Hälsa iFokus

Hälsa

Etiketthud
Läst 1322 ggr
[Thiah]
2017-01-27 22:07
0

Kortison + rosacea

Hej.

Jag har psoriasis, ganska rejäl, men använder kortison sparsamt. Jag har använt kortison för min psoriasis i 23 år nu.  Däremot märker jag att  om jag slutar använda kortison så får jag utslag liknande rosacea.   Det börjar runt munnen några dagar efter jag slutat med kortisonet.  Det blir röda små ,små vätskefyllda blåsor som lägger sig runt munnen. Alltid cirka 1-2cmm från läpparna. 

Läste på nätet att  man kan få utslag om man slutar använda kortison (speciellt  efter att ha använt kortison i ansiktet, vilket jag  gjorde förut). 

Jag har som yngre fått utslag runt ögon och  mun men jag trodde då att det betydde att  jag använt dåligt smink eller inte tvättat bra/smörjt dåliggt. 

Någon som fått rosacea efter kortison behandling?

Skogsvittra
2017-01-27 22:22
0

Jag använde kortison för mina eksem i sådär 20 år, nästan dagligen, innan jag bestämde mig för att sluta helt. Det blossar tyvärr upp tio gånger värre efter att man slutar, och det stämde på mig med eksemen. Det tog ett halvår innan det slutade blossa upp extremt, så står du ut med utslagen/rosacean, kämpa på. Rekommenderar däremot att hitta något annat som fungerar som är snällare mot huden än kortison. Psoriasis är jag dock inte kunnig på - men hardcore no poo gruppen på faceobok är det 🙂

[Thiah]
2017-01-28 09:08
0

Tyvärr är det medicinering som gäller när det kommer till min psoriasis annars blossar den upp. Sist fick jag äta cellgifter för att få det under kontroll.

Ria74
2017-01-31 18:46
0

Aldrig kortison mot rosacea, det är ett big nono. Jag har själv rosacea och det första hudläkare sa var att jag absolut inte fick använda kortison i ansiktet eftersom det förvärras avsevärt av det och blir mer svårbehandlat på sikt.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[Thiah]
2017-01-31 18:58
0

#3 jag använder inte det i ansiktet som tur är.

Rumblebee
2017-02-05 16:33
0

Blåsorna du beskriver tycker inte jag stämmer in på de olika symptomen av rosacea. Däremot låter det som perioal dermatit. Det kan bland annat orsakas av kortison, för mycket tvättande samt smink.

[Thiah]
2017-02-05 16:44
0

#5 Ah ja det är jag också funderat på om det kan vara.