Frågor om glutenintolerans
Jag har lite funderingar om glutenintolerans. 1. Om man är glutenintolerant, hur lång tid tar det innan besvären slutar efter att man har upphört med gluten? 2. Om man är glutenintolerant och äter gluten, hur lång tid tar det innan man upplever besvär? Vi funderar över om vår son kan vara glutenintolerant. Efter att ha provat en längre tid utan laktos verkar gluten vara nästa sak att prova.
Om ni vill utreda celiaki så är det värt att veta att man inte ska utesluta gluten själva innan man tagit nödvändiga prover.
1. Om det är celiaki så tar det väldigt lång tid för tarmslemhinnan att läka, flera månader. Men man bör märka en förbättring så gott som direkt då man slutar.
2. Väldigt individuellt. Många reagerar i princip direkt, men för andra kan det dröja.
Värt att veta är att intoleranser är väldigt komplicerade. Celiaki är en form av sjukdom som har med gluten att göra, men idag vet man att känslighet mot vete och andra sädesslag finns i många varianter. Att gå till vårdcentralen och ta blodprov för allergier är ett bra första steg. Men i slutändan så finns inte tester för allt, mer än att själv utesluta och utvärdera.
Laktosintolerans existerar knappt hos små barn, men många testar det, kanske för att det är det enklaste att utesluta eller för att man har erfarenhet av laktosintolerans själv. Dessutom brukar många med glutenintolerans bli bättre av laktosfri kost, men problemet i grunden är gluten - tar dessa barn bort gluten så tål de laktos bra. Mjölkallergi är vanligare, men då handlar det om att utesluta allt mjölkprotein, dvs alla mjölkprodukter.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Tack för uttömmande svar! Det var jättebra. :-)
Är på glutenfri kost på inrådan av läkare som behandlar min hypotyreos. Alltid haft diffusa magbesvär som blev mycket bättre nästan direkt då jag uteslöt gluten. Själv upplever jag symtom flera timmar senare och de är inte riktigt så allvarliga som andras. Har däremot en massa klåda och konstant järnbrist trots diverse tillskott. Skall dock ta tag i detta och göra en ordentlig undersökning för att få veta om jag bara är "känslig" eller faktiskt har celiaki. Kan tänka mig att det är skönt att få det svart på vitt och att man då kanske tar sin sjukdom mer seriöst. 🙂
Man brukar få göra en gastroskopi samt ta blodprover för att bekräfta men det är inte alltid man får ett positivt svar ändå. Är lite osäker på hur det ser ut i dagsläget och i vilka regioner men man har fått rabatterat pris på glutenfria basprodukter på apotek för de som har celiaki.
#3: Är gastroskopi standard för att konstatera om man har glutenintolerans?
#4 Jo, blodprov och sen gastroskopi krävs för att få celiaki-diagnos. Men enligt vad jag läst så är ett positivt blodprov en säker markör i sig självt när det gäller celiaki (inte samma säkerhet vid mjölkallergi och andra former av intoleranser mot sädesslag). När man lämnar blodprov kan man kolla flera olika allergier samtidigt, och så kan man ta ställning till sen om man vill gå vidare eller inte. Så det kan vara ett bra första steg som sagt.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Okej. Jag tänker att gastroskopi på en sexåring låter rätt jobbigt.
Barn brukar oftast få narkos om man behöver göra en gastroskopi.
/Maria
Jaha.
Jag har läst en del om att analysen för transglutaminas har en tendens att ge falskt positiva svar eller om det var gliadinet som spökar till det.. Är inget jag vet säkert så den infon bör man kanske ta med en nypa salt. Har sett en hel del personer få negativt svar på blodprovet men positivt på biopsin dock. Så det är nog inte alltid helt glasklart. Man får väl i vilket fall som helst börja någonstans :-) Hoppas på det bästa för er!
Tack!