Klämma finnar
Brukar göra detta ifall de har en sån där vit prick, då försvinner det onda direkt och efter bara nån dag har utslaget försvunnit, hade jag låtit de vara oklämda hade de antagligen suttit där i flera dagar till. Brukar ni klämma finnar? Tycker att det är ett effektivt sätt att bli av med dem, såklart ska man ju rengöra huden efter så att det inte bli inflammerat. Det enda som hänt är att jag har ett litet ärr på kinden, som en liten röd prick, ser lite ut som en leverfläck, inget som stör. Annars har det gått jättebra👍
Jag klämmer pormaskar och finnar. Använder en porklämmare. Spritar verktyget och händerna både innan och efter. Gör det efter duschen då porerna är uppvärmda och öppna.
Jag brukar sticka hål med en ren nål, försiktigt klämma ut varet och sedan rengöra ordentligt. Är dock noga med att sticka igenom finnen från sidan eller försiktigt göra ett litet hål på ytan, istället för att sticka in nålen in i finnen (och huden) eftersom det kan trycka in bakterier djupare. Om du förstår hur jag menar? Lite svårt att förklara, haha.
Om jag låter en finne vara tar det evigheter innan den försvinner och jag tycker trycket som blir är ganska jobbigt även om det inte gör direkt ont på mig. Dessutom brukar jag alltid lyckas klia sönder den under natten ändå (vilket leder till att såret blir smutsigt och eventuellt inflammerat, och högre risk för ärr).Har klämt finnar någon gång men jag tycker det fungerar bättre (blir ett mindre sår och läker snabbare) när jag använder en nål :)
Och jag gör det bara på finnar som är vita ovanpå, inte dom som sitter djupare.
//Jessie
Jag klämmer allt möjligt som dyker upp i ansiktet, går det att klämma säger det *plopp* rättså fort
~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~
Jag klämmer skiten ur allt som ser klämbart ut.
Jag har upplevt det helt tvärtom. Klämmer jag på något sådant så tar det över en vecka innan den försvinner. Låter jag den vara så är den borta om ett par dagar bara. Sen så är de dock väldigt små om de dyker upp, de där små vita pluttarna.
Försökte klämma ut en por en gång, lyckades en min näsa var röd i två dagar så det var ju inte kul.
Med andra ord så håller jag inte på och klämma. Jag har för dålig erfarenhet av det. :)
Tyvärr klämmer jag på det mesta som går att klämma på i ansiktet, kan inte låta bli helt enkelt.
Men jag önskar verkligen att jag kunde låta bli för jag har fått en del skadade porer d.v.s porer som har blivit förstorade och inte kan dra i hop sig igen, så med dem är det kört! :(
Har även en del småärr efter allt klämmande och ett större mellan ögonbrynen som jag fick i tonåren och senare har gjort att det ser ut som en liten bekymmersrynka.
För många syns inte ärren eller de skadade porerna förrän man blir lite äldre, så även om det inte syns särskilt mycket när man är tonåring eller ens innan 30-års åldern så blir det dess tu synligare och tråkigare sen när huden blir äldre och börjar få sämre elasticitet o.s.v…
Var dig själv, det finns redan så många andra.
#7 Är ju bara trevligt med lite karaktär i ansiktet, tänk så skulle vi alla se ut som porslinsdockor
~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~
Ja, fast alla får ju lite karaktär i ansiktet när man blir lite äldre ändå, finns ju inga porslinsdockor kvar då precis…
Var dig själv, det finns redan så många andra.