Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 775 ggr
[Blue_Lugia]
2016-10-10 17:25
0

Tinnitus??

Kan man ha en svagare Tinnitus i öronen? För normalt sett ska det väl vara helt tyst i öronen när det är tyst runtomkring, eller? Jag vet inte, för jag har under några år haft svaga ljud i öronen som hörs när allt är knäpptyst. Så jag kan inte avgöra om det ska vara så eller ej. Minns inte när det var helt tyst i mina öron senast…. Är jag spänd eller har viss tags i bullriga miljöer så kan det öka ganska rejält, men dämpar sig efter någon dag. Pipet/surfandet är så pass ljust att det oftast inte hörs.

[Blue_Lugia]
2016-10-10 17:28
0

Kan också tillägga att jag ofta går med musik i öronen, försöker att inte spela för högt eller för länge, vilket jag dock gjorde förut, så om det ligger nåt i det vore det ju inget konstigt egentligen.

Zadeira
2016-10-10 17:39
1

"Nästan alla upplever tinnitusljud från tid till annan, till exempel när vi är trötta. Men att ”ha tinnitus” innebär att höra sådant ljud väldigt ofta eller hela tiden.Cirka 15 procent av befolkningen har tinnitus. De flesta tycker inte att det är ett problem – ljudet finns där, men är inget de tänker så mycket på. Cirka 1-3 procent besväras mycket av sin tinnitus, vilket kan leda till koncentrationsproblem, sömnsvårigheter och oro.

Tinnitus kan dyka upp under perioder av livet då vi har det jobbigt och stressande. Kanske när vi sover dåligt, jobbar för mycket eller drabbas av sjukdom eller familjeproblem. Då hjälper det ofta att se över livssituationen. En sund livsstil utan stress, med motion, sömn och balans mellan arbete, familj och fritid brukar minska besvären." (https://horsellinjen.se/fakta-och-rad/horsel-och-horselskador/tinnitus/)

Jag har aldrig så länge jag minns det haft det helt tyst i öronen. Jag hör alltid ett litet brusande ljud när det är tyst runt omkring, ibland hörs det mer eller mindre. Efter att jag varit i bullriga miljöer eller hög ljudnivå hörs även ett svagt pipande, men brukar försvinna när jag sovit.

Jag tänker mig att det nog aldrig är helt knäpptyst i öronen även om det är tyst runt omkring en, för ofta kan man ju höra kroppen innuti, ex så i alla fall jag kan uppleva att jag hör min hjärtslag om det är knäpptyst runt omkring. Det är ju inte ljud utifrån då utan som öronen uppfattar innifrån.

Fråga även inne på hörselskadade ifokus: http://horselskadade.ifokus.se/about?discussions-1

[PeterTM]
2016-10-10 18:12
0

Jag har haft tinnitus i 40 år, ett konstant högt brus med en mycket högfrekvent pipande ton ovanför. Gissningsvis ligger den pipande tonen någonstans runt 15000 Hz, vilket i sig är mycket intressant eftersom jag inte hör mer än till 5000 Hz i hörseltest, men det är väl sjukdomens kärna - att det egentligen inte handlar om hörseln i sig, utan om skador på hörselorganets nervceller.

[Blue_Lugia]
2016-10-10 18:14
0

Så det är inte sannolikt att jag har tinnitus, utan mer normala ljud i öronen då? Om det nu ska låta lite i öronen dvs?

[PeterTM]
2016-10-10 18:18
0

#4 Det är nog ganska osannolikt.

[Blue_Lugia]
2016-10-10 18:21
0

#4 Ok. Låter lite som en sån där Morskod eller vad det heter, typ pipippipipip. Men jag är väl bara lite speciell helt enkelt. ; )

[Devya]
2016-10-11 07:15
0

Om det nu piper i öronen så kan det ju mycket väl vara en mildare form av tinnitus. Så länge du inte störs av det så har du ju tur. :)

I mina öron är det nog faktiskt helt tyst. Om jag har haft en stressig dag med en massa oljud så brukar jag dock höra mer brus och dylikt. Då jag jobbade med barn så fick mina öron definitivt lida och vissa dagar hörde jag pipande ljud i mina öron.

[Blue_Lugia]
2016-10-11 08:23
0

#7 Ja sett är svårt att veta vad det kan vara. Vad jag märkt är att det piper i ena och susar i det andra. Plus att om jag blir stressad eller arg kan det öka litegrann.

[Devya]
2016-10-11 16:39
0

#8 Oberoende om det är tinnitus eller vanligt brus så går det ju ändå inte att göra något åt saken.

Det är åtminstone helt ofarligt. :)

Blanksteg
2016-10-11 23:19
0

Detta har jag också undrat över! Förr kunde jag knappt sova för jag hörde det där bruset när det var knäpptyst i rummet.

Jag köpte då en klocka som lät lite, vilket gjorde att jag fokuserade på det ljudet istället och inte på brusandet. Och det hjälpte. Sedan började jag lyssna på ljudböcker när jag skulle sova och somnade till det, och numera så hör jag inte bruset längre. Tror inte det är helt borta sådär, men att jag inte fokuserar på det längre så att det stör mig, om ni förstår vad jag menar.

Så kan somna utan att lyssna på något klockslag eller ljudbok osv numera, men lyssnar ändå på Harry Potter varje kväll när jag ska sova. :)

Karmatarerskanise
2016-10-14 10:40
0

#9 Det finns hjälp. Vet att folk som hör en konstant ton kan neutralisera den genom att höra den tonen utifrån. Tror det var samma ton man ska höra. Och det finns mer har jag för mig.

Själv har jag en hög ton i örat som jag alltid hör. Är det tyst är den öronbedövande.  Därför sover jag med radion igång.

[Devya]
2016-10-14 18:22
0

#11 Låter intressant. Jag har inte hört det tidigare. :)

[Blue_Lugia]
2016-10-15 06:31
0

Om det ökar tillfälligt måste jag också bakgrundsljud när jag ska sova. Oftast då pga stress, eller att jag ansträngt öronen mycket. För det mesta är det dock så pass lågt att jag kan sova i ett helt tyst rum utan att störas.