Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsmärta-och-värk
Läst 773 ggr
A.M
2017-04-09 13:58
0

Immun

En vän har nästan alltid huvudvärk…Kan man bli immun mot värktabletter? Ex Alvedon.

TatsuOni
2017-04-09 14:01
1

Ja. Jag är själv immun mot flertalet värktabletter.

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Karmatarerskanise
2017-04-09 14:04
1

#0 Don vän borde söka hjälp för det. Det är inte normalt att ständigt ha huvudvärk. Kan bero på dålig syn tex.

Aleya
2017-04-09 14:20
3

Man kan t o m få huvudvärk av att ta huvudvärkstabletter. Vet att en kompis mamma fick så. Men din kompis bör kolla upp detta.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Scorpio97
2017-04-09 14:50
0

Jag har kronisk huvudvärk (blivit kollad flera gånger, men läkarna hittar inget) och jag har inte hittat någon värktablett som fungerar mot min huvudvärk. När jag var yngre, innan jag fick kronisk värk, fungerade dock Alvedon och Ipren.

//Jessie

Maria
2017-04-09 15:11
7

Immun blir man nog inte men toleransnivån kan öka och då behöver man högre doser. 

Man ska passa sig för att äta huvudvärkstabletter för ofta för det kan leda till läkemedelsutlöst huvudvärk.

http://www.praktiskmedicin.se/sjukdomar/huvudvark-lakemedelsutlost-huvudvark-lakem/

/Maria

[Devya]
2017-04-11 07:29
1

#5 Och högre doser är inte särskilt bra för resten av kroppen. Jag personligen anser att man inte bör öka doser på egen hand. Min vän fick problem med levern och var nära att dö. Det var pga att hon hade knaprat I sig för mycket värkmedicin,  på rekommendation av en läkare. Hon blev sjuk och en annan läkare snappade upp att hon hade fått problem med levern.

Så det är nog viktigt att vara försiktig om man har en hög toleransnivå mot värkmedicin. Jag har slutat helt och hållet med värkmedicin då jag kunde knapra I mig stora doser pga min höga toleransnivå.

Aleya
2017-04-11 07:33
0

Jag tror du missuppfattar #5 inlägg #6. Det var bara en förklaring vad som sker. Man ska aldrig höja doser själv och definitivt inte på alvedon eller ipren. Alvedon kan ge leverskador och ipren kan ge magsår.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Devya]
2017-04-11 16:04
1

#7 Ville dock bara tillägga det så ingen skulle få för sig att börja öka på dosen.

Jag förstod det också som att det bara var en förklaring. ;)