Ingen hunger eller mättnadskänsla
Har gått en längre tid nu med krånglande mage, den är inte som den brukat vara.
Det hela började nog på midnattsloppet i somras, jag sprang loppet men fick gå väldigt mycket eftersom jag blev illamående efter 1km. Tog mig igenom det och åkte sedan hem. Väl hemma hade jag galet mycket kramp i magen, lyckades somna efter ett par timmar och dagen efter kände jag mig "trött" i magen. Kollade då även min puls under loppet och den var abnormt hög jämfört med hur det brukar vara. Låg på maxpuls i 1h 30minuter, och pulsen gick aldrig ner när jag stannade och gick.
Jag blir inte längre hungrig, har inte känt hunger en enda gång sedan dess. Testade till och med att sluta äta helt men började äta igen efter 2 dygn, och då kände jag mig fortfarande inte hungrig. Möjligen lite trött och hängig, men noll hungerkänsla.
Samtidigt kan jag inte längre känna mig mätt. Jag kan äta enorma portioner flera gånger om utan att känna mättnadskänsla. Känner inte ens illamående.
Vad kan vara felet? Jag förstår ju att något är knasigt med magen, att såhär borde det inte vara.
Du förstår nog också att du måste uppsöka läkare för att få veta vad det beror på.
Jag har ringt VC för att få tid men de tyckte inte att det var något problem, eftersom jag inte har ont i magen… 😡 Fick som svar att "sådär är det, vissa är mer hungriga än andra"
Så jag fick ingen tid, och jag har inte lust att sätta mig på akuten för detta.
Ring igen och säg att du aldrig äter eftersom du aldrig känner hunger. Klart det måste undersökas. Du måste stå på dig och inte acceptera ett nej.
Nej akuten är ju inte rätt ställe men jag tycker nog att du ska söka igen.
Det är ju snart ett år som du har ändrade hungerskänslor.
/Maria
#3 Sluta äta helt har jag inte, jag äter på normala tider men lite mindre mängd pga att hungerkänslan inte finns.
Sedan testade jag i två dygn som ett slags experiment på hur långt jag skulle behöva gå för att känna hunger - men jag vågade inte fortsätta mer än så.
Jag får ringa igen ikväll, känner jag min VC rätt kommer de inte vilja kolla på det dock.
#5 Det förstod jag. Men jag hade sagt det förut att få tid lättare.
Tja, för mig kommer det där i perioder. Ibland känner jag hunger och ibland inte. Se bara till att äta ordentligt fast du inte är hungrig, det är så jag försöker göra.
Jag känner heller inte av samma mättnadskänsla som tidigare av någon anledning.
Citron är jättebra för att stimulera aptit och matsmältning. Du kanske kan testa att dricka en pressad citron med vatten varje morgon och se om det ger effekt.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Fasta ett tag så kroppen får självläka och "nollställa sig". Fasta är bra, bara man är noga med att tillföra vatten, salt och en multivitamin tablett. En god buljong då o då är värmande och gott. 1-2 veckor är helt ok. Ingen hunger betyder att kroppen är "upptagen" av annat. Tex infektion, laga tarmar o annat. Kroppen använder gladeligen det extra fettet vi bär med oss😃.
KRAM!🌺
#9 Knäppt råd att ge till någon som haft dålig aptit väldigt länge och som redan testat att inte äta något utan resultat. Och du vet inte hur mycket hon väger. Om hon redan är underviktig t ex så kan man knappast säga att det är ok att fasta 1-2 veckor.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
#9 Fasta är knappast något som skulle funka för mig, jag tränar 4-5 gånger i veckan, och väger lite men är inte underviktig.
Skall testa citron som OlgaMaria sade #8, jag gillar citron! 🙂
Vårdcentralen ville fortfarande inte titta på mig, så jag lär få försöka "experimentera" mig fram till något som funkar.