Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 4244 ggr
gickan87
2016-12-17 15:20
5

Morgon, slem i halsen

Senaste månaden har jag vaknat med slem i halsen. Får hosta i ca 5-20 minuter för att få upp slem och klumpar. Ofta är det bruna klumpar 1-3 mm stora som sitter i svalget.

Någon enstaka morgon kommer det även ljust blod med slemmet.

Misstänker att detta kan vara för att jag snarkar, sover dessutom ofta på rygg.

Tips på vad jag kan göra för att lindra detta?

MVH Erika :)

Karmatarerskanise
2016-12-17 16:38
1

Tycker du borde gå till läkare ned det. Är inte normalt oavsett om man snarkar eller ej.

fossingen
2016-12-17 22:51
0

#0 Har du mycket djur omkring dig, hö eller hanterar mycket som kan damma mycket, torr luft eller eventuellt haft någon envis förkylning eller känslighet i slemhinnorna ex hals, mun, bihålor? Testa annars skölja bihålorna.

gickan87
2016-12-17 23:39
0

Har haft en envis förkylning som satt i 5 veckor. Har djur omkring mig, hö och spåndamm finns det säkert även fast djuren vistas i rummet bredvid.

MVH Erika :)

fossingen
2016-12-18 13:53
0

#3 Det kan nog mycket möjligt vara förkylningen eller en inflammation. Är du orolig och har mycket problem kolla hos VC.

[AnimeV4]
2016-12-28 02:51
0

Har samma problem, men utan hosta. Är även halvtäppt och har blod i snoret. Det låter rimligt att det skulle kunna bero på spån och hö då vi har marsvin! Har även problem med halsen då det kan samlas mycket vita klumpar (avlagringar i fickor) ibland, men det är en annan sak.

fossingen
2016-12-31 16:53
0

#5 Irriterrade slemhinnor . Kanske dags för besök hos ÖNH?

[AnimeV4]
2016-12-31 19:40
0

#6 Kanske borde, men det är oftast inte så långa perioder och jag är van vid det. Att bli av med det vita skulle vara skönt, däremot..😕

fossingen
2017-01-01 21:03
0

#7 Har du prövat skölja med ex Nasaline en gång per dag? Brukar hjälpta oerhört mycket för näsa o hals.

[AnimeV4]
2017-01-02 00:27
0

#8 Nej, jag har aldrig sköljt. Det låter otäckt!😞Funkar det att köpa något att skölja med och göra koksalt, kanske?

fossingen
2017-01-02 10:14
0

#9 Jag köpte en Nasaline på apoteket gick på ca 150-200 spänn typ. Men den kan du diska och koka så den håller otroligt länge, du får med lite saltförpackningar. Men köp annars salt utan jod. Koka upp 1 eller 1/2 L vatten och en tsk för varje halvliter vatten.

Nja, obehag kanske om man är ovan eller är riktigt irriterad, men det ska inte göra ont. Kan visserligen svida om man är riktigt skör/torr i slemhinnan eller om det är värsta gojs stocket. Men annars som vanligt sköljer man och hö och sådant snyter du ut på ett kick. Du kommer inse hur mkt hö man får i näsan XD

DesK
2017-01-04 21:06
0

Koksaltlösning är ett utmärkt alternativ. Min far skjöljde näsan med det dagligen.

/Désirée

[AnimeV4]
2017-01-04 23:02
0

#10 Tack!👍 Kom på att det kanske är möglet vi har i duschen också.. Våra hyresvärdar är urusla..😕

fossingen
2017-01-05 06:57
0

#12 Mögel i duschen, oj det lät verkligen inte bra. Det går inte städa bort med Klorin? Har för mig det tar bort mögel om jag inte minns fel. Mögel orsakar hälsoproblem långsiktigt. Och det kan vara en stor bov i det hela. Bodde själv på ett ställe förut som visst hade mögel i källaren och det märktes ju senare . Blev flytt därifrån såklart ändå. Men då har man visst fått utstå det länge.

[Devya]
2017-01-05 07:05
0

#13 Man kan men inte helt och hållet. Om inte problemet åtgärdas, dvs orsaken till att möglet har kommit överhuvudtaget, så lär ju möglet aldrig försvinna. Kanske sådär ytligt så att man inte riktigt ser det men det finns nog fortsättningsvis kvar där och det lär komma tillbaka igen.

#12 Det är ju inte bara hyresvärdarna som kan stå till svars. Jag hoppas att ni inte hänger upp våta kläder eller dylikt i badrummet. Sådant kan också förorsaka mögel.

Vi får genast mögel i rummet om vi börjar sporta med att hänga upp kläder i just det rummet så vi får lov att skaffa torktumlare.

Men mycket möjligt att det är mögel som orsakar dina problem.

fossingen
2017-01-05 07:20
0

#14 Har inge mögel i duschen. Har är dörren öppen efter dusch så det får torka, torkar rätt snabbt upp. Har inge mögel inomhus heller, men källaren här har det sett ut som mögel som vart övermålat och brytit igenom i en tvättstuga.. Så tvättar inte där inne och har inte vart där inne på länge nu. Men tänker mig ventilerna och mögel, bad kombination liksom.

[Devya]
2017-01-05 16:42
0

#15 Riktigt bra av er att ha dörren öppen efter dusch. Det är annars så lätt att få mögel i badrummet just för att man inte luftar ordentligt. :)

Angående tvättstugan. Mycket möjligt att de först skrubbade bort det med klorin och sen målade över. Men som sagt, åtgärdar man inte orsaken till varför det ens började komma mögel där så lär det inte fungera med klorin och måla över.:) (såg ett sådant avsnitt av Hotel Impossible där de hade tvättat ett spa med klorin, väggar och dylikt och sen målat över, fungerade ju inte tyvärr).

[AnimeV4]
2017-01-05 18:09
0

Svarar till er båda: Våra hyresvärdar är så dåliga att de är med i tidningen. Vi har städat med Virkon S, men möglet kommer ju tillbaka eftersom ventilationen är obefintlig. Vi gör vad vi kan, men orkar inte ta striden då vi ändå ska flytta snarast.