Vårtor under foten
Nån som har tips på vad jag kan göra själv för att få bort dom? Har två stycken under foten som jag vill bli av med. Har haft den ena i +10 år och den andra ~5 år. Försökte få hjälp att få bort dom av vc, men dom skickade mej bara till apoteket för att köpa sån där frys-bort-vårtan-själv-grej (som jag redan hade provat innan jag gick till vc). Har som sagt försökt frysa bort dom själv, men det har inte funkat och vc vägrar hjälpa. Har även provat ha nagellack på = funkade inte. Tror problemet är att skiten inte sticker ut utanför foten (se bild (varning: har skitiga fötter)). Finns det nån huskur jag kan prova och vad i så fall? Känner mej lite lätt desperat. Vill ju ha bort dom :/
"Hur mycket oftare blir man inte stungen av en ros än bränd av en nässla"
Selma Lagerlöf
Bilden:
Selma Lagerlöf
När jag var i 10-års åldern så opererades fortfarande fotvårtor bort. Jag minns att jag hade två också. En under hälen och en under främre trampdynan. De liksom borrade ett djupt hål och det var ett elände innan det läkte.
Numera gör man inte så på grund av att ärrbildningar kan bilda förhårdnader och andra problem i framtiden.
Du kanske ska prova med att frysa fler gånger för vårtor kan vara besvärligt att få bort så tålamod bör man ha.
/Maria
Vårtfri tycker jag är bra! Man penslar på det en gång i veckan tills den är borta. För bästa resultat blöter man upp vårtan ordentligt innan (dusch eller bad/fotbad) och sedan försöker man få bort så mycket som möjligt och sen penslar man på. Efter bad så suger huden in medlet väldigt effektivt. Som sagt, tålamod och envis behandling krävs.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
#2 Jag har redan fryst dom vid 6 olika tillfällen under 10 års tid och det har inte hjälpt. Kanske skulle ha skrivit det. Kag har liksom gett upp på apotekets grejer som inte funkat. #3 Envishet har inte funkat hittills….
Selma Lagerlöf
Det finns bättre frysmetoder på apoteket nu än för tio år sen.
#5 Jag har provat dom som finns nu. Har inte funkat alls.
Selma Lagerlöf
Vårtfri är inte en frysmetod. Och man kan behöva upprepa behandlingen många gånger, upp till 15 gånger, innan vårtan är borta - men det är en enkel behandling, en gång i veckan som sagt.
Jag hade en vårta vid sidan av tummen och det ända som funka för mig var genomskinligt nagellack som jag pensla på vårtan så den inte får luft och sen fila på den så gjorte jag tills den var borta.
Har för övrigt provat huskurer men Vårtfri var mycket bättre. Rå potatis hade effekt men fick vårtan att växa inåt istället. Salt på vårtan efter varmt bad (då suger vårtan in saltet och kvävs) kanske kan funka men var svårt att lyckas med det tillräckligt bra på min dotter. Vårtfri körde vi fyra veckor tror jag - märktes inte jättemycket första veckorna men sen ramlade vårtan bara av och det var fin frisk hud under. Men brukar vara lättare på barn. Men tror du får bort vårtorna med denna metod om du kör på varje vecka ett tag.
Jag hade en vårta på min stortå, fast den var på ovansidan i kanten av nageln.
Den behandlade jag med äppelcidervinäger som jag hade på en pad och tejpade fast och hade på över natten. Jag luckrade även upp den med nål och försökte dra bort så mycket av den det gick. Det gjorde ont och sved och blödde. Den försvann.
Jag har även en under stortån som ser ut som de du har. Jag ska köra samma metod på den.
Jag har en vårta som jag haft i säkert halva mitt liv på typ samma ställe, ser ut som min sitter typ mitt mellan dina. Jag har nyligen börjat behandla med denna: https://www.apoteket.se/produkt/vartmedel-stark-dne-kutan-losning-10-milliliter-flaska-237690/
Kan inte säga mer än att vårtan har minskat, men har inte kört så länge (ett par dagar bara) så jag vet inte hur pass lång tid det tar innan det hjälper helt. Den kan man tydligen använda dagligen till vårtan är borta, emn om vårtan inte är borta inom 3 månader rekomderas läkarbesök. Kanske är värt att prova?
Jag använde ett medel man penslade på 2 gånger om dagen. Innan man gjorde det skulle man fila på den. Gjorde ont som tusan när medlet sögs in och. Men det tog till slut bort vårtan. Se till att riva sönder vårtan innan du penslar på så det verkligen kommer in.
Jag använde mig av ett medel som man duttade på vårtan. Man fick dock se till att inte sätta det på frisk hud. Det här fungerar briljant! Man får dock ärr av det så om man råkar ha vårtor på händer så är det ju inte kanske så kul. Du har dock på foten så det borde ju inte vara något problem.
Nu minns jag inte vad det hette men det luktade något ohyggligt starkt. Vet inte om de säljer sådant mera…
#13 Låter som det jag använde.
#12 och #13 det låter som ni beskriver det i min länk.
#15 Oj den missade jag. Det verkar stämma ja :)