Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 656 ggr
[MissMisery]
0

Eksem på händerna (få bort?)

Hej, jag har sedan en månad tillbaks fått eksem på händerna antagligen av kylan först var det röda utslag och huden var sprucken nu har huden läkt sig helt men dem röda utslagen och torra partier är kvar, grejen är att mina händer ser ganska fula ut nu med dessa röda utslag. Hur kan jag få bort dem? mina händer brukar se fina ut liksom… är det hudkräm eller vad kan jag göra?

Karmatarerskanise
0

Fet handhavande kan hjälpa om det är exem pga kyla. Hjälper inte det finns kortisonsalva.

Agda
0

För mig fungerade det med stark kortisonsalva som läkare skrev ut. Jag smörjer händerna dagligen med body butter (som är ganska fet), men jag får inte bort torra partier utan kortison.

Maria
0

Är det just på grund av att händerna fortfarande är torra så kan det vara bra att smörja med den kräm man tycker hjälper bra nattetid och ta på ganska ordentligt och använda bomullshandskar.

/Maria

Skogsvittra
0

Rekommenderar inte användning av kortisonsalva då det kan förvärra utslagen i efterhand när man vill sluta. Eko kallpressad rapsolja innehåller naturlig kortison och funkar alldeles utmärkt. Om du är torr behöver du fukt och något fett som stänger in fukten.  Aloe vera gel ihopgeggat med till exempel sheasmör är bra 🙂 Annars en kombo av en återfuktande lotion (tex Urtekram birch) och en body butter med shea.

AnnaFagerell
0

Prova smörj med vanlig grönsåpa

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Karmatarerskanise
1

#4 Det var det som till slut fick bort mina exem på händerna. Kortisonsalva.

Skogsvittra
0

Så bra! Mig har det inte hjälpt över huvudtaget under de 20 år jag använt det.

Karmatarerskanise
6

#7 Varför har du använt något som inte fungerar i 20 år? 🤔

Skogsvittra
1

Jadu, du och de andra som gillat inlägget kan ju gissa eller läsa om atopisk eksem. Hur mina eksem + kortison vs annat fungerar tänker jag inte förklara. 👍

Maria
0

#9 Då blev det ju ingen hjälp alls till TS.

TS har förresten avslutat sitt konto.

/Maria

[Devya]
0

#6 Om man kan undvika kortisonsalva så bör man. Det är inget man ska experimentera med i onödan. Det finns ju även negativa effekter av att använda kortison, speciellt om det används under en längre tid. Att använda det under en kortare tid bör inte vara några större problem, men om man kan bör man nog fundera på andra alternativ först.

Det finns en massa fina produkter som man kan testa på att använda först. 

Kanske värt att testa Ceridal eller bepanthen? Jag har en vän som har en massa eksem på hennes händer och ceridal oljan hjälpte henne en tid, tills hon blev allergisk mot den. Hon blir tyvärr alltid allergisk mot alla sorts krämer, salvor och oljor. Hon har dock en speciell typ av hudproblem, minns inte namnet men det var något ovanligt. Bepanthen är dock en fet salva som hon har aldrig lyckats bli allergisk mot och den hjälper hennes torra händer.