Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: hud
Läst 976 ggr
[Beståendemen]
0

Stress psykisk ohälsa och hy

Okej måste bara få skriva av mig och se om nån har nåt tips eller så. Hela min kropp är i uppror just nu. För att ta en väldigt snabb bakgrundsbeskrivning så är jag en tidigare fysiskt frisk tjej som har vuxit upp utan något vidare stöd från någon. Jag blev fysiskt, psykiskt och sexuellt utnyttjad av folk i min omgivning under min barndom och blev som ungdom och vuxen utsatt för en rad sexuella trauman. 2014 slutade jag vara fysiskt frisk och blev efter massa återkommande infektioner aldrig mig ajälv igen. Jag gick in i väggen. Jag var/är fortfarande sjuk hela tiden. Förutom att jag ständigt åker på infektioner är jag väldigt muskelsvag och har mycket muskelvärk. Ibland kan jag inte göra enkla saker såsom att lyfta armarna för att plocka in disk. MEN. Mitt största problem just nu är hyn i ansiktet. Den har totalt kaosat ur! Jag har alltid haft en anmärkningsvärt fin hy. Faktiskt så är det det enda jag inte har hatat på mig själv efter allt självhat som uppstod som följd av alla trauman. Förra hösten fick jag ett enormt utbrott av finnar på ena kinden och efter att det lagt sig har min hy heller aldrig blivit sig själv igen. Jag som aldrig haft finnar eller torr hy i ansiktet innan har nu plitor varje vecka. Vet att detta kanske låter fånigt, men det känns som att det enda jag är okej med hos mig själv har tagits ifrån mig typ. Är det någon som varit med om liknande eller är det någon som har nåt tips? Att jag ska "chilla lite" osv. är saker jag jobbar med men inte kan göra i en handvändning, då min PTSD triggar mittutmattningsdepression osv. så det blir typ moment 22. Är så olycklig över min hy :(

OlgaMaria
0

Zink anses hjälpa mot akne och är också väldigt viktigt för immunförsvaret. Mycket c-vitamin kan också hjälpa att på riktigt bli av med infektioner som dröjer sig kvar i kroppen (ta tillskott av c-vitamin flera gånger om dagen 1 gram/gång, man kan ta så mycket kroppen tar upp, dvs om man blir lös i magen har man tagit för mycket). Sen kan man köpa en liten sprayflaska och fylla med aloe Vera-destillat från Holistics och spraya i ansiktet så ofta man får chansen - jättebra mot akne). Kram på dig!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Otippbar]
0

Hej! Förstår om det kanske (?) kan vara svårt att få tillräckligt med god sömn pga stressen och oron. Men god sömn har ironiskt nog en väldigt god effekt på hyn. Att dricka tillräckligt med vanligt vatten har gjort en stor förbättring för mig när hyn har "ballat ur". Om du har tillgång till bastu så kan jag rekommendera ansiktsmassage i värmen och använda dig av någon bastuolja. Det får igång blodcirkulationen, renar och lugnar ner hyn. Honungs- och lavendelolja var kanonbra för mig. Hoppas att du hittar något som fungerar för dig, och att det snart känns bättre!

[Beståendemen]
0

Tack snälla ni för svar! #1 Vet du om aloevera-destilat är bättre på något sätt än aloevera-gel? Har en ekologisk med högt innehåll av aloe som jag kör med varje dag. Ska testa zink med, c-vitamin kör jag med, men kan ju vara d-vitaminen eller järnet, som brukar ligga lågt på mig också. #2 Ja… alltså jag sover mycket, men har dålig kvalitet på sömnen. Att vara konstant spänd gör ju att man alltid är beredd och sömnen är mer ett standby-läge som jag lätt kan väckas ur. Ska få en annan sömnmedicin snart så hoppas att det ska hjälpa lite. Just nu försöker jag bara hålla ut typ. ♡♡♡

OlgaMaria
0

#3 En bra aloe Vera-gel är jättebra! Kan tycka att det är väldigt praktiskt med en spray för man kan spraya med den många gånger per dag. Destillatet kan du dricka också.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Otippbar]
0

#3 Ja jag vet hur svårt det kan vara med sömnen, har haft det på det där viset själv som du beskriver att man som sover i "standby läge". Jag kan inte ge dig något bra råd tror jag, mer än att ge dig själv ännu mer tid och förståelse, det är lätt att annars slå ner på sig själv eller stressa upp sig för att man inte fixar det ena och andra så optimalt. Hoppas att medicinen hjälper lite för dig att komma tillrätta med det där. Det är på inget sätt fånigt, men jag tror verkligen inte att hyn skulle vara det enda som har varit bra med dig. Känner igen don tankarna, men de är sällan verkligheten. Av det lilla som du har skrivit bara här så kan jag se att du är en bra person. Så tack själv för din respons :) Tror också på OlgaMarias zink-tips. Jag har börjat äta zinktillskott sedan några månader tillbaka. Vid stress så är det stor åtgång på zink och jag misstänker att jag har har haft zinkbrist i många års tid. Äter dessutom extra magnesiumcitrat. Läs runt lite om det för att se om du tror att det kan hjälpa dig. Kroppen utsöndrar också mycket zink vid infektioner eller vid hård ansträngning, så då kan det behövas tillskott om du har exv har lätt för att få infektioner. Ta hand om dig nu. Håll ut, det blir bättre.