Gallstensanfall - operation, medicin?
Inatt fick jag mitt andra gallstensanfall. Det varade mellan 4-5 timmar och ni som har haft det vet vilken fruktansvärd smärta det är. Förra gången jag fick det var för ca 5 månader sen och då åkte jag in till akuten pga att jag inte visste vad det var. Denna gången visste jag vad det var frågan om direkt och det var bara att vänta ut smärtan.
Ni som har blivit opererade, hur länge/ofta hade ni besvär innan ni fick operation? Finns det någon smärtlindrande medicin man kan få utskrivet? Det hjälper inte med någon av de vanliga receptfria medicinerna.
Har du fått hjälp och råd om kost och så av läkaren, nu fram tills du ska göra operationen? Vad säger läkaren/läkarna?
Låg inne över jul när de upptäckte min gallsten. 3 månader senare fick jag operationstid och fick då fram till dess en hel lista över mat jag skulle undvika, som kunde orsaka anfall, och jag tror jag fick smärtstillande också, men är inte helt säker. Det här var 10 år sedan, så minns inte riktigt hur det var med medicin då.
\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!
Hade det för ett antal år sedan, men inte längre efter att jag dricker ett halvt glas Proviva Blåbär varje morgon. Gallstenar kan komma ut av sig själv och man måste inte alltid operera. Mina stenar var små och läkaren sa att det finns alltid risker med operation och om man inte har så stora besvär besvär så ofta, så kanske det inte behövs. Jag valde att inte operera och har lärt mig vad jag inte ska äta för mycket av; tex inte rå paprika eller för mycket av fet mat.
Min mamma hade stor hjälp av Cynaramin när hon fick akuta besvär. (Hon är opererad nu.) Här är Cynaramin (du kan välja gratis frakt):
Mina gallstenar upptäcktes när jag fick inflammation i bukspottkörteln (någon sten hade fastnat), jag hade inte alls märkt av någon gallsten tidigare (inga anfall alls). Jag låg inne på sjukhus i 5 dagar och det fanns en risk den första dagen att det kunde bli akut operation. Men stenen hade lossnat av sig själv, och jag fick tid för operation ungefär en månad senare.
#2 Jag kan tipsa dig om att göra blåbärssmoothie istället. Det är jättemycket tillsatt socker i Proviva, så den stjälper snarare när man har magproblem. 😕
\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!