HJÄLP, något i halsen!
Förra veckan på Tisdag skulle jag och barnen äta middag, efter halva portionen så kände jag hur maten fastnade på vänster sida av strupen långt ner. Här känt detta några gånger tidigare men då har jag kunnat skölja bort det med vatten men nu satt det verkligen fast. Jag fick panik och ringde 1177 och dom sa åt mig att åka in. På akuten kollade en läkare i halsen och såg bara att det var lite rött och tyckte inte att det var något konstigt. Jag åkte hem. Känslan försvann inte, dagen efter ringde jag och bad om en jourtid till hc och på fredagen fick jag träffa en läkare. Han kollade med en spegel ner i min hals och såg en liten utbildning stor som en ärta bredvid min vänstra halsmandel. Men jag hade hela tiden känslan i mig att det inte var den som störde men försökte intala mig själv att jag måste lite på läkaren. Fick panikattacker varje dag, sov inte, åt inte. Så blev det Lördag kväll och jag låg i sängen och försökte sova med sömntabletter och lugnande som jag fått utskrivet av läkaren. Så kände jag hur det bara släppte i halsen, som att maten bara försvann. Dagen efter kollade jag i spegeln efter Ärtan vid halsmandeln och den är KVAR!!! Det kan ju inte vara den jag har känt för nu känner jag ingenting. Vad kan jag ha i halsen som gör att maten fastnar? Är så jäkla orolig…
Reflux kan det vara.
Jag hade så kraftig reflux ett tag att mat började stocka sig i halsen/matstrupen. Jag fick äta syrahämmande i hög dos under lång tid för att bli bra.
Du skriver att du tog lugnande och att "stoppkänslan" försvann, för mig låter det som att det är stress/ångestrelaterat. Jag har varit med om liknande under en period där jag mådde dåligt psykiskt och var ganska stressad utan att jag själv visste om det.
Kan vara, både ficka på matstrupen och irritation eller svullnad i halsen. Själv har jag liknande symptom, ibland, när jag äter. Har en medicin (Lamotrigin), som om den inte skapat besvären, så har den hjälpt till att förvärra dem. Vet inte säkert, vilka ämnen i maten som bidrar, men, ibland när jag äter, så kan det kännas som att det fastnat en köttbulle i halsen. Jag dricker, sväljer, men ändå sitter det kvar… Dricka vatten, ta det lugnt och kanske lägga sig en stund är det som hjälper för mig…
!ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ?ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Nej jag vet vad du menar.. Jag tog lugnande två dagar innan och framåt tills att det släppte. Jag har haft ångest förut och då har jag varit spänd i halsmusklerna och det känns på ett helt annat sätt. Detta var verkligen mat som fastnade, jag kunde känna exakt vart maten fastnade och nästan formen på maten.
Ok ska läsa om reflux om det kan vara det.. kanske får boka ett läkarbesök så dom kan undersöka min hals ordentligt.. får ångest varje gång jag ska äta nu
Okej jag äter setrallin annars.. vet inte om den påverkar något. Kändes bara så obehagligt och jag vill aldrig vara med om det igen. 5 dagar fick jag med det, gjorde ingenting speciellt när det släppte.. skulle bara försöka sova.
Har haft exakt samma problem. Åt ett äpple och kände hur äppelbiten fastnade. Den ville inte lossna hur mycket jag än hostade eller drack vatten. Nästa dag när det fortfarande inte hade försvunnit blandande jag kolloidalt platina med vatten och drack och sköljde, sen gick jag och la mig. Var typ helt borta dagen efter när jag vaknade upp.
Har även haft så att det känns som att mat sitter fast, dock lite längre upp och mer centralt. När läkaren kollade med spegel så sa han att jag var röd och irriterad. När detta problem uppstår brukar jag köpa hem askorbinsyra (ren C-vitamin) och boosta under dagen. Upplever att det hjälper!