Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: hud
Läst 1426 ggr
[tk1971]
0

Extremt smärtsamma självsprickor

Jag har ett problem som brukar återkomma varje vinter. Jag får väldigt torr hud på händerna. Jag får självsprickor på fingertopparna, och till sist utvecklas de till blödande sår som är så smärtsamma att jag har svårt att göra nåt med händerna.

Jag tycker inte att jag tvättar händerna onormalt mycket. Jag försöker smörja in händerna, men problemet är att jag inte gillar att ha feta händer som lämnar fingeravtryck överallt.

Ja, vad kan man göra? Nu testar jag sambons extrastarka kortisonsalva längst ut på fingertopparna. Jag vet att man egentligen inte får ha det på sår, men nåt måste jag ju göra.

Maria
0

Min mamma hade stora problem med självsprickor på fingrarna och det som hjälpte henne var att smörja med bivaxkräm på kvällen och att sova med bomullsvantar.

/Maria

[tk1971]
0

Ok… var köper man denna bivaxkräm?

Maria
0

Jag googlade och det verkar finnas i olika hälsokostbutiker. Den har en väldigt fast konsistens.

Förr köpte jag alltid en fyrkantig gul burk men den finns nog inte längre.

/Maria

Sisselie
0

Jag brukar använda Fenuril, som finns på apoteket. Hjälper mina sprickor att läka ut snabbare.

[tk1971]
0

Googlade lite och hittade denna… undrar om den vore nåt att ha? http://www.apotea.se/burts-bees-hand-salve-85-g

[tk1971]
1

Hehe… ser att de har "Moisture gloves" också. Det är ju som gjort för mig. Tror faktiskt jag ska köpa dem också.

Maria
0

Så himla fin burk också😉

/Maria

OlgaMaria
0

Och moisture socks - som gjort för mig! Hehe! Har inga problem med att smörja in händerna (brukar använda kokosolja) men smörjer inte in fötterna så ofta som jag vill just pga att jag inte vill trampa runt med dem sen.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Tant Grön
0

#0 Äter du mycket citrusfrukter som clementiner och mandariner? Har hört att dom behandlas med något gift för att hålla sig länge. Detta kan ge sprickor i fingertopparna. Känner själv hur fingrarna torkar ut när jag skalat citrus som inte är ekologisk. Förra året fick jag ha plastpåsar på händerna när jag skalade.

[tk1971]
0

#9: det där går i vågor, men på sistone har jag bara ätit nån enstaka clementin nån gång så jag tror inte att det beror på det.

Annielle
0

Använder du diskhandskar?  Varma vantar ute så att huden inte torkar ut?

Tänk även på att du inte tvättar händerna i för varmt vatten, torkar ut mer än svalare vatten precis som håret blir torrare av varmare vatten.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

[tk1971]
0

Nej, jag har inte diskhandskar. Jag har testat, men jag hade sönder några tallrikar, jag fick så dåligt grepp med handskarna. Brukar för det mesta, om det inte är för kallt, ha handskar av skinn ute. Samma sak där, det blir bättre grepp om hundkopplet : ) Det där med varmvattnet har jag inte tänkt på. Kanske man skulle testa.

[Otippbar]
0

#0 Har du provat Idominsalva? Den innehåller zink som påskyndar sårläkning, men är samtidigt väldigt fet så den torkar inte ut huden. Har själv inga jämförbara bekymmer såsom du tyvärr har, men om jag har fått sprickor eller ett sår så har jag använt den och det har läkt snabbt. Det är min "supersalva" :). Men den är väldigt kladdig.

[tk1971]
0

#13: Jodå, Idomin har jag provat. Den är bra, men väldigt fet och går ju aldrig in i huden, så man lämnar feta fingeravtryck överallt och det står jag inte ut med.

[Otippbar]
0

#14 Jag tänkte att den kan vara bra att smörja in dig med innan du ska sova. Då får den tid att verka ifred under flera timmar, så att den inte kletas av på allt du tar på. För nej, det ger ju annars inte så mycket förutom städjobb. Hoppas det blir bättre snart med det där.

Sollar
1

Prova Locobase repair och bomullsvantar när du ska sova.

nypisnina
0

Har samma problem, började i höstas igen, så fort det blir lite minusgrader så kommer sprickorna och det gör vansinnigt ont. Dessutom tycker jag att det känns så ofräscht, man vet ju att bakterier älskar händer så det lär samlas en hel del kring sprickorna. På två veckor har jag blivit av med sprickorna genom att smörja riktigt med ccs handkräm, tar särskilt mycket på sprickorna men sover med händerna fullkladdade varje natt och nu är händerna sprickfria, det syns att jag har haft men det finns inte en enda tendens (som man kan se) att det är på väg att bli fler sprickor. Händerna - och även fötterna läker fint under natten.

Mina fötter är också väldigt arga på vintern, jag smörjer mig alltid efter duschen så att fötterna nästan är vita och sen sätter jag på mig sockar. Läste att man med fördel ska göra detta till natten också och då sova med sockar på så att inte sängen blir full med kladd. Mina fötter är också gladare än på länge på bara två veckor. Samma märke på fotvårdsalvan och den luktar så mumsigt!

Örat
0

Får mkt lättare självsprickor den kalla årstiden om jag har nagellack. Bättre utan.