Vrickad fotled
Trampade snett för ca 2 veckor sen och vrickade vänster fotled, kort därefter samma dag snubblade jag och vrickade den igen! Ingen svullnad men haltande ont och ibland så återkommer smärtan. Kan det vara något allvarligt (syns inget ytligt, bara känns) och finns det nåt tips på hur man kan läka det?
Är 19 år, lider inte av benskörhet eller något sådant.

Allra bäst när man vrickat sig är att även om det gör ont försöka att inte halta. Haltandet i sig gör att man kan felbelasta.
Ha ett stödförband på första tiden det förhindrar svullnad, vilken beror på att det blivit en blodutgjutning pga vrickningen.
Är det sen en så kraftig stukning så man har svårt att gå på foten, värker, känns instabil osv då ska man söka för det så det görs en röntgen.
Det är alltid bra att få kolla hur det ser ut så inga skelettskador finns.
Sen kan det ta lång tid att bli bra i en vrickad/stukad led har läkt och det är lätt att man vrickar sig igen.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Tack för tipsen! Pappa lindade in foten åt mig och igår kväll tog jag av den. Kan gå som vanligt men är fortfarande lite öm, försökte springa med hunden men då sa fotleden tvärstop. Om det håller i sig allt för länge ska jag definitivt ta kontakt med läkare, tack ännu en gång!

Var försiktig med att springa för en vrickad led är instabil ganska länge efteråt.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
En redig stukning kan ta upp till 14 dagar innan man är smärtfri.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
nja jag skulle nog rekommendera dig att söka läkare om det har gått 2 veckor och du fortfarande har ont
så man får kollat ordentligt så inget har gått sönder i foten
# 5 Jag och dotter tränar taekwondo mycket och ofta. fot och benskador tillhör tyvärr vanliga skador. Det har varit många besök hos läkere, vilket ofta har varit stukningar,men velat kolla upp det i alla fall, framför allt då det gäller dottern min. Men läkaren säger då alltid att en kraftig stukning kan ta upp till 14 dagar innan smärtfi. Men mycket beror ju på hur fot ser ut. Svulland, värme osv..
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Hade ingen aning om att det inte är bra att halta.
För min del tog det väl cirka 2 månader innan jag slutade halta och en bra bit över 3 månader innan jag kunde stå på ett par inlines igen efter att ha klivit rejält snett i en spiraltrappa. Så den erfarenhet säger att det kan ta lång tid att bli bra.
Sedan vet jag inte om min läkning var ovanligt lång, i så fall kan det bero på att det var en sommar med väldigt mycket resor samt volontärsjobb på två festivaler. Om det nu inte var någon spricka eller så som aldrig upptäcktes.
Köpte i alla fall ett fotledsstöd på apoteket, är urusel på att linda fötter, och tycker det funkade väldigt bra för mig i alla fall. Både skönt, bra stöd och är lätt att använda. Så det kan jag rekommendera att testa om du vill ha nåt att bara kunna dra på.

#7 Risken om man haltar är att det blir felbelastning och att man lätt hamnar tillbaka i haltandet och det tar längre tid att bli bra.
Ibland kan man behöva ha t.ex. kryckor för att gå ordentligt, eller ett par stavar kan fungera de med.
Ha en bra dag! Mongu.
Men titta! Där är ju jag… Gör det något om jag fortsätter i denna tråden då tro… Lyckades nämligen trampa snett när jag skulle byta t-banevagn imorse. självklart med samma fot som sist. Kändes nästan som att den knäcktes till lite på precis samma ställe. Kan gå helt okej på foten men fotknölen säger ifrån om man är där och känner eller kommer åt. Fördelen är att jobbet inte kräver ständig förflyttning men det första jag ska göra vid hemkomst är att ta fram fotledsstödet och hoppas att fotknölen godkänner det. Annars får jag väl försöka linda med en vanlig linda.