Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: smärta-och-värk
Läst 736 ggr
Emelie-E
0

Lite frågor, laktosintolerant och magkatarr?

1. Jag har en tid nu blivit uppblåst och fått en stickande smärta i magen efter att jag har fått i mig mjölkprodukter, så min första fråga är, kan jag ha blivit laktosintolerant? Måste jag uppsöka läkare om så är fallet eller kan jag helt enkelt bara börja med laktosfritt och se om det blir bättre? 2. En kväll för några veckor sedan så fick jag en fruktansvärd smärta bakom bröstbenet, mellan brösten liksom, en brännande och typ krampade smärta. Detta hände när jag låg ner och skulle sova på kvällen och det blev lite bättre av att jag fick ställa mig upp. Efter det så har jag haft lite ont till och från men nu de senaste dagarna så får jag ont i stort sett varje gång efter jag har ätit. Min man säger att det kan vara magkatarr, men jag tycker att detta sitter alldeles för högt upp för det? Jag har mått och mår väldigt dåligt just nu, känner mig stressad i stort sett hela tiden osv. Vad kan detta vara? Det sitter som sagt nästan precis i mitten mellan brösten. En brännande och krampade smärta.

[Outlawly]
0

1. Ja man kan bli laktosintolerant när som helst. Det är bara att prova med laktosfritt. Läkare kan du besöka om du behöver intyg på laktosintoleransen för te.x. arbetsgivare.

oh-la
0

Kan absolut vara magen i din fråga 2. Magkatarr kam ge smärtor sim lätt misstas för hjärta exempelvis. Inte helt ovanligt att det kommer in personer med bröstsmärtor som visar sig vara magen (utan att förminska bröstsmärtor!). Ibland kan även magsyra läcka upp i matstrupen och ge hemsk smärta i den regionen som du beskriver.