Sysselsättning vid långtidssjukskrivning?
Jag har varit sjukskriven länge. På heltid sen 2013 på grund av både fysisk och psykisk sjukdom.
Nu har jag sjukersättning och har en lång väg kvar tills jag kan testa att börja jobba igen. Jag är utbildad och legitimerad sjuksköterska och vill ju gärna tillbaka till det.
Nu skriver jag här för jag funderar om nån har tips och förslag på vad det kan finnas för lättare sysselsättning att göra nån/några timmar i veckan.
Jag älskar katter och har funderat på katthemmet. Men nackdelen där är att om man tar på sig att vara där tex en fm i veckan och göra rent och gosa med katterna så blir det väldigt sårbart om jag under en period inte skulle orka. Så det är lite det som ställer till det för mig då det behöver vara en ganska kravlös sysselesättning som inte är beroende utav att jag är där. Då jag bla har bipolär sjukdom och kan vara i ett skov under ett par månader och då inte ens kunna ta mig ut för att handla.
Och jag tänkte att jag kanske inte är ensam om att vara långtidssjukskriven men ändå ha en liten vilja att kunna göra nåt ibland.
//Maria
Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.
Det brukar finnas sysselsättningsverksamheter inom kommunen där man bor, vet ju inte var du bor, så det är lite svårt att ge tips som gäller just din stad.
I Stockholm där jag bor kan man göra allt från att sy, måla, silversmide, yoga, snickra, skriva, bokbinderi, "jobba på bageri", för att få rätt till detta behöver man ansöka via en biståndsbedömare på stadsdelsförvalningen där man bor.
Jag har gått på sådana här "kurser" i flera år som sjukskriven/sjukersättning.
Var dig själv, det finns redan så många andra.
Bor du i Stockholm?
Var snäll mot alla - bli vegan ❤
På katthemmet borde du väl bara kunna förklara att du gärna hjälper till men inte kan lova något? Försök göra något som du tror att du skulle må bra av, t ex gå och simma, gå till sjukgymnast.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Jag bor inte i Stockholm, jag bor i en mindre stad i norrland så utbudet vad kommunen erbjuder är inte enormt.
Ja, jag kanske får fundera mer och kontakta katthemmet och höra. Har också funderat på att vara volontär på nåt äldreboende och kunna gå dit då jag orkar och ta en kaffe och prata och umgås med nån äldre som kanske inte får besök så ofta. Är det en dum ide?
//Maria
#4 Det är en jättefin idé! 👍
Var snäll mot alla - bli vegan ❤
Nej det är verkligen ingen dum idé! Sådant är otroligt mycket värt och välbehövligt! Ta kontakt med chefen och fråga. Går säkert att maila som första kontakt. :)
Det där med äldreboende var faktiskt något jag tänkte på men inte skrev eftersom jag tänkte att det kunde vara för kravfyllt och bundet, men om det inte känns så och kanske inte är bundet heller så är det ju bara bra, då ska du ju testa det! 🙂
Det är ju bara att sluta om det inte känns bra för övrigt.
Sen kan jag tänka mig att det inte är helt okomplicerat. Ett ålderdomshem har ju ansvar att inte släppa in några obehöriga och det har varit många stölder på ålderdomshem t ex. Så det kanske inte är möjligt utan en formell anställning. Men jag vet att man på ålderdomshem verkligen önskar dessa typer av insatser, men det kan ändock bli svårt pga byråkrati osv. Men tycker absolut du ska prova och fråga, men ha i bakhuvudet att det kanske inte är så enkelt. Kan också finnas kyrkor och frivilligorganisationer som driver olika projekt t ex café eller liknande dit det kommer äldre och andra som vill ha någon att prata med.
#8 ja det har du rätt i. Men ja det kan vara värt att höra sig för iaf,
Har ju ett boende i närheten av där jag bor då bussåkandet är ett problem som hindrar mig att lätt ta mig till olika ställen då jag inte mår helt okej.
//Maria
Jag har ett äldreboende i närheten där jag bor som har människor som kommer utifrån och inte är anställda som håller äldre sällskap och går ut på promenader med de som kan bland annat, jag tror att det ska gå utan anställning, man kan ju alltid bevisa via legitimation och liknande vem man är så att de trots allt har någon koll på en och inte är vem som helst som bara traskar in på boendet och stjäl till exempel.
Jag tycker det är en strålande idé med äldreboende. Du är ju dessutom sjuksköterska så vem vet, någon gång i framtiden så kanske du t.om kan få jobb i någon form. Det är ju inte bara bra för de boende utan för dig själv också. Man knyter så att säga kontakter.
/Maria
#11 Ja, precis, lite så jag tänkt också. Och så är det ju också kul att få göra nåt som har med vård att göra då jag tycker om att ta hand om andra, både människor och djur och har ju utbildning inom det. Vore roligt om jag kunde bidra med nåt positivt för nån annan. Känns som en meningsfull sysselsättning då.
Jag får ringa kommunen och be om nummer eller email adress till chefen.
//Maria