Sysselsättning vid långtidssjukskrivning?
Jag har varit sjukskriven länge. På heltid sen 2013 på grund av både fysisk och psykisk sjukdom.
Nu har jag sjukersättning och har en lång väg kvar tills jag kan testa att börja jobba igen. Jag är utbildad och legitimerad sjuksköterska och vill ju gärna tillbaka till det.
Nu skriver jag här för jag funderar om nån har tips och förslag på vad det kan finnas för lättare sysselsättning att göra nån/några timmar i veckan.
Jag älskar katter och har funderat på katthemmet. Men nackdelen där är att om man tar på sig att vara där tex en fm i veckan och göra rent och gosa med katterna så blir det väldigt sårbart om jag under en period inte skulle orka. Så det är lite det som ställer till det för mig då det behöver vara en ganska kravlös sysselesättning som inte är beroende utav att jag är där. Då jag bla har bipolär sjukdom och kan vara i ett skov under ett par månader och då inte ens kunna ta mig ut för att handla.
Och jag tänkte att jag kanske inte är ensam om att vara långtidssjukskriven men ändå ha en liten vilja att kunna göra nåt ibland.
//Maria
Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.
Det brukar finnas sysselsättningsverksamheter inom kommunen där man bor, vet ju inte var du bor, så det är lite svårt att ge tips som gäller just din stad.
I Stockholm där jag bor kan man göra allt från att sy, måla, silversmide, yoga, snickra, skriva, bokbinderi, "jobba på bageri", för att få rätt till detta behöver man ansöka via en biståndsbedömare på stadsdelsförvalningen där man bor.
Jag har gått på sådana här "kurser" i flera år som sjukskriven/sjukersättning.
Var dig själv, det finns redan så många andra.
Bor du i Stockholm?
Var snäll mot alla - bli vegan ❤
På katthemmet borde du väl bara kunna förklara att du gärna hjälper till men inte kan lova något? Försök göra något som du tror att du skulle må bra av, t ex gå och simma, gå till sjukgymnast.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus