Dricker men ändå uttorkad
Hej!
Jag brukade förr slarva jättemycket med vätskeintaget. Hände att jag flera dagar i rad bara drack kanske 1-2 glas vatten, tills jag fick vätskebrist och blev jättetrött och fick torr hy i ansiktet. Sen så ökade jag intaget så att allt blev bra igen efter en vecka, och sen så slarvade jag igen, och så vidare.
Nu har jag lyckats få i mig minst 1,2-1,5 liter vatten varje dag i flera månaders tid, men jag känner mig ändå uttorkad. Jag känner mig inte sådär trött som jag gjorde förr när jag inte drack tillräckligt, men får jättelätt torr hy i ansiktet, så fort jag inte druckit nåt på 2+ timmar eller så. Och mina läppar är konstant torra, läppbalsam hjälper knappt. De blir ändå snabbt torra igen.
Vad kan vara fel? Jag börjar visserligen dricka vatten rätt sent. Dricker te till frukost, och sen börjar dricka vatten efter 11 eller 12. Och jag har lite ångest, vilket nog kan bidra. Är rätt torr i munnen numera, vilket kan orsakas av ångest.
Att få torr hud efter att inte ha druckit på två timmar verkar totalt orimligt.😉
Muntorrhet kan orsakar av olika mediciner t.ex.
Det låter som du har ett helt normalt vätskeintag. Man får ju i sig vätska genom måltider också.
Kanske du är torr på grund av årstiden?
/Maria
Låter inte som du är uttorkad utan som att hyn och läppar behöver återfuktas.
1,2-1,5 liter per dag är väl ganska lite.
Man bör väl dricka 3-4 liter om jag inte minns fel
#3 Nä det är väldigt mycket vätska.
#3 Det är inte bra att dricka för mycket.
Här kommer en bra länk.
http://ki.se/forskning/sluta-klunka-du-dricker-inte-for-lite-vatten
/Maria
#3 Nja 3-4 liter är mycket, runt 1,5-2 liter är mer riktlinje. Mer om man behöver
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Här är en bra sida med information om hur mycket man bör dricka.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Tack för svar!
2 timmar var nåt jag gissade på. men känns som att ansiktet blir snabbt torrt. När jag druckit ett eller två glas (4 dl per glas) så känner jag att huden blir mindre torr efter ett tag.
Jag använder smink: foundation (bare minerals) och bronzer i hela ansiktet. Men inte varje dag.
Jag tvättar bort sminket med endast kokosolja och vatten.
Utöver det har jag inget annat i ansiktet. Men kanske jag behöver skaffa något fuktgivande i alla fall.
Var såhär under sommaren också, så är nog inte på grund av årstiden.
Vissa dagar lyckas jag dricka nästan 2 liter, men gör inte så stor skillnad.
#8 Det är ju inte så att vattnet går direkt ut i huden. 😉
/Maria
#8 Låter som det är mer mentalt att du tycker huden blir mindre torr efter du har druckit. Så testa återfukta :)
ja, så är det säkert :) får ta och köpa en hudkräm helt enkelt.
Ja, jag tror nog det är något du råkar inbilla dig men med tanke på hur du har haft det tidigare så är det väl inte så konstigt med sådana inbillningar. :)
Du kan ju koncentrera dig på att få tillräckligt med grönsaker i dig om inget annat. Att bara dricka vatten gör inte under för ens hud. :)
Tänk också på att på vintern blir luften alltid torrare, vilket torkar ut huden. Behöver själv använda mycket mer fuktkräm på vintern än på sommaren, trots att jag får i mig lika mycket vätska året om.
När jag får massage på vintern så ber jag alltid massören att inte torka av massageoljan på ryggen, för där brukar jag bli torr som fnöske. Huden blir alldeles rödfnasig och det kliar något infernaliskt. På sommaren är huden slät och fin, och det kliar inte alls.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker