Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 3502 ggr
[Blue_Lugia]
2017-01-26 09:23
0

Långvariga luftrörsproblem

Jag har under många år nu, haft skrällande . hosta i perioder. Håller jag handen på bröstet strax under halsen och hostar till hårt så vibrerar det. Ibland är det rossligt men kommer sällan upp slem. Det blir ofta värre under vintern, då luften är torr, då kan jag inte ens skratta utan att bli irriterad i luftrören och börja hosta, jag blir ofta också "hes" och måste harkla mig, eller det känns i alla fall som att det sätter sig något i halsen. Jag tänkte först på astma, min pappa hade det medan han levde, men jag har inte svårt att andas ut, snarare tvärtom när det är som värst. Jag röker inte och har heller aldrig gjort det. Kan tyckas korkat att jag inte sökt läkare för detta, men det bästa som händer är att jag får lite hostmedicin utskrivet bafarar jag…. Vet inte hur jag ska bli tagen på allvar riktigt.

Maria
2017-01-26 09:40
3

Det första du måste göra är ju att faktiskt söka vård innan du vet om du blir tagen på allvar eller inte😉

Jag har svårt för att tro att du inte skulle bli tagen på allvar.

/Maria

[mia323]
2017-01-26 10:12
0

Jag har blivit bättre i luftrören sedan jag börjat tänka på att alltid andas genom näsan. Tejpar munnen på natten när jag sover.  Sätter bara en liten kirurgtejpbit från näsan ner mot hakan. Kan låta tokigt och jag trodde jag skulle få panik första gången jag tejpade men sov som en stock första natten och inte torr som fnöske i munnen när jag vaknade. Tips på sida du kan läsa mer om hur viktig andningen är.

https://www.medvetenandning.se/lar-mer/andningen-ar-nyckeln-frisk/

[Blue_Lugia]
2017-01-26 13:01
1

#2 Haha, jag skulle förmodligen dra bort tejpen i sömnen. ; )