Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 25139 ggr
Malun
1/26/17, 1:36 PM

Hög puls efter måltid

Har ni varit med om eller hört talas om det? Jag får det ofta efter jag ätit en måltid. Hjärtat slår hårt och snabbt ca en halvtimme efter jag ätit. Inte efter precis varje måltid men det händer några gånger i veckan iaf och oftare om det är en stor måltid så jag blir riktigt mätt. Ca en halvtimme pågår det 160-200 slag/minut.

Jag nämnde det för en läkare när jag var på hälsocentralen i ett helt annat ärende. Han lyssnade då på hjärtat som då slog lugnt och normalt. Han sa att det inte var något att bry sig om.

Men ingen annan jag pratat med om det här känner igen sig eller har haft liknande så man undrar ju.

Det är ganska obehagligt. Känns som hjärtat ska hoppa ur bröstet när det rusar så.

Annons:
Sommarek
1/26/17, 2:23 PM
#1

Om du har ätit en stor måltid kan det vara så enkelt att matsmältningen kräver mer blod och hjärtat får jobba hårdare för att leverera syre till resten av kroppen. Jag får samma sak om jag ätit för mycket, och gärna om jag ätit för sent på kvällen dessutom.  Prova med mindre måltider flera gånger om dagen.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[Blue_Lugia]
1/26/17, 3:00 PM
#2

#1 Precis så har jag ibland, och det ligger nog något i det. Lite obehagligt, och jag får ofta lägga mig ner när det blir så. Känns bättre att äta lugnare och mindre portioner.

Maria
1/26/17, 3:00 PM
#3

Det här tror jag är ett ganska vanligt fenomen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Devya]
1/27/17, 7:07 AM
#4

Kan inte heller riktigt påstå att det här låter särskilt ovanligt.

Kan det också vara så att det här har råkat bli en liten fix idé för dig? Ju mer man börjar känna efter desto värre kan det börja kännas också. Menar inte att förolämpa dig eller något men oftast fungerar vi alla lite så. :)

OlgaMaria
1/27/17, 11:15 AM
#5

Pulsen går naturligt upp efter en måltid men det låter lite väl jobbigt för dig.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: