Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 1017 ggr
Blanksteg
0

Kolla upp blåsor?

Hej!

Jag har nu återigen fått ont i halsen, började i fredags tror jag. Och inga andra förkylningssymtom (förutom liite snuva i förrgår). När jag kollar med ficklampa ner i halsen så kan jag se enstaka blåsor. De är små och utåtstående, alltså inte platta. Och gombågarna är lite svullna. Kan se nåt vitt nånstans, men för dolt för att kunna ses tydligt. Nog en vit blåsa kanske. Gör inte så ont.

Hade likadant i mars, ca 3 veckor, men då kunde jag inte så några sådana blåsor. Bara lite halsont på morgonen första veckan, sedan mer halsont plus lite feber, sedan fortfarande halsont och snuva ett par dagar och sen gick halsonten över efter totalt ca 3 veckor. Hade aldrig så ont att jag inte kunde äta eller dricka. 

Kan det vara afte? förkylningsblåsor? herpes? det brukar väl göra ondare när man får herpesutbrott första gången eller?

bör jag få det kollat hos vårdcentralen trots att jag inte har några större besvär av det? är ju bra att veta om det är herpes eller inte, men läkarna kanske föredrar att man bokar tid om man har större besvär bara…

Sindri
0

Jag undrar om inte halsfluss kan ge blåsor?
Jag tycker att man ofta får bra råd från Vårdguiden, ring och kolla med dem 1177.

Blanksteg
0

Halsfluss gör väl jätteont? När jag var på vc i mars sa de att det inte var halsfluss jag hade då iaf. 

jo jag får nog ringa dit.

Sindri
0

Halsfluss gör jätteont, men alla är olika. Jag vet inte, jag bara tycker du skall kolla. Det enda jag vet som ger blåsor är halsfluss. Bara att ringa ett samtal.

Blanksteg
0

Jag ringde 1177 nu, och sköterskan sa att om man får blåsor i munnen så handlar det oftast om virus. Skulle kontakta vc i morgon om det inte blivit bättre då, för säkerhets skull.