Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 1045 ggr
[Devya]
2017-01-24 14:46
0

Låg kroppstemperatur

Så jag är sjuk. I söndags frös jag så mycket att jag fick ha en massa kläder på mig samt tre stora tjocka täcken på mig och ändå frös jag. 

Igår var likadant och även nu på morgonen. Jag var till läkaren idag och han sa att det såklart var vanlig förkylning.

Jag köpte just en termometer när jag ändå behövde köpa hem medicin. Den visar på 34 grader. Min vanliga kroppstemperatur är 36,6, så vad betyder det egentligen att ha så här pass låg kroppstemperatur? Jag testade flera gånger med att ta min temp men visar alltjämt samma siffor, 34 grader jämt. Kan ju hända att den är sönder eller bara väldigt dålig….

Kanske värt nämna att jag har jättesjuk hals och en massa huvudvärk samt ansiktet värker väldigt mycket. Svag som attans och hjärtat dunkar så att det gör ont efter min lilla korta trip till läkaren och apoteket (ligger typ 500 meter ifrån vårt hem). Alltså helt vanlig förkylning och inga större konstigheter.

Maria
2017-01-24 15:20
0

När man fryser och är sjuk är det ju ett tecken på att febern stiger. När man sedan svettas och är varm är när den sjunker.

Personligen litar jag bara på rektaltempSkämtarJag tycker andra tempar ex. öron är väldigt svårt att få korrekta.

Du får hålla dig inomhus så att du inte smittar andra. Vila och drick mycket vätska är väl det bästa sättet att komma ur en rejäl förkylning.

Värktabletter kan hjälpa.

/Maria

Karmatarerskanise
2017-01-24 16:14
0

34 grader är väldigt lite. Hypotermi. Känns inte som det kan stämma om du inte blivit kraftigt nedkyld.

Prova dricka varmt.

Marr
2017-01-24 16:25
0

Blir den lägre än så, så skulle jag ringa Vårdguiden 1177. Antar det har reglerat sig nu…34 grader är för lite som sagt.

*Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

[Devya]
2017-01-24 16:29
0

#1 Jag är ju förstås iskall och huttrar  på men blir aldrig riktigt varm.

Men jo, dessa termometrar är ju inte väldigt tillförlitliga sen.

#2 Det tycker jag med. Därför tvekar jag på om den nyinköpta termometern fungerar eller ej. Jag kollade ju även min temperatur direkt efter att jag hade kommit hem så då hade jag ju varit och rört på mig och då borde ju min kroppstemperatur vara högre. Nu har min kroppstemperatur stigit till 34,6.Jag har testat typ 10 gånger redan men vet inte hur pass tillförlitlig den här skitgrejen är. :)

Ligger i sängen med en massa täcken, yllestrumpor på samt en varm ylletröja och en mysig stor halsduk men är fortsättningsvis iskall. Jätteobehagligt att vara så här kall. 

Dricka varmt skulle jag annars undvika för det förvärrar bara situationen i halsen, tydligen. Men en kopp te kan inte skada. Funderar smått på att ta en kokhet dusch för nu börjar det bli jobbigt att frysa så här mycket och så här länge.

Karmatarerskanise
2017-01-24 16:33
0

Ja testa varm dusch och ta tempen efter. Vad är det för termometer? Tog läkaren tempen?

Marr
2017-01-24 16:43
0

Vet att man kan bli hemskt sjuk av typ ett hett bad om febern är på väg att stiga…eftersom du fryser så nu så är det ett tecken på att febern stegras. Var lite försiktig med heta duschen…

*Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

OlgaMaria
2017-01-24 19:40
1

Jag tycker varm dusch/bad alltid är bra så länge man känner sig frusen, oavsett vad termometern visar. Om man har feber och fryser så hjälper man ju liksom bara kroppen på traven med mera värme - febern kan börja sjunka fortare. Och när kroppstemperaturen är såhär låg ser jag inte hur det skulle kunna skada.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annielle
2017-01-25 10:59
1

Hur går det?

Om du fortfarande har så låg temperatur tycker jag att du ska höra av dig till 1177.se nu.

Var dig själv, det finns redan så många andra.