"Växtvärk" i benen som vuxen.
Någon mer än jag som råkat ur för "växtvärk" i benen. Jag har haft denna värk med väldigt ojämna mellanrum under 30 års tid. Periodvis får jag en fruktansvärd värk i benen. Denna värk håller i sig 1 - 2 veckor för att sedan vara borta långa perioder. Tog upp det med min husläkare senast men hon hade ingen förklaring.
Jag får det när jag missat att dricka vätskeersättning och svettats för mycket.
Jobbade tidigare som kokerska och vissa perioder var det väldigt varmt i köket. Drack jag bara vatten fick jag växtvärkont i benen på natten. Drack jag vätskeersättning fick jag det inte.
Stolt ägare till tre La permer

Kan vara någon form av restless legs eller magnesiumbrist. Testa att ta kosttillskott i form av magnesium när du får problem. Välj magnesiumsorter som slutar på -at, t ex magnesiumcitrat eller en blandning av olika -atsorter. Hälsokosten brukar ha bättre produkter än apoteket, eftersom apotekets antingen är baserade på billigt magnesiumoxid eller innehåller sötningsmedel och tillsatser. Du kan också testa att ta lite seltin-salt, upp till 1/2 tsk, i ett glas vatten och dricka vid behov.
Jag äter magnesium sedan flera månader tillbaka. Ska testa det där med saltet. Värken strålar från höfterna ner över låren till knäna. Det är inte som kramper mer som molande värk.
Viss mineral- eller vitaminbrist kan ge liknande symptom. Kanske inte fel att kolla upp dina värden. Bland annat kan D-vitaminbrist ge värk i skelettet som symptom.
Jag har ischias värk på grund av ett diskbråck och det tycker jag påminner ganska mycket om växtvärken jag hade som barn. Kan det vara nåt sånt du också har TS?
//Maria
Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.
Den värken har jag också. Tror att jag blir lite bättre när jag äter magnesium, men inte helt bra.
Glömde skriva att jag äter både D-vitamin, K2-vitamin, magnesium och selen. Idag är första dagen på en vecka utan värk. Hoppas det håller i sig. Tack för alla goda råd. Härligt med människor som vill engagera sig.