Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 1083 ggr
myhairlady
0

Mammografi

Jag ska på min allra första mammografiundersökning och är lite nervös. Är det väldigt hemskt?  Pressar de ihop brösten väldigt mycket och länge?

Min mamma säger att hon var på några undersökningar i början när hon blev kallad men sen har hon avbokat varje tid för det är "det värsta som finns" och gör så ont. Jag blir bara mer nervös av att prata med henne om det. Jag vill inte fråga mina vänner om det. Hur är undersökningen? Kan ni berätta.

laiinadp
0

Nu har jag aldrig varit på mammografi så jag kan inte svara på din fråga, däremot kan jag säga: Är det inte värt att ha en obehaglig stund och upptäcka eventuella problem? Även om det kanske är så illa som din mamma påstår att det är, så kan det vara något nödvändigt, speciellt om det har uppstått några problem som man måste få behandling för. 🙂

Hjärta

myhairlady
0

#1 Ja jag ska absolut gå men jag vill att någon som gjort undersökningen kan berätta.

Annette
0

Jag har varit på mammografi och skall snart på en igen.  Det var ingen fara. Brösten kläms ihop lite men undersökningen går snabbt. Jag föredrar detta framför tandläkarbesök, helt klart.

Agafia
0

Jag har varit på flera mammografier genom åren och det är väldigt olika hur det känns . Du kan tala om för personalen att du är oroad så de vet 😊

nypisnina
0

Jag har gjort en och ja, det gjorde lite ont, men det är ju väldigt individuellt. Undersökningen gick jättefort och det lilla som det gjorde ont var helt klart värt det för att se att allt såg normalt ut. Tandläkaren tycker även jag är mycket-mycket värre!

AnnaFagerell
0

Kändes ingenting för mig

Medarbetare på djurskydd.ifokus

myhairlady
0

Jag har stora bröst (liksom min mamma) Kan det vara så att det gör mer ont därför?

Annette
0

Jag får för mig att det är värre med små bröst.

Maria
1

Jag har varit på några stycken genom åren och det är lite obehagligt men det är ju kortvarigt så det står man ut med.

Jag har ganska små bröst och de får dra ordentligt för att få under så mycket bröstmassa som möjligt mellan skivorna.

/Maria

AnnaFagerell
0

Jag har pyttesmå bröst å det kändes inte ett dugg. Pratat med flera som har stora bröst som säger det gjort ont. Själv tror jag det handlar en hel del om teknik på den som utför undersökningen

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annielle
0

Jag har inte varit på någon än, blir om ett par år, men jag tror att det dels beror på vem som gör undersökningen, ens egen smärtkänslighet, men tror även hur ens bröst är byggda kan påverka. Inte storlek alltså, utan om man har hög eller låg brösttäthet….

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Agafia
0

Jag har en stor byst och det har känts olika .

Åsa S
0

Undersökningen tar inte många minuter dumt inte gå dit även om det känns som en stor klädnypa i 20-30sekunder medans de trycker på knappen, gör mera ont ta de där röntgenbilderna hos tandläkaren.

InkaAthilea
0

Jag har gjort några gånger. Det är ingen fara… känns ju men det går fort och gjorde inte ont på mig. Tror att det gör mer ont innan mens. Då är mina bröst jätteömma iaf. Lycka till! 😊

"Världen är som en spegel -den reflekterar allt du gör, om du ler mot världen så ler världen mot dig!"

tk1971
0

Nej, jag tycker inte att det är "det värsta som finns". Det är klart uthärdligt. Jag rekommenderar absolut att man gör undersökningen när man blir kallad, för bröstcancer vill ingen ha.

Däremot är det inte så roligt om man nu råkar få svaret "vi måste göra en ny undersökning, eftersom bilderna antingen inte blev bra eller vi hittade nåt suspekt". Det har jag varit med om. Då är det lätt att börja fantisera om alla möjliga slags scenarier. Som tur var var det falsklarm, och på köpet fick jag en extra noggrann undersökning i form av ultraljud.

Tror förresten att det börjar bli dags igen för mig snart.

moppsan
0

#13 Va? Gjorde det ont att ta röntgenbilder hos tandläkaren? Det känns ju inte alls tycker jag. Mer än att det känns klumpigt i munnen medan de tar bilderna. Men ont?

Mammografi har jag inte blivit kallad till ännu så jag vet inte.

Åsa S
3

Den där brickan man ska bita på när de ska röntga skär in i tandköttet och gör jäkligt ont för mig

Annielle
0

# 17 Håller med om att den brickan gör ont! 😕

Fransu
0

Förlåt om jag lånar tråden TS. Men vet någon om man blir kallad på mammografi första gången samma år man blir 40, eller ska man ha fyllt 40? Jag blir 40 i december.

Jag har redan varit på mammografi redan två gånger i mitt liv pg a knölar (som tack och lov varit ofarliga). Men nu har jag ju åldern inne för att börja gå på regelbundna kontroller.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

myhairlady
0

Nu har jag varit på mammografin och det var inget alls att oroa sig för. Det bara klämde lite men jag trodde det skulle vara mycket värre.

#19 Jag fyllde 40 i Januari och blev kallad ganska precis en månad senare.

Annielle
0

#20 Vad skönt att det gick bra och att du fick en bra erfarenhet för framtida undersökningar! 🙂

Åsa S
0

Jag fick min första kallelse till mammografi ca 1v efter jag fyllt 40