Ont i magen
Hej jag behöver lite hjälp. Jag har inte ätit då mycket idag Frukost: 1 glas vatten Lunch: några ärtor Kvällsmat: 1 potatis och en fisk bit Efter kvällsmaten har jag fått väldigt ont i magen och bajsat väldigt löst. Jag mår även illa när jag ser mat ( av någon anledning) men jag undrar vad det är som händer
IF the way don't go right, go left
Kort uttryckt, så har du troligen ätit på tok för lite. Du behöver sannolikt skaffa dig bättre matvanor, man brukar säga att tre ordentliga mål mat per dag behövs.
/Désirée
Men jag kan inte äta för jag mår bara dåligt och bajsar ut det igen
#3 jag vet inte är orolig över saker kanske
#3 jag vet inte är orolig över saker kanske
Du bör snarast söka hjälp hos skolhälsovården
/Désirée
Jag tycker du ska ta det här med dina föräldrar så dom kan ta dig till vårdcentralen så du får reda på vad problemet är. Försök att prata med dom redan ikväll så du kan få en tid nu i veckan ingen här kommer kunna veta vad är är för fel med dig utan du behöver träffa en läkare för att få reda på det då det kan vara så många olika saker det kan vara som är fel och det låter inte alls bra att du äter så lite som du gör vilket också gör det viktigt att du går till vårdcentralen så fort så möjligt.
Min mage får fnatt med diarré och magont om jag äter för lite. Försök att äta normala portioner regelbundet så kommer magen att komma i ordning igen. Det kommer vara jobbigt i början men det blir bättre.
Har idag ätit lite mer Frukost: en liten bit macka och ett glas vatten Lunch: lite ris, Putte lite tomat och två små ananas bitar Har idag även ätit mellanmål: lite youghurt och en macka Jag har jätte ont i magen och mår illa
kan du inte prata om det här med dina föräldrar så du kan få en tid på på vårdcentralen? det låter inte alls bra att du går runt och har det så här det är bättre att du går till vårdcentralen nu innan det blir värre.
Du måste söka hjälp för detta. Gå till skolsköterskan, vårdcentralen och /eller be dina föräldrar om hjälp.
/Désirée
Ok
Har ätit lite nu. Har lit ont i magen
#14 och det är inte konstigt att du får ont om du struntar i att äta. Du borde verkligen prata med en vuxen gällande alla dina problem. För det är inte bra för din kropp att du svälter dig som du verkar göra när man läser vad du äter i ditt första inlägg. Så sök hjälp. Eller ring bris och prata ut med dom och få råd.

Memento mori

Medarbetare för Julen
Vad säger dina föräldrar? Har du sagt att du har ont i magen?
/Maria
Har prata med minaföräldrar dom säger att det bara kan komma ibland och det kommer gå över
Jag tänkte snarare att de måste väl se hur lite du äter?
/Maria
Jaha, dom säger att jag måste få i mig mat för att orka
Det viktiga är vad som kom först;
Illamåendet och diarrén när du ätit, eller att du började äta för lite? Jag tycker det låter som det förstnämnda.
Om det började med illamående och diarré så har du troligtvis fått i dig en magbakterie. Då är det inte alls bra att hålla på att äta hela tiden, och inte att äta vad som helst heller.
Spannmål, socker och mjölkprodukter göder såna bakterier. Så t ex macka, tomat, ananas och yoghurt går bort.
Det bästa är att dricka buljong och svagt te. Så småningom kan man börja med risavkok och kokta morötter. På vårdcentralen kanske de kan ge dig mer tips, men säger de rostat bröd vet de inte så mycket.
När du blivit ok kan du äta lite yoghurt, naturell, helst med bifidus eller sånt i. Inte Proviva då det innehåller mycket socker. Surkål är det optimala för att hjälpa magen få bra bakterier igen.
Surkål och annat mjölksyrat är mycket bra för magen och hälsan, men det är viktigt att det är aktiv surkål, som inte är värmebehandlad och att man äter den, utan att hetta upp den.
Naturell lågpastöriserad yoghurt är också bra, men smaksatt yoghurt är värdelös, eftersom den innehåller mycket socker och är "död"
/Désirée
Jag var hos kuratorn idag på skolan, han fråga om jag var orolig för något osv. Jag berätta att jag är lite orolig över en operation jag ska göra nästa år. Han sa nått om att jag är orolig så jag får ont i magen
När man är kär kan man bli väldigt pirrig och orolig av sig också (tänker på din andra tråd inne på relationer) och kanske äta sämre. Man tänker inte alltid på det men förälskelse kan vara ganska påfrestande för kroppen. Man får inte glömma bort att ta hand om sig.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Det här är bara en fråga, men om man äter lite mat varje dag kan man dö då?
#34 Javisst kan man dö av svält.
/Maria
Ok bara undra
Återigen, du måste söka ordentlig hjälp för ditt problem.
/Désirée
#27 det förstår jag. Men jag hoppas att du går till läkare med detta och ditt andra problem med att du dessutom mår dåligt. Det är inte värt att slösa sin barndom på att må dåligt. Jag vet det själv av egen erfarenhet. Och hade jag bara kunnat få folk att förstå innan hur dåligt jag mådde så hade jag kunnat fortsätta fokusera på att vara barn istället för att ha ont i skallen och mage för att jag mådde dåligt. Och senare som vuxen helt krascha.

Memento mori

Medarbetare för Julen