Cystoskopi, livrädd
Har nu pratat med urologen och ska få göra en cystoskopi på onsdag. Är verkligen livrädd och kommer vägra göra det i vaket tillstånd. Förstår såklart att dom inte vill söva en för ett sånt litet ingrepp så har ni nå bra tips på hur jag ska komma över min rädsla? Känns som om jag kommer ringa och avboka imorgon men måste ju verkligen genomgå detta för att få svar på om det är nått fel.
Ring och berätta hur du känner. Dom kan säkert ge tips och eventuellt erbjuda lugnande.
Det gör inte särskilt ont utan det är i så fall mer en obehagskänsla. Man brukar få bedövningsgelé i urinröret och det tar inte så lång tid .
Det kommer att gå bra🙂
/Maria
Jag har gjort det, gjorde inte ont alls, mycket värre att gå till gynekolog och fläka upp sig tycker jag.
Var dig själv, det finns redan så många andra.
Nu känner jag mig inte snäll som skriver det här, men cystoskopi är bland det mest smärtsamma jag varit med om. Önskar att gynekologen förvarnat mig om smärtan, för jag var inte alls beredd. Jag fick verkligen en chock där jag låg eftersom det gjorde så galet ont. Hade inte mina ben varit krokade i gynstolen hade jag nog sparkat huvudet av läkaren i ren panik. Jag är väldigt tålig med det mesta jag blivit utsatt för när det gäller läkarbesök. Men cystoskopi var verkligen vidrigt. Det visade sig att jag hade uretrit (inflammerad urinblåsa/rör), så det kanske var därför det var så smärtsamt för mig.
Hoppas undersökningen går jättebra för dig. Det finns ju andra här som genomgått cystoskopi och det har gått hur bra som helst.
"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."
#4 Är ju ganska självklart att det blir smärtsamt om man har inflammation i urinröret och blåsan.
Tycker man borde erbjudas smärtlindring då.
För det mesta så går det utmärkt bra och då är det synd att skrämma upp TS i onödan.
/Maria
Ja, absolut ni har helt rätt. Med största sannolikhet kommer undersökningen gå jättebra för ts. Min mening var verkligen inte att skrämmas. Jag önskar dock att jag hade varit förberedd på smärta innan undersökningen gjordes. Då tror jag att undersökningen inte hade varit lika jobbig. Förstår ni hur jag menar? Att jag mentalt skulle varit lite förberedd helt enkelt.
Så strunta i mitt tidigare inlägg ts. Tänk exempelvis på att dom flesta inte får några som helst biverkningar av att ta en alvedon, men det finns alltid någon liten stackare som blir jättedålig istället, med flera olika biverkningar. Så jag är helt enkelt undantaget när det gäller cystoskopi, den som det gjorde ont för. Önskar dig verkligen all lycka till på onsdag!
"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."
Pratade med urologen idag och hon sa att det är inbokat ett läkarbesök och att läkaren då får ta åsikt om det blir en cystoskopi eller inte och att jag då får säga att jag vill vara sövd :) Nu känns det hela mycket bättre
#8 Vad skönt! Nu kan du andas ut. 🙂
Behövde ingen cystoskopi utan fick bara medicin utskrivet.Har jag däremot problem om 3-4 veckor får jag en undersökning :)
Skönt att du inte behövde en cystoskopi.
Det är ju sen inte alls bra att sövas ner. Alltid en risk med sådant. Jag personligen tycker att folk borde undvika det så mycket man bara kan men jag förstår om rädslan sätter igång.
#11 Jag håller med. Jag sövs bara vid tillfällen där det verkligen behövs vid svårare operationer. Var tvärsäker att jag ville sövas inför detta men nu känns de bättre med att bara få bedövning