Lunginflammation frågor
Hej, jag hade lunginflammation vänster sida i december den läkte o allt va frid o fröjd. Nu i förra veckan fick jag en förkyldning på torsdagen som nådde kulmen på lördagen sen mådde jag bättre söndag då va dock min mamma så dålig att jag fick ringa ambulans och hon ligger nu på infektion men någon bakterie som gett lunginflammation. Jag mådde ok söndag men måndag började febern gå upp och ned och jag fick lunginflammations ont och jätte hosta och åkte till jourcentralen på kvällen och nog hade jag det nu igen i samma sida. Mådde någorlunda igår och va feberfri men idag har jag haft en febertopp på en timme ca och har nu fått sammalika värk men värre i högersidan. Undrar ska jag söka för den med eller bara vänta ut pencillinets värkan ? Tilläggas bör att hostan nu gör fruktansvärt ont likaså inandningar men mest i höger sida som lät bra i måndags kväll ! Jag fryser väldigt mycket oxå..
Ring 1177 och rådgör med dom.
// Harley
Om det är en lunginflammation som penicillin biter på så spelar det nog ingen roll om det är enkel- eller dubbelsidig. Däremot är det viktigt att man tar prover för att konstatera att lunginflammationen är orsakad av en bakterie som penicillin biter på. Det finns ju de som kräver annat motmedel.
Dom tog inte ens en crp faktist bara lyssnade och sa du har lunginflammation ta kåvepenin båda gånger.
Varm vetekudde är skönt och bra att lägga över bröstet. Blir ju lokal högre "feber" också vilket också hjälper till. Skiva gul lök och lägg på en tallrik nära din mun på natten - bra att andas in lökångorna.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Om du blev bra förra gången var Kåvepenin rätt. Men det behöver inte vara det nu.
Vet en som fick Kåvepenin och det hjälpte inte, visade sig vara orsakat av mykoplasma, då är penicillin helt bortkastat. Om du känner dig sämre, kräv provtagning.
Men kom också ihåg att lunginflammation är en väldigt besvärlig sak, som kan ta upp till ett parmånader att läka ut. Sköt dig ordentligt, även sedan du är frisk. Var extra försiktig efter att penicillinet är slut, din kropp är rätt utslagen då och väldigt känslig för nya angrepp.
Ät gärna probiotika och annat som är nyttigt för en sund tarmflora.
Blev tillsagd att vänta över helgen. Har lite följd frågor om pencillin, jag har fått en hiskerlig diarré av den äter hälsofil och proviva men nej den fortsätter, kan vattnig diarre göra att man kissar nästan ingenting alls ? Kommer bara en pytteliten skvätt på ca 3-5 sekunder 3-4 gånger om dagen och jag äter både furix och dricker mycket.
Skippa Proviva, innehåller socker som inte alls är nyttigt. Tror även hälsofilen gör det. Försök hitta surkål som inte är pastöriserad. Alternativt probiotika-tabletter från hälsokosten.
Om du skall dricka blåbärssoppa så köp den osockrade, socker är lösande.
Att du har vattnig diarre betyder att tarmarna av någon anledning inte kan suga upp vatten av det som passerar.
Ett bra tips mot diarre är att koka fikon och kanel och dricka avkoket. Det funkar faktiskt.
Köp probiotikakapslar på apoteket. Olika slags mjölksyrabakterier alltså. Men det är viktigt att ha ca 3 timmar mellan bakteriekapseln och antibiotikan. Med hjälp av detta slapp min sambo bli dålig i magen nyligen när han åt antibiotika i 2 veckor pga en svår lunginflammation och lungabscess.