Knäskada
I torsdags slog jag i knät rejält i en skridskoolycka. Knät svullnade upp direkt och jag kunde inte gå på benet. Jag åkte till akuten direkt och fick knät röntgat och undersökt av en ortoped. Ortopeden tyckte han såg en liten spricka på knäskålen på röntgenbilderna men det tyckte inte röntgenläkaren. Pga av svullnad och smärta gick det inte att göra alla undersökningar på knät och jag ska därför på återbesök 16 januari. Läkaren sjukskrev mig en hel månad från jobbet (jobbar på fritids och på sjukintyget skrev han att det berodde på ett blåmärke. Nu 4 dagar senare har jag inte jätteont längre, men har problem med att knät låser sig och viker sig ibland. Jag kan inte gå i trappor eller sitta på huk, men jag kan gå med endast lite hälta. Min fråga är ifall man måste vara sjukskriven om läkaren sjukskrivit en? Känns som att en månad är otroligt lång tid att vara sjukskriven i för endast ett litet blåmärke, det tror jag inte min arbetsgivare kommer gilla.
Har du problem med att gå i trappor och sånt skulle jag fortsätta vara sjukskriven, bäst ta det säkra före det osäkra. Kanske hellre ta kontakt med vårdcentralen och beskriva vilka problem du har och be att få hjälp av ex. sjukgymnast för att få tillbaka funktionen i knät. Din arbetsgivare blir inte gladare ifall du går tillbaka för tidigt och kanske p.g.a det måste opereras = ännu längre sjukskrivning + det är lång kö till knäoperationer så då finns det även risk för lång sjukskrivningstid medans man väntar på operationstid.
1mån sjukskrivning är ingenting, som arbetsgivare måste man vara medveten om att personal kan bli sjuk eller göra illa sig och bli borta ett tag. Att det blir problem på arbetsplatsen är din arbetsgivares problem och inget man kan skylla på den som blir sjuk/skadad utan detta är något en arbetsgivare måste ha en plan för redan innan nått händer.

Du måste nog tro på ortopeden. Säger han att du ska vara sjukskriven 1 månad för att det ska hinna läka så är det nog så. Var rädd om knäna. Operationer av knän är ingen lätt sak om det skulle behövas längre fram. (Har själv 2 metallknän. Fick vänta år innan jag var gammal nog för operation)
Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!