Rosslig andning
Hur vet man när man ska gå till läkare om det rosslar när man andas?
Jag är ju förkyld sedan ca en vecka tillbaka och har rejäl hosta. Förmodligen feber också för jag får byta lakan hela tiden då det är dyblött.
När jag andas så rosslar och bubblar det. Hur än jag tar i och försöker hosta upp så får jag inte rent när jag andas. Min sambo säger att det låter hemskt när jag sover på natten. Bubbligt och rossligt. Kan rosslandet försvinna av sig själv eller är det lunginflammation på gång och behöver behandlas?
Nog har jag haft jobbiga förkylningar förut med slemhosta men inte att det rosslar så vid vanlig andning. Därför skriver jag och frågar.
Ring 1177 och prata med dem. Gör timjante och drick så varmt som möjligt, helst med timjansirap eller granstruntssirap i. Vid hosta ska man alltid dricka mycket, dock inte slembildande saker som t ex vanlig komjölk.
/Désirée
Känns lite pinsamt att ringa 1177. Tänker dom kanske tycker man är löjlig och att mina symtom kanske hör till en vanlig förkylning och att dom nog inte vill få in samtal om sånt. Även om jag inte haft så här med andningen förut
Det ska du inte känna, de är till för att svara på frågor och därmed kunna hjälpa till att lindra besvär. Ibland kan det dock vara rätt lång telefonkö.
/Désirée
1177 är precis de man ska ringa när man inte vet om man behöver söka vård för sina besvär eller inte. De finns ju just för att folk ska ha någon att fråga även om "bagateller". Ta dock tag i så mycket huskurer och egenvård du kan.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Låter som när jag har bronkit. Kolla om du har feber.