Rökförbud på sjukhusen.
Här i Göteborg har vi flera sjukhus som är rökfria.
Vid varje huvudingång står de till och med skyllt.
Men ändå står folk UTAN för och röker.
Var i H finns respekten? Står man få meter där ifrån och man SER skylten. Vad i all dar är de för fel på en?
Idag sa jag till en man som stod och röka och han KOLLAR på skylten. Han började kalla mig saker. Mindre trevliga saker.
Varför kan folk inte förstå?
Folk förstår säkert. De bryr sig helt enkelt inte. Man bryr sig om sig själv.
Jag håller fullkomligt med dig om att det är respektlöst men jag förstår absolut inte din kommentar om att en "invandrare" rökte??? Hur vet du det och vad i herrans namn spelar det för roll vem??? Kvinna, man, mörk, ljus rödhårig, tjock smal osv. Det är lika illa vem som…
/Maria
Jo men på ett sjukhus. Dom vet jo inte om du är där för ont i foten eller svårt med andningen?
Man får inte röka inom sjukhusens tomtgränser i Göteborg men det respekteras inte alltid. Dock så har det gått framåt rejält med tanke på att det fanns rökrum på avdelningar långt in på 90-talet.
/Maria
Han som kallade mig saker var invandrare. Men där var även svenskar som rökte. Men dom kallade mig inte saker. Dom blev sur och gick där ifrån. Så nej de spelar ingen roll var man kommer ifrån. Så blev mer att jag tog han då han kollade/läste skylten och när jag bad han snällt att inte röka där så kallade han mig väldigt otrevliga ord. Så de var mer att när man säger till så blir man dåligt bemöt.
Inne på sjukhuset antenatall som jag var på idag. Där sätter sig en man och röker sån där El-cigarett eller vad dom heter. De kom rök från han och de luktade. Fy blä. Han var svenska och sket fullkomligt i att där var en nyfödd bebis och att folk började fråga vad de var som luktade. Han kollade på film på mobilen och rökte den där el-cigaretten.
Så de är så oavsett vad personen har för härkomst. Så menade inget speciellt med att han som kallade mig saker var invandrare. Förlåt om du tog de så :( De var inte med min mening
Du vet fortfarande inte om han är svensk (medborgare) eller inte så det är helt ovidkommande i diskussionen.
För övrigt så håller jag med dig. Det finns också de som kommer på patientbesök indränkta i parfym vilket också är väldigt respektlöst.
/Maria
Ändrat pga dumt ordval. Förlåt. Sen tolkar vi nog ordet olika. Men har ändrat de.
Men de är samma med taxichafförer. Som kan lukta ja jag vet inte vad eller röker. Och fy blä
På jobbet står det "respektera rökgränsen på 15 meter från dörren" och utanför ett mötesrum "rök inte här, röken går in genom ventilationen" - därutanför står det många och röker. De är väl inte läskunniga, förstår jag.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Detta är två skyltar som finns på Sahlgrenskas universitetssjukhus.
Ändå står folk om röker bara några meter ifrån skylten.
Ser inte vad de är som är otydligt.
Har även varit med om folk som JOBBAR på sjukhuset som går ut och röker sen går dom in till pasienterna :@
Jag vill väl ändå inte att någon som nyss har rökt ska komma in och för pesta mig eller min kropp när jag ligger inne på sjukhuset med dubbelsidig lungemboli/ Propp i lungorna.
Även en äldre dam sa till mig.
" Jag väntar med den här!" Och jag såg cigaretten i handen. Jag tackade henne jätte mycket. Sen började vi prata lite. Då kom de fram att även hon som har rökt i många år blir irriterad av att folk inte kan acceptera och respektera sina medmänniskor och accepterar samt respektera skyltarna.
Vad är de för fel på FOLK?
En förbudsskylt (oavsett vilket förbud det gäller) visar som regel vart förbudet börjar gälla. Så står man så man ser skylten så är det som regel ok att röka. Har man passerat skylten är det förbjudet.
De sjukhus jag har som jag kan besöka har alla rökförbud inomhus, men alla har askkoppar en bit utanför där det är tillåtet att röka. Och de rökande jag sett när jag besökt de olika har hållit sig till gränserna.
.
Jag har flera gånger även sett patienter med syrgas stå utanför sjukhusentrén och röka. Det är ju inte bara ohälsosamt och otrevligt utan totalt livsfarligt för många runtomkring om det skulle smälla.
//Maria
Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.
Tidigare på Sahlgrenska så fanns askkoppar alldeles vid ingången till tunneln under gatan till buss och spårvagn och hela tunneln var som en dimma så dessa är borta nu😃
Jag håller med annia1 står man på rätt sida om skulten så får man ju faktiskt röka där. Det ena är dessutom en askkopp.
Innan det totala rökstoppet på Sahlgrenska så hade man rökkurar som såg ut som en busskur ungefär. De stod bland annat mitt emellan huvudbyggnaden och JK. Jag upplevde att det fungerade ganska bra.
Som personal får man bara röka på sin rast och då ska man vara omklädd till egna kläder.
/Maria
Har varit med om att personer har stått och rökt precis under en skylt med Rökning förbjuden. Plus att jag såg en person sitta och röka på en stol som var placerad på ett stort Rökning förbjuden-märke som var målat på marken. Så det är tyvärr allt för många som struntar i rökförbud.
Det värsta jag har varit med om var när jag lånade ut min bil till en kille som behövde köra ett kort ärende. När jag fick tillbaka bilen var den inpyrd med rök. Blev naturligvis förbannad och påpekade att man inte röker i andra personers bilar. Då sa killen "ja men jag hade ju fönstret nedrullat". Det fick jag också ha, ett bra tag efteråt, men trots det fick jag den ena hostattacken efter den andra.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Även på sahlgrenskas hemsida och på brev vi får från dom så står de " Rökfritt sjukhus"
Jag anser att de är så j respektlöst att man inte kan ha ett ända ben i kroppen av respekt att man röker inte om de stör andra. Och man gör de inte på ett sjukhus.
Jag har själv varit rökare så jag vet hur jobbigt de är när lusten faller på. Men jag hoppas att vi kan få flera rökfria områden
Jag håller med om att det är otroligt respektlöst men jag gissar att många som röker kommer att fortsätta samma väg oavsett skyltar och information.😕
/Maria
Tyvärr är de nog allt så.
Idag respekterar vi inte varandra och tar hänsynt till varandra som vi en gång gjorde.
Vissa kommer ifrån kulturer där man bara respekterar sin "ledare" och dom äldre. I andra respekterar men bara den som har makten eller husets herre typ.
Nu är inte alla så som tur är. Men med de samhälle vi har här i vår älskade land så är nog tyvärr respekt ett ord som dog ut på 1990-talet känns de som tyvärr
#17 Du menar att vi tog hänsyn till varandra förr när det röktes överallt både inne och ute?
Jag tycker vi kan skippa kultursnacket i denna tråd som handlar om rökning på offentliga platser.
/Maria
Respekten finns fortfarande och det tas fortfarande hänsyn till andra människor.
Det är inte bara rökare som ska visa icke rökande hänsyn och respekt utan även tvärtom.
Det finns inget generellt rökförbud i samhället vilket innebär att rökare har rätt att röka där det inte finns uttalade förbud (vilket för det mesta är att man inte får röka inomhus på olika ställen), men ändå står en rökare där den får röka så är det ändå alltid rökaren som ska visa andra hänsyn, vilket bara blir fel, man ska visa varandra hänsyn och respekt.
När det gäller sjukhus så de flesta har en askkopp nånstans där det är ok att röka. Hur långt från ingången de står varierar. Men står en rökare vid en askkopp så får icke rökare acceptera att rökare står där.
Jag kan tänka mig att en del rökare struntar i förbud är för att det klagas på rökande oavsett vart de röker, så då struntar de helt enkelt i förbud för det spelar ändå ingen roll, det klagas i alla fall.
De flesta som röker tar hänsyn till andra, men som inom allt annat så finns det dom som struntar i förbud eller andra människor. Det är inget som är unikt för rökare.
.
Märker att jag använder ord som jag är vana vid att använda som inte har samma mening som för andra. Kultur menar jag inte med Relion.
Jag har märkt att i många av min bekanta rökare som ikke rökare. Där dom har blivit uppfostrade på att sett som den andra inte har. De är kultur i den mening jag menar.
Oavsett om du är skåning eller från haparande eller från Stockholm. De är hur du blir uppfostrad. Sen läggar jag inte vardering i om familjen kommer från ett annat land eller en annan by i Sverige. Dör hos mig så iaf jag baserar min respekt var jag bor inte var jag blev uppfostrad eller från vem. Om pappa hade mer vikt i sina ord än mamma. Jag är lärd med att man respekterar alla oavsett ålder eller utseende.
Där av menar jag att de har ändrats markant skillnad i kulturerna hur folk är lärda med sina respekt.
Om jag sitter vid en askkopp så får jag så klart räkna med att folk kommer röka där. De säger sig själv eller?
Men sitter jag på en bänk nära nu som i detta tillfället nära ingången. Så får jo folk respektera att man säger till dom att dom inte får röka där eller?
Många gånger så är de många tex här i Göteborg som röker direkt vid ingången till tex Nordstan från Brunnsparken. Eller tex Frölunda Torg står dom oxå vid ingångarna. Och fimpar på marken ist för att gå dom metrarna för att gå till askkoppen.
Sen när man ber folk snällt eller en vakt kommer och säger till. Då blir de bråka eller invändningar. Oftast är de inte den rökande personens fel utan alla andras :( De är jätte tråkigt att har blivit så.
Något som jag har sett här jag bor nu. Här sitter folk vuxna som skolungdomar och röker inne på lekplatser, skolgårdarna/Skolans tomt.
Som vuxen kan man välja en annan ingång tex på Frölunda Torg eller som på en lekplats kan man sitta någon annan stans. Men ett barn som är på lekplatsen är tex 5 år gammal och cyklar runt och leker. Dom förstår inte att rökning är dålig och skadar folk i ens omgivning. Dock tar de längre tid en den som själv röker. Men ett barn förstår inte att man ska ta en annan väg förbi den som röker.
#17 Kan du förklara vad det är för respekt som försvann på 90-talet när det gäller rökning?
Det har väl snarare utvecklats till bra mycket bättre sedan dess.
Eftersom du tog upp just Sahlgrenska så fanns, som redan skrivits, t.om rökrum på avdelningar där både personal och patienter tog ett bloss. Långsamt har rökarnas sfär fasats ut till att nu vara utom tomtgränsen till sjukhusen.
Förr röktes mer eller mindre överallt. Jag vet att i höghuset jag bodde i så fanns askkoppar i tvättstugan.
Du måste väl ändå medge att det har blivit en förändring till det bättre.
Att det finns människor som alltid tänjer på gränser är nog något som vi får leva med.
/Maria
När jag var liten på 90-talet då. Så var de mindre iaf där vi bodde och grannbyarna. De var inte bråka mm. Folk rökte inte vid ingången till affärerna, eller vid sjukhuset, kommunhuset, bibloteket, banken med flera ställen.
Vår lokala pub och resturang hade att dom fick på den tiden röka inne men folk gjorde inte de. Dom sa ifrån " Nej om man ska röka nu!" Och se såg man direkt vilka som reagerade på de och vilka inte. Var de någon som suckade så gick folk ut.
Vi åt några gånger där och då puben och resturangen var på samma ställe så såg man jo de.
När vi var på sjukhuset närmast stad. Så gick folk och satt sid på bänkarna som var utanför taket och inte vid ingången. Dom fimpade på marken men slängde i askkoppen.
På dagis/förskolan så la nära varandra. Där rökte inte föräldrarna utanför grinden. Utan dom parkerade och gick en bit bort rökte sen när dom kom in på gården av dagis då. Då var de många många föräldrar som sa de till oss. När vi vill tex kramar. " Tyvärr (barnets namn) jag har nyss rökt så jag vill inte . Okej?!" Vi barn tog föräldern i handen och sa "God dag"
När vi gick till affären och någon rökte så kunde dom säga " Oj, jag ska akta mig lilla vän!"
Vid slutet på 90-talet var folk fortfarande trevliga. Då flyttade vi till stor staden. Möte jag någon rökande så antingen flyttade jag mig eller dom sig.
Idag ser man inte de :( Och sånt skapar bråk och tjafs
#23 Jag vet inte var du bodde. För här rökte folk på alla platser du nämner på 90 talet. I mycket större utsträckning än idag.
#23 Jag har inte levt i samma 90-tal som du beskriver i alla fall.
/Maria
Inte hör uppe :D Utan i ett annat län
#26 Du var ju barn på 90-talet så du kanske upplevde det annorlunda.
/Maria
Gift du räknar upp en del platser där personer står utanför och röker och att du inte såg det på 90-talet. Men du glömmer en sak, förut fick man röka inomhus på de flesta ställen. Om det inte var helt fritt i byggnaden så hade de flesta ställen rökrum där folk kunde röka, idag måste alla stå utanför. Och en del av dom som du ser stå utanför och röker kan vara personal för inte dom heller får röka inomhus utan måste gå ut, de kunde förut röka inomhus ofta så kunde dom röka vid sin egen arbetsplats. Det stod folk utanför på 90-talet också, men de flesta använde rökrummen. Så där är en naturlig förklaring till varför du idag ser fler människor stå utanför olika ställen och röker.
Finns det förbud så ska man naturligtvis kunna säga till, men en sak när det gäller sjukhus. Den som röker på fel ställe (nära ingången) kanske akut skjutsat dit en svårt sjuk person eller vakar vid en dödsbädd och bara tar en snabb paus. Eller ska hämta nån som varit inlagd och väntar på att den ska komma ut och då vill vara nära ingången. Men visst ska man kunna säga till i alla fall.
Men som redan sagts det finns alltid personer som struntar i lagar/regler oavsett vilken lag/regel det gäller så rökare är inte unika i det avseendet, så det är tyvärr nåt man får leva med.
.
Har snackat med andra bekanta som var vuxna på den tiden samt då även min syskon. Men dom säger samma.
Men något jag har märkt innan jag iaf flyttade hit. I större städer så som Göteborg är. Då mot dom städerna jag har bott i. Märker man har förändringarna jätte mycket och ser dom sprickorna som uppstår tydligare.
Sen vist de händer markant saker i vissa stor städer i dom stor städer som finns där med. Men de är inte fören man flyttar som man Ser att svårigheter mer nu än när man bodde i länet.
Men i dom orterna/städer som jag har bott i även växt upp i. Så har de varit mycket respekt och man har respekterat varandra oavsett rökare eller ikke
Är man på ett sjukhus så går man till avsedd plats för rökning. Har sällan sett att detta tummar på då jag själv jobbar på sjukhus och är själv rökare. Och jag ser sällan folk som tummar på detta då det på mitt sjukhus finns så pass många olika platser som är lätta att hitta. Sen måste jag säga att det är dåligt med askkoppar på stan när man är ute. Sätt upp fler så slipper man en massa fimpar på gatan och skylta bättre. Men jag tycker att det har blivit bättre med rökande efter 90-talet. Då man skulle gå till anvisat rökrum på sjukhuset. Inomhus och allt. Nu var jag aldrig med då det nästan var LAG på att det var okej att röka i affärer. Men har hört historier om att på ca 50-60talet så var det tillåtet att röka när man var och handlade osv. T o m att personalen stod på jobbet och gjorde det. Det måtte ha varit vedervärdigt. Ska själv snart åka till Danmark. Dom är lite mer fria i var man får röka. Så ska bli spännande att se hur det är där. Jag får som för mig att det är mer fritt där. Men kan ha fel. Så jag tycker det är bättre nu än vad det var förr.

Memento mori

Medarbetare för Julen
#30 Jag har inte märkt någon skillnad på rökning i Danmark och Sverige. De har precis som vi rökförbud i lokaler där allmänheten vistas.
Finns några undantag. Men jag har inte stött på dom.
Jobbar och pluggar på sahlgrenska och det är alltid rökare vid ingångarna. Oftast patienter som står där med sina droppställningar. Man vill ju säga nåt egentligen eftersom det alltid är nån där.. menmen känns inte riktigt rätt typ.
Jag kan faktiskt tycka lite synd om dessa rökare som ligger inlagda, knappt kan gå och så är det rökförbud om de inte går utanför sjukhusets område. Ja, de har själv valt att börja röka men ett beroende är svårt att bryta och i en situation där man redan är utsatt är kanske inte läge att tvångssluta röka.
Min terapeut avråddes rent ut att försöka sluta röka när hon låg inlagd sist eftersom hennes kropp inte hade orkat hantera abstinensen samtidigt som sjukdomen hon låg inlagd för.
Med det sagt tycker jag ändå man ska respektera icke-rökare. Man röker inte precis utanför en entre. Man går en bit bort och försöker hålla sig undan. Finns där ett förbud så respekterar man det, men samtidigt måste det få lov att rökas också på offentliga områden.
#34 jag har varit med om två vidriga saker gällande rökande på sjukhus. 1. En kvinna med mycket ångest och cancer i hela kroppen. Låg inne palliativt(vård i slutet av livet) och ibland nekade vissa sköterskor att hon skulle få röka. Jag vet inte om det var paragrafryttare eller för att djävlas då dom tyckte hon var jobbig. Men jag blev förskräckt. En sak rökning gör för många är att lindra ångesten, inte de bästa ångestpillret och inget jag rekommenderar. Men att neka någon för de ena och de andra. 2. En karl som var inne för en blödning i skallen. Var mycket förvirrad och och kunde vara aggressiv. Satt med han en natt. Och han pratade bara cigaretter och röka. Och dom hade satt nikotinplåster på han. Men han var uppe och stökade och bökade. Och tillslut sa jag åt damerna(visste att en rökte då jag sett det flera gåbger) att kan jag bara inte få ta ut han på balkongen innan folk kommer så han får sig en rök? Ja sa dom men blir inte du störd av röken? Ne sa jag, för jag kommer stå och röka med han. (Jag var så leds på deras jamsade och tramsade så jag tänkte att dom kan få en näsbränna) Han hade nu fått lugnande och allt. Men ne han var uppe i varv. Men tror ni inte att efter röken så ta mig tusan somnade han inom 5 minuter. Jag kan förstå att landstinget vill främja hälsan. Men det var som min mamma sa då hon varit inne för en operation och även jag säger det: rökare är de folket som tar sig snabbat upp ur sängen efter en operation. För dom är så förbannat leds på att ligga och jamsade på och är röksugna. Och jag tycker att det är tragiskt att man inte ska kunna erbjuda döende och folk som är gamla och rökt i hela deras liv att inte få göra det. Kan ju t o m vara farligt. Och visst har jag sett personer nära entrén vid sjukhus. Och oftast är det sjuka som inte orkar gå längre och kanske inte har anhöriga som kan hjälpa. Jag bryr mig inte ens om att skälla på dom. Och jag brukar försöka hjälpa folk om ändå jag ska röka. Och sen kan man ju få en trevlig pratstund på köpet, en av de få positiva saker med rökning. Du träffar folk och ofta roligt folk.

Memento mori

Medarbetare för Julen
#35 Kan bara säga "tummen upp" om det du skrev!
På psykiatrin har de kvar rökrum eller tillåtelse att röka på balkongen om jag inte har fel på Sahlgrenska fortfarande.
Jag kan ibland tycka lite synd om de stackarna som ställt sig ganska avsides på hållplatsen vid Sahlgrenska men ändå blir tillsagda om sin rökning. Då är hållplatsen omringad av fyra körfält (två på varje sida) med tät trafik och ingen klagar på avgaser som jag tror är mycket värre än en enstaka pust rök utomhus.
/Maria
#36 Tack. Nu är jag inte för att folk röker. Och jag skulle gärna sluta röka helt. Men jag kan inte då jag har så pass mycket ångest och skit just nu. Jag skulle nog gå totalt i väggen om jag slutade röka. Men jag vet att det inte är bra. Och särskilt för mig som har astma. Fast det jag tycker är värst är när exempelvis mammor kommer med barnvagn och jag flyttar på mig så gott jag kan för att jag röker. Ne men dom ska följa efter mig som en svans typ. Det beteendet har jag inte riktigt förstått mig på. Varför liksom? Jag försöker att undvika att ditt barn ska få i sig mina gifter och du ska prompt gå nästan in och efter röken.

Memento mori

Medarbetare för Julen
Håller egentligen med om det mesta #34. Det enda tråkiga är väl att behöva gå igenom röken flera ggr per dag. Det är ju ändå min arbetsplats också och jag utsätts för rök varje dag fastän jag inte vill. Jag påverkas nog ironiskt mest av andras rökning just utanför sjukhuset än vad jag gör annars. Många av dem jag sett vara ute klarar sig dock inte själva. Ger rökningen dem lindring i livet så är det inhet jag vill neka någon men jag som verkligen borde hålla mig borta har svårt att göra det. Kanske borde man sätta upp ett rökrum som på flygplatsen? :P
Aleya det där som din mamma har sagt, att rökare kommer snabbare upp efter en operation. Det är en gammal sanning och det är nåt som även läkare har sagt och gällde nog inte bara efter operation utan även om man var inlagd för annat så kom man snabbare igång än ickerökare. Nu kommer jag inte ihåg när, men antar att det var i nån diskussion om rökförbud av nåt slag. Har stått i tidningar.
Jag kan tycka när det gäller sjukhus att det borde finnas ett utrymme där inlagda patienter och även anhöriga som vakar kan röka. Beroende på hur sjukhusen är byggda så skulle det tex finnas uppe på taket, måste ju vara tillgängligt även för tex rullstolar. Men en del sjukhus är ju också så byggda att det finns nån sorts bakgård och de brukar ju inte vara längre bort än ingångarna, där skulle inlagda kunna få gå och röka.
.
#40 ja det är ju inte bra som sagt att röka, men helskotta att det är trist att ligga och stirra i taket efter en operation kan jag ju säga. Och det blir ju inte bättre heller att ligga ner heller då det för mig brukar göra så jag får ondare. Men om det är sanning att rökare kliva upp snabbare det vette tusan. Men min mor bevisade då det efter sin operation att här slösas det inte tid att ligga och jamsa. 😂
Jo det hade helt klart varit bra om man kunde ha ett rum eller dylikt där man kan röka. Jag var för ett år sedan och skulle resa utomlands, och helskotta så bra rökbås dom hade på arlanda. Det luktade inget och man fick plats. Men landstingen vill väl inte uppmuntra till rökning, det är där skon klämmer tror jag. 😐

Memento mori

Medarbetare för Julen
#13 sköterskorna på mina farföräldrars boende sitter ibland ute o röker, då i sina arbetskläder.. :/
Hakuna Matata.
#42 Det finns säkert olika regler.
/Maria
#42 Röka är okej men man ska byta arbetskläder efteråt vilket är otroligt noga. Finns säkert ställen där det slarvas dock.. 😐
När det gäller rökning och Danmark har jag för mig att jag läst att Köpenhamn strävar efter att bli Europas första rökfria huvudstad.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet