Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsjukdom-ohälsa
Läst 1181 ggr
Skitgalen
2017-01-10 11:36
2

Influensa

Vad kan man ta när det kommer till vitaminer när man fått influensa? Kan man ta C vitamin nu eller hjälper det bara i förebyggande syfte? Finns det något annat man kan ta som skyndar på det? Förutom värktabletter

Aleya
2017-01-10 11:48
1

Det skadar ju inte att ta c-vitamin. Men vet inte om det går snabbare att bli frisk om du tar det då du redan har det. Utan det är nog vila son hjälper mest i detta stadie skulle jag tänka mig. Är så sällan sjuk i influensa, men lyssna på kroppen. Vill den sova så sov osv.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Fridaaaa
2017-01-10 11:50
1

Jag har haft influensan en vecka nu och inte frisk än.
De på 1177 sa att det enda man kan göra är att vila, dricka mycket, ta hostmedicin om man behöver. Får man feber, den går bort och den kommer igen ska man söka sa dom eller om den inte vill försvinna.

Honung sa dom med är bra.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annielle
2017-01-10 15:52
1

Så mycket frukt och grönsaker som möjligt är alltid bättre än vitamintillskott.  Men om du inte redan tar D-vitamin är det än väldigt bra id´e att börja ta det nu, tar du det regelbundet redan så kan du ta det tillfälligt i högre dos under tiden du är sjuk för att förhoppningsvis tillfriskna snabbare, fungerar för mig.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

OlgaMaria
2017-01-10 18:26
0

Vitamin c i normal dos förebygger inte förkylning eller influensa, däremot finns det studier som visar att stora doser c-vitamin förkortar och underlättar influensa väsentligt. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/10543583/

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Devya]
2017-01-17 07:05
1

#4 Finns viss forskning som säger att överdosering av c-vitamin ger njursten. Så kanske man ska ändå hålla sig till normala mängder?

OlgaMaria
2017-01-17 07:29
0

#5 Vad jag läst så har det sambandet endast setts hos män och med regelbundet intag. Kvinnor kunde ta 1gram c-vitamin om dagen under en längre tid utan ökad risk för njursten. Detta handlar om att ta stora doser under några dagar tills man är frisk.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Skitgalen
2017-01-17 20:44
0

Jag är nästan helt frisk nu, det enda som sitter kvar är blandad rethosta med slemhosta… det har suttit i en vecka nu, hur långt kan det sitta i innan man bör ringa vårdcentralen?

Annielle
2017-01-18 09:23
0

Skönt att du nästan är frisk! 🙂Så länge det inte blir värre är det ju knappast någon fara, skulle själv inte ha besökt vårdcentralen förrän tidigast om en månad i så fall….

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Fridaaaa
2017-01-18 09:25
0

Hostan sa dem till mig kan vara kvar länge, har själv "bara" hostan kvar efter influensan

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Halvdansken
2017-01-18 16:36
0

#7. Köp slemlösande eller liknande på apoteket. Om hostan är kvar om typ 3-4 veckor kan du gå till VC.

Hatar cancer och älskar vårlökar.