Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 1231 ggr
[Blue_Lugia]
0

Har jag rätt? Blodprov

Jag har efter kontakt med läkare fått ett blodprov. Blir andfådd och får hjärtklappning för minsta lilla som typ två trappor och det känns inte normalt om man är 26 bast… Har haft lågt järn förut, så jag blev misstänksam om det kunde vara detta. I onsdags fick jag mina prover. När sköterskan tagit första röret med blod så började jag känna mig matt och det kändes som jag skulle tuppa av för en sekund, men snart "klarnade jag till igen". Jag så inget till henne för jag tänkte att hon skulle avfärda det med att jag var nervös och spänd. Ja, det är sant att jag har svårt för nålar, trots det kände jag mig ganska lugn denna gång. På vägen hem var det tufft att gå backen upp och jag fick lägga mig och vila en stund när jag kom hem. Det dröjde inte länge innan det kändes som vanligt igen. Några dagar senare fick jag provsvaren, och mycket riktigt! Allt normalt, men järnet var rätt lågt. Nu fick jag järntabletter för en månad frammåt innan nya prover ska tas. Så, kan det stämma att jag kan blivit matt när dom tog lite blod från mig, eller spände jag mig omedvetet? Känns som blodprover börjar bli en vardag nu efter alla brister jag haft, så nog borde jag väl vara mer van kan jag tycka? Jag får väl se när jag får mer järn i kroppen om jag känner samma nästa provtagning, men jag har aldrig fått såhär förut. :(

greenseng
2

Att du skulle känna av den mängd blod som försvinner vid en vanlig provtagning är nog ganska otroligt faktiskt. I sådana fall hade du inte ens kunna ta dig till provtagningen.

Om man skulle ta den mängd blod som försvinner när någon sticker en i fingret, exempelvis. Det är ersatt innan sköterskan ens hinner fram till dörren.

Vid venprov är det ju lite mer, men det spelar ingen roll. Det är ändå otroligt lite, faktiskt. Vi behöver tappa rätt mycket blod innan vi märker av det. Och just blod ser alltid mycket mer ut än det egentligen är,

Har en kompis som svimmar av eller nästan svimmar av, om man sticker honom i fingret. Det är helt psykologiskt och det vet han mycket väl om. Och ändå …

Du borde kolla blod i avföringen. Ett magsår kan ge upphov till liknande problem. Och det beror faktiskt oftast på ett slags bakterier (Helicobacter pylori). Finns mycket effektiva och snabba botemedel emot idag.

Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

[Devya]
1

Jag åtminstone tror att det är helt klart psykologiskt. Man brukar spänna sig oberoende.

Jag vet att jag alltjämt spänner mig inför ett blodprov trots att jag inte är alls rädd för sprutor. :) Så då kan det kännas lite vingligt då jag stiger upp.

Maria
0

Tar man ett venprov så tas några milliliter blod och den mängden känner man inte av.

Tänk på att man tar 4,5 dl blod när man är blodgivare. Det är nästan en halvliter😉

Du har med all säkerhet spänt dig omedvetet.

/Maria

Karmatarerskanise
0

Håller med övriga.

OlgaMaria
0

Jag tror inte heller att du påverkades av blodet som du förlorade men järnbristen kan ju ändå ha orsakat mattheten du kände. Bristen påverkar ju också hur du klarar hela ansträngningen att ta dig till vårdcentralen och att ta blodprovet. Så jag tror absolut du kan koppla det till järnbristen, men inte pga det lilla blodet du förlorade just då.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annielle
0

Hur lågt var ditt järnvärde? Ferritin? Skulle vilja veta för att veta när läkarna bör bryrs sig pga blivit så illa bemött av läkare

Var dig själv, det finns redan så många andra.

[Blue_Lugia]
0

#6 Dom så inte hur lågt, bara att jag ska ta järntillskott och att det var viktigt att jag började direkt. Så jag antar att det inte var skyhögt direkt…

Surpan
0

Jag blir snurrig och yr av att tänka på blodprov/sprutor. Kan bli helt svag. Även fast jag inte känner mig rädd eller äcklad alls.

/Surpan

sp0ngeb0b
0

Jag har också problem med nålar av någon anledning. Några gånger när jag har piercat mig har jag blivit helt kallsvettig och måste ligga ner och vila innan jag kan gå därifrån. Likaså med blodprov. Brukar tyvärr må riktigt dåligt av det. En gång svimmade jag till och med haha 🥵 Jag är inte alls rädd för nålar, tycker bara att tanken på vad som händer är otroligt äcklande.

[Blue_Lugia]
0

#9 Jag har extremt låg smärtgräns, tål ingenting typ haha!

Aleya
0

Det tas ca 5 ml blod på ett blodprov. Så du spände dig nog omedvetet. Inte ens min mamma som har haft problem med järn i flera år har svimmat av att dom tar lite blod. Trots ett hb på 75. Men jag hoppas att det blir bättre för dig sen.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Blue_Lugia]
0

#11 Ja det verkar vara återkommande, tror det är tredje gången jag får järnbrist. Är det vanligt hos kvinnnor tro? :/

Aleya
0

#12 kan ju vara nått som är fel. Ja det är vanligt hos kvinnor som blöder mycket vid mens.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Blue_Lugia]
0

#12 Jag blöder rätt rikligt första 3 dagarna, det borde väl ändå inte göra någon skillnad? Läkaren frågade dock detta och när jag svarade som ovan så fick jag ta blodprov på järn. Kan vara min näringsfattiga kost, men kommer det tillbaka kanske jag bör ta upp det vad dom tror kan vara orsaken. :(

AnnaFagerell
0

Vad har du för blodtryck? Låter som du har lågt tryck

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[Blue_Lugia]
0

#15 Dom gånger jag kollat blodtrycket har det varit normalt. Någon gång har det till och med varit lite högre än det borde.

nypisnina
1

Om du äter näringsfattig kost så kan det mycket väl vara anledningen till för lite järn. Järn är något som man rätt enkelt kan påverka själv genom kosten så se till att äta rikligt med järn och c-vitaminer som binder. Som reumatiker, vilket jag är, så har man ofta dåligt blodvärde men med kosten så ligger jag runt 140 och över, brukade ligga runt och ibland under 110 så jag fick också järntabletter och sånt förr. Steka maten i gjutjärnspanna, äta grönsaker med högt järninnehåll och sådant gör stor skillnad. 👍