den vara kvar,ifall dom kanske kan hitta något fel som läkaren på akuten inte har gjort. plus att min mens bör ju rimligen absolut vara slut då. kan inte gå till vårdcentralen själv och min man jobbar ju, så han har tagit ledigt på fredag så vi kan gå dit tillsammans.

jag vill bara ha mitt liv tillbaka för just nu går mina dagar jätte segt och jag har ingen ork till något, det tär ännu mer på mig det här psykiskt känner jag och oron släpper aldrig över vad som kan vara fel och varför jag inte blir bättre. och jag vill kunna sova och äta normalt igen. samt slippa ha ont i magen. på en skala mellan 1-10 angående när jag har ont i magen, till vänster, så ligger väl skalan på allt från 2-6.

Maria
1

Det är väl bra att du har kvar tiden till vårdcentralen,

Skriv ner allt på en lapp för det är så lätt att glömma annars.

/Maria

livettillbaka
0

Hej Maria,

Ja, det känns bra att den ligger kvar. 

Jag försöker anteckna allt möjligt, som kan tänkas vara bra att berätta i mina anteckningar på mobilen. Skriver jag på lapp, försvinner den väl ;)

Maria
0

Huvudsaken är ju att du har det nedskrivet.

/Maria

Aleya
0

Jag fick en gång uvi utan att ens veta det. Inte ont då jag kissade. Det jag märkte var att jag hallucinerade samt att jag fick ont i njurarna och kräktes. Men har dom gjort någon gynekologisk undersökning? Tänkte då du har ont på vä sida av magen. Då tänker jag ev cysta och när du nyligen haft mens också. (Men jag är inte läkare men tänker mer högt) Gå till vc som Maria skrev. Jag hoppas att det löser sig.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

livettillbaka
0

Har inte gjort någon Gyn undersökning. Ska till VC på fredag får väl se vad dom säger om allting. För så här kan jag inte ha det länge till. Det tär på mig så fruktansvärt :( Hoppas bara att jag inte får ytterligare en ny medicin och hemskickad. Känns inte bra alls om det blir så.

Maria
0

Hur gick det?

/Maria