Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: allmänt-övrigt
Läst 3865 ggr
millan21
1

Mjölk slembildande el. slemlösande?

Tänkte höra om någon vet hur det ligger till med den saken. Jag har alltid fått höra hemifrån att man inte ska dricka mjölk vid förkylning och slemmig hosta. Det var min mamma noga med när jag var barn.

Nu jobbar jag extra på ett äldreboende och de gamla är förkylda och hostiga och man hör riktigt hur det är rossligt i bröstet men de orkar inte hosta upp riktigt. Varm mjölk säger personalen är det bästa att lösa upp slem med så det får de boende ofta.

Är det bara en gammal förlegad myt som min mamma tutat i mig alla år?

SuperLimm
4

Nej mjölk är slembildande, det stämmer. Varför man ger äldre människor med slem i lungorna mjölk förstår jag inte.

Mvh Linn

nypisnina
1

Det var konstigt, när jag jobbade inom äldreomsorgen så var det tvärtom. Vissa fick aldrig mjölk eftersom de hade svår hosta.

Maria
1

Det är ju märkligt kan man tycka.

Många gamla kanske tycker om varm mjölk, det är ju en annan sak men man ska inte ge det om de har hosta eller slem.

All annan varm dryck är ju bra när man har hosta. Kanske med lite honung i.

/Maria

Aleya
2

Jag skulle ge honung med lagom varmt vatten, inte för varmt vatten då det förstör de bra effekterna från honungen. Det är slemlösande. Jag dricker endast varm mjölk med eukalyptus om jag inte är slemmig men har ont i halsen.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Devya]
3

Jag har hört från läkaren att det är en myt. Det lägger sig dock en slemmig hinna av mjölken sen då man druckit det men det är inte slembildande. :)

Här finns en vetenskaplig artikel att läsa där det står i princip svar på vitt att mjök är inte slembildande.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2154152

"We conclude that no statistically significant overall association can be detected between milk and dairy product intake and symptoms of mucus production in healthy adults, either asymptomatic or symptomatic, with rhinovirus infection."

Edit:

Här är en annan artikel att läsa för de som är intresserade: 

http://www.livestrong.com/article/532761-dairy-and-mucus-in-the-sinuses/

Ria74
1

När jag jobbade på äldreboende för många år sedan gav vi alltid varm röd saft när dom äldre var hostiga och slemmiga.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Aleya
0

#6 ja det hade jag glömt. Fick det som barn ibland vid förkylning.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annielle
3

Jag märker direkt att jag blir slemmig i halsen av mjölkprodukter av alla de slag och undviker det alltid vid förkylning, men blir också mindre förkyld sen jag minskade på mjölkprodukter/är utan det helt i perioder.

Vetenskapligt eller ej spelar ingen roll, jag känner min kropp bäst!

Testa i stället:

• Blanda ett par matskedar citron med en matsked honung och rör ut det i ett glas varmt vatten eller te. Citronen i kombination med den varma vätskan hjälper till att lösa upp slemmet, honungen lindrar halsen.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

[AnimeV4]
1

#8 Känner igen det du nämner. Honungsvatten funkar bra när halsen inte mår bra för mig med!

DesK
2

Varm mjölk med honung och rå hackad vitlök lärde jag mig hos antroposoferna i Järna, för många år sedan. Eftersom min mage inte är så sams med mjölk, så bytte jag ut mjölken mot örtté t ex kamomill med honung, färskpressad citron och finhackad vitlök och det funkar bra för mig och har alltid funkat bra för mina barn.

/Désirée

Karmatarerskanise
2

Honung och ingefäravatten ska fungera bra mot slem och hosta.

morochdotter
1

Mjölk är slembilande pga 2 anledningar

1. Mjölkprotein allergi
  2. Diafragmabråck