Hemorrojder?
Lite äckligt men behöver prata om det Jag har på senaste tiden slarvat med toabesök vart hos min pojkvän och hållt mig länge, sen när jag väl torkat mig har jag torkat väldigt hårt. Märkte nu att det kommer blod på pappret, antagligen för jag torkat så hårt att de blivit ett sår? Eller vad kan det Bero på? Hur ska jag behandla det?
Googlat o gissar på hemorojjder För jag känner som en "kula" En liten Smärta +blod Känns inte som det är allvarligt men fortfarande : ( Vad brukar det uppstå av? Ngn annan som hadft?
Det är med all säkerhet en hemorrojd du har fått.
Det brukar gå över av sig själv efter en tid men du bör se till att återfå dina toavanor och kanske äta något som motverkar förstoppning.
/Maria
Har aldrig haft, men vet att det kan uppstå om man krystar hårt. Låter logiskt att det uppkommer om man håller sig länge. Det blir ju ett tryck från insidan. Det brukar gå över av sig själv, men snälla…jag lovar att din pojkvän också bajsar. Håll dig inte mer sådär. Tarmhälsa är viktigt.
Och det är in äckligt att skriva om det heller.
Jag tog mig friheten att ändra rubriken då det inte är särskilt äckligt eller något att skämmas för😉
/Maria
Jag har fått det. Får det antingen när jag har diarre eller är förstoppad. Jag har lärt mig att sköta toalettbesöken regelbundet, då kommer dom inte lika ofta :)
Det finns salva på apoteket att köpa🙂
Det kan vara att du bara torkade dig för hårt om du torkade dig för hårt. Gjorde det ont då du bajsade så kan det bero på hemorrojder.
Krystade du på en massa så kan det helt enkelt vara något som sprack och du började blöda lite och det är ju heller inget farligt men förstås inget som är precis bra för dig.
Oberoende så ska du inte slarva med toabesök. Det är viktigt att bajsa när du behöver bajsa för annars kan du få hemorrojder och de vill i regel inte bli bra igen då man väl får problem med dem - alltså det problemet vill återkomma med jämna mellanrum då man väl haft problem en gång. Det är åtminstone min erfarenhet.
Mitt råd är att lägga på ett lager med bepanthen om det är så att du har fått sprickor där. Jag är inte riktigt säker på att det är just hemorrojder som du har fått problem med och därför skulle jag inte behandla det mot just det i första taget om jag vore dig.
Använd xyloproct, finns både som kräm och stolpiller - kanon! Det är säkert en hemorrojd, det är vanligare än vad man tror och kommer lätt om man krystar, torkar sig för hårt, är hård i magen o.s.v. Det går oftast över av sig själv men har man problem så använd xyloproct.
Beskrev mina besvär ganska utförligt till 1177 och fick detta svar så kanske inte är hemorojder är osäker.. Iaf till det mest pinsamma är att jag börjat släppa mig(prutta mest ljudlösa som tur är) alltså såklart inte frivilligt det är som en konstant känsla av att vara bajsnödig även om jag precis bajsat vissa luktar dock skäms verkligen men jag vet inte hur jag ska lösa det - o är fortfarande hos min pojkvän.. får skylla mig själv dock - här ser man hur viktigt det är å sköta sina toalettvanor! Har aldrig innan haft problem visst vart lite gasig men inga stora problem, det slutade blöda helt dock kanske därför dem inte tror det är hemorojd för de gör inte ont alls heller direkt men har massa av besvär usch så jobbigt faktiskt skäms Men ni rekommenderade salva? Kan ngn berätta om dem haft hemorojd eller liknande hur de gick till/löste sig?
Tror kanske det är kombination slarvat med att dricka äta ordentligt o inte rört mig lika regelbundet o eftersom jag hållt mig för alla gaser kanske min kropp demonstrerar nu, hjälpte ju inte att torka sig för hårt heller..
Be killen gå och köpa mjölk så att du får vara ifred😉Nä, men ärligt talat tycker jag att det är mycket bättre när man är själv. Gå ut och gå tillsammans också så att du rör dig. Ta med vatten.
Jag har en mage jag inte kan styra. Måste jag baja så måste jag. Ett tips är att lägga ner papper i toastolen innan du ska bajsa. Och sen spola så fort du känner dig klar. Detta tycker jag minskar både ljud och lukt. Så gör detta. För skita bör man för annars dör man (ja jag har sett folk som dött av att inte av en eller annan anledning inte kunnat skita)

Memento mori

Medarbetare för Julen
Har du aldrig haft hemmoröjder innan så är det bättre att gå till vårdcentral och få diagnos innan du testar receptfria krämer. För att utesluta att det inte är något annat. Om du kör med t.ex. Xyloproct en vecka och sedan går till vårdcentealen så kan de kanske inte se vad det var och då måste de kanske skicka dig på rektoskopi istället för vanlig undersökning. Inte så kul. Så läkare först, krämer sedan…
Tant är ingen ålder, det är en livsstil!
#13 Man brukar i regel försöka med egenvård innan man går till vårdcentralen. Om det går över på en vecka så varför ska man då göra en rektoskopi?
/Maria
Om en person kommer till vårdcentralen och säger att de har blod i avföringen och de ser direkt vad det beror på behövs det såklart inte. Men om någon kommer till våtdcentralen, säger att de har blod i avföringen och redan börjat smörja med sån salva så kan det landa där. Jag fick varningen av en vårdcentralsläkare så det händer tydligen titt som tätt.
Har man blod i avföringen av andra orsaker än hemorrojder så går det inte över med salva.
Man tar vanligtvis ett prov på avföringen.
/Maria
Vilka har du sett dö av å inte skita? Man måste hålla sig extremt länge för de ska vara farligt
Fast du kan dra på dig kroniska ändtarmsbesvär av det.
#17 Nu var inte frågan till mig men då jag har jobbat inom vården så vet jag hur illa det kan bli av inte skita. Allt från hjärtproblem till död. Men visst, de har inte skitit på mycket länge. Men det är inte bra för oss att inte tömma tarmen och kan bli livshotande om vi inte får skita på länge.
#19 Man får inte hjärtproblem av att bli förstoppad och man dör i regel inte heller😉 så det är ju bara att skrämma upp någon med att säga så.
Man kan få tarmvred och det kan vara livshotande men i fallet här som TS beskriver så verkar det vara en "normal" förstoppning och det kan både göra ont och vara besvärligt.
/Maria
#20 Nej, det är inte att skrämma upp någon. Det kan vara livshotande att inte få skita. Dock inte av en normal förstoppning som kan lösas själv. Men för att fortsätta på det #12 sa, som påpekade vikten av att skita, att det är så viktigt att det kan bli livshotande, och att ts frågade om det så ville jag säga att även jag har erfarenhet av det. Och jo, om man är allvarligt förstoppad så kan det få konsekvenser för hjärtat. Jag vet det av egen erfarenhet då jag jobbade inom vården förut och såg detta.
Om man är allvarligt förstoppad så påverkar det hela kroppen och för en gammal människa som inte kan röra sig kan det vara förödande men nu handlar ju inte denna tråden om dödlig förstoppning.
Förresten så har jag aldrig hört någon i vården använda ordet "skita".
/Maria
#22 Sant, tråden handlade inte om det, men som jag sa så fortsatte jag förtydliga att det är oerhört viktigt att skita, för att ts frågade någon annan i tråden om det.
Då har du hört det nu då, inte för att jag jobbar där längre och har inte gjort det på många år för den delen.