Kliar i mitt högra öra på natten
Hej i många år har jag haft besvär med mitt högra öra som kliar väldigt mycket och ofta natt tid ibland river jag sönder mig i örat. Jag har varit till läkare men dom hitta inge. Fick droppar jag skulle ta men hjälper inte länge. Ofta får jag klåda i örat efter jag har duchsat. Nån som vet vad det kan bero på håller på att bli galen av all klåda i höger öra.
Sluta med att duscha örat, köp öronproppar och sätt i under tiden.
Det kan vara duschkräm eller liknande du är överkänslig för.
Okej jag brukar inte Duchsa öronen utan kommer vatten i dom när jag tvättar håret. Ska testa öronproppar har även Fetvadd
Låter verkligen som svamp och/ eller eksem, jag har lidit av det under många år tidigare och det är verkligen inget kul på natten! 😕
Har du varit hos en riktig öronläkare?
Jag blev tillsagd att alltid använda fetvadd i öronen vid all kontakt med vatten, det vill säga hårtvätt, ansiktstvätt o.s.v. detta har jag hållit fast vid och det hjälper, glömmer jag detta någon gång eller har slut på fetvadden börjar klådan att komma tillbaka.
I övrigt ska man undvika grejer som öronproppar och liknande i öronen vid sådana här problem och över huvudtaget låta bli att pilla i öronen.
(står bland annat på ett papper jag fick med mig hem från öronläkaren)
Var dig själv, det finns redan så många andra.
Titta noggrant på tvättmedlet du använder, öron är ömtåliga platser för kemikalier, därför finns vaxet där, som kanske saknas. Det är inte tänkt att öronpropparna skall sitta permanent i öronen. 😃 Om någon tänkt det ?
Är det i örongången eller ytterörat det kliar? Ser du något exem?
Yttre hörselgång en bit in. Har försökt kolla men kan inte se nåt. Har skrivit till en öron läkare får se nät jag får svar.
Använd ett öronljus och se om det blir bättre efter det. Annars är det nog svamp eller nån sorts eksem.
Vart får man tag på sånt? Har apoteket sånt?
#7 Öronljus är humbugg .
#8 Nej apoteket säljer inte sånt.
Okej. Vart får man tag på det?
#10 Vad ska du med det till? Det hjälper inte.
Första gången jag hörde talas om öronljus så såg jag framför mig någon med tända rökelsepinnar i öronen😃
/Maria
Okej. Finns det nåt som hjälper mot klåda dropparna jag har hjälper bara ett tag.
Om öronljus är humbug eller inte är väl upp till var och en att avgöra!
Det jag upplevde var att mycket irritation i öronen försvann och tidigare problem lugnade sig. Finns att köpa på nätet!
Jag håller med om att man själv får avgöra om öronljus är humbug eller ej
Jag har testat det för många år sen och för mig gjorde det tyvärr ingen bättring på något sätt för mina kliande öron eller någon annan skillnad heller 😕
Ja håller med om att det behövs mer ljus in i örat (öronljus) för att se vad det är. Det får du nog göra på Vårdcentralen. 😉
Att det bara kommer på natten verkar underligt, sover du med det örat mot kudden?
# 16 Klåda som endast märks eller förvärras på natten är inte speciellt ovanligt alls.
Eksem till exempel, så var det för mig med båda öronen på natten, men jag har även annan klåda som oftast bara märks på natten och där med jäklas så att jag ständigt får för lite sömn 😕
Kan klia under dagen med. Nej vänder mig ofta på natten så ligger inte på en sida hela natten men är oftast natten det kliar som mest. På vårdcentralen kunde dom inte hitta nåt i mitt öra
Eksem låter det som. Väldigt irriterande när det kliar.
Brukar du bli torr vid hörselgången eller fnasig?
Okej. Kliar det mycket så känns det lite fnasigt men mest torr
Är det tvättmedelsrester i kudden som du inte tål kanske, försök att byta kudden. 🤔
#20 Har också så. För mig hette det något knasigt och får nå typ kortison mot det, minns inte namnet. Men kan kolla på mina örondroppar. Är du övrigt känslig mot ex tvättmedel eller har psorias?
Okej. Nej vet inge jag är känslig mot. Försökte få komma till en öron läkare men fick avvisnings brev om att jag skulle gå till vårdcentralen
#20 Extern otit kanske du menar? Den diagnosen fick jag i alla fall.
Okej läkaren hitta inge mitt öra
Jobbigt när de inte hittar något och man trots allt har problem! 😕
Vad säger de att du ska göra nu då? Eller bryr de sig inte?
Jag fick problem med klåda efter att ha använt öronproppar nästan varje natt.
Det hjälpte då att ta lite saliv på lillfingret och ta i örat. Inte mer än max en cm in.
Du kan ju prova det om inte din doktor kan hjälpa dig.
Läkaren gav mig nå droppar som jag skulle ha. Men det hjälper bra ett tag.
Låter som något med kortison i, fick jag också, problemen försvann på några dagar men gav mig stora böldfinnar längs kinden, finnarna försvann när jag slutat med dropparna, men då kom ju klådan och eländet i örat tillbaka med! :(
Jag har blivit tipsad att testa den här produkten för öronen som finns på
Iherb, http://se.iherb.com/NutriBiotic-Ear-Drops-with-Grapefruit-Seed-Extract-1-fl-oz-30-ml/4718
är man van att beställa där i från är det en fördel…
Tjejen som tipsade mig om den blev heller inte hjälpt av det läkare skrev ut.
Själv har jag ju tids nog lyckats bli av med min klåda i öronen, så jag har inte testat produkten själv.
För mer än 8 år: Jag hade en stark kronisk klåda i örat. + smärta + andra symptom. Väldigt smärtsamt! Jag hade försökt allt! Sedan hittade jag: Oplantamednaturo . Jag botad i 2 dagar. Det är naturligt och biologiskt, mycket effektiv. Jag rekommenderar det.
#30 Vad är det?
/Maria
det är en växt … google oplantamednaturo
Jaha. Du får nog förklara bättre annars är det helt meningslöst.
/Maria