Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 914 ggr
Aleya
2016-10-07 23:32
0

Vilken termometer?

Jag har sedan jag flyttat hemifrån inte haft en febertermometer. Och nu tänkte jag köpa en. Men jag funderar på vilken sort man ska skaffa? Vilken mäter tempen bäst eller mest exakt kanske man mer säger? Ska man ta en öron eller en som man bara använder på pannan typ? Jag har inte lust att köra in en i röven(ursäkta svenskan) så en sådan är nog inget jag föredrar. Så tips från er som kan detta med att mäta temp mer än vad jag gör.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Karmatarerskanise
2016-10-08 01:28
0

Jag litar på min som jag sätter under tungan.

DesK
2016-10-08 09:41
1

Den man sätter i örat, är den som är mest exakt.

/Désirée

tlover
2016-10-08 09:59
1

Sådana som man sätter i rumpan och dom som man har i örat ska visa mest rätt.

Dom under tungan kommer efter det och sist andra alternativ.

Det ska visst vara lätt att göra fel med örontermometer så läs instruktionerna noga (eftersom jag förstår att det inte blir det första alternativet).

l'm back

Karmatarerskanise
2016-10-08 10:00
0

Jag läste om en studie där man testat olika termometrar och den rektala var den mest exakta. Minns inte om det var i läkartidningen jag läste det eller var det var.

[Giiisella]
2016-10-08 11:43
0

De rektala ger mest exakt värde. De använder vi i vården om vi vill veta exakt. Örontermometern är beroende och kan variera eftersom vissa kan se olika ut anatomiskt, ha vax i örat m.m. Så den ger en fingervisning men är inte alltid exakt. Har inte hört om att det finns en temp du bara lägger på pannan, men det kanske finns..? Skulle annars tro att muntemp och örontemp fungerar ungefär lika bra hemma.

Aleya
2016-10-08 12:34
1

#5 nu blev jag fundersam. Jag låg sist på sjukhus för ett år sedan och då mätte dom tempen i örat. Och sist när jag var på vc också. http://m.lightinthebox.com/sv/handhallna-digitala-beroringsfri-infrarod-ir-panna-termometer-med-lcd-hushalls-medicinsk-utrustning_p1800488.html?currency=SEK&litb_from=paid_adwords_shopping&utm_source=google_shopping&utm_medium=cpc&adword_mt=&adword_ct=119515201514&adword_kw=&adword_pos=1o2&adword_pl=&adword_net=g&adword_tar=&adw_src_id=1810908567_621915317_33050963714_pla-214570464794&gclid=CjwKEAjwsuK_BRDD9ISR1bawwUwSJACbOiix_TlLTW3WQRjD9DsaVzDlYD_VBBLHm9rhmqYZ59T_fBoCTm3w_wcB Länken är till en sådan jag tänkte på, där man mäter tempen i pannan. Ja rektal eller mun tänker jag inte personligen köra på. Men då får det bli öron då det är lättast att pilla med själv.

Medarbetare för Julen

Karmatarerskanise
2016-10-08 13:06
0

#6 Varför inte mun?

Aleya
2016-10-08 13:24
0

#7 för att när jag är sjuk är jag inte sugen på att ha en termomet i truten då jag ofta får ont i halsen, hosta osv. Sen tycker jag att det är ohygieniskt att om man är flera i hushållet och ska dela samma termometer i käften. Så nepp, det tänker jag inte ha.

Medarbetare för Julen

Karmatarerskanise
2016-10-08 13:29
0

Jag delar inte termometer oavsett sort. Känns inte fräscht.

Aleya
2016-10-08 14:05
0

#9 fast till termometer för öron följer det med plasthylsor för att kunna sätta på termometern. Och därför är det lättare att kunna "dela" med andra. Visst är ju en örontermometer mer otrevligt om problemet sitter i öronen. Men bättre än att ha dom äldre termometrarna och ha en per skalle.

Medarbetare för Julen

[Giiisella]
2016-10-08 14:36
1

#6 Örontemp är ju lite lättare och smidigare än rektal temp, så visst används det oxå inom sjukvården, men är något riktigt dålig tar vi alltid rektal eftersom den är pålitligare. Den i munnen lägger du ju bara under tungan, den ska ju inte in längre än så, så det borde ju funka även om man är förkyld.. Kanske finns det platshylsor även för dem? Men en örontemp kan ju vara bra att ha hemma då om du tycker det känns mer hygieniskt :)

Aleya
2016-10-08 15:09
0

#11 ah. Då förstår jag. Var några år sedan jag jobbade med patienter och har kanske sett rektaltemp 1 gång. Så därför undrade jag. Ja jag kan inte ha saker som är nära munbotten då jag tycker det är obehagligt som få. Därför mätte jag aldrig tempen i munnen som barn. Utan i armhålan. Så då får det bli öron känns mest hygieniskt.

Medarbetare för Julen