Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 1183 ggr
[Annsofie27]6
0

Problem med kalla händer och fötter ofta

Hej ursäkta att jag skriver mycket saker. Men det är så att så länge jag kan minnas så får jag ofta kalla händer och fötter under alla årstider äe ingen speciell årstid utan är när som helst att dom blir kalla och efter en stund blir dom varma igen. Och vet inte varför riktigt. Nån som vet. Och ursäkta igen för alla inlägg och frågor.

Karmatarerskanise
0

Dålig blodcirkulation.

[Annsofie27]6
0

Okej vad gör man åt sånt?

tlover
0

Jag har Raynauds vilket gör att kapilärerna krampar (= dålig blodcirkulation) jag har gjort en egen salva med eterisk olja av gran, tall, enbär och rosmarin för att öka blodcirkulationen och det funkar.

Jag gör ju egen men du kan skaffa en salva som inte har någon doft och helt enkelt testa att röra i några droppar av varje.

l'm back

[Annsofie27]6
0

Okej. Finns det salva som ökar blodcirkulation på apoteket?

[Devya]
0

Jag har samma sak och har haft det hela mitt liv. Det som hjälper mig är att träna en hel del, det hjälper åtminstone under de två timmar som jag tränar och en liten stund efteråt. :)

tlover
0

#4 Nej inte egentligen om inte man räknar tigerbalsam eller receptbelagd medicin.

l'm back

[Annsofie27]6
0

Okej. Jag jobbar på en förskola så jag kan inte använda sånt med starka lukter där som tigerbslsam. Eller andra saker med stark lukt.

tlover
1

#7 Du kan annars som sagt göra egen, du behöver inte ens göra salvan utan bara tillsätta oljan. Men den är inte helt doftfri även om den inte luktar starkt för det.

l'm back

[Annsofie27]6
0

Okej vart får jag tag på oljor och en vanlig salva nån stans i så fall?

tlover
0

#9 Jag köpte mina på kosmetikakompagniet, salvor vet jag sämre då vi gjort egna i åratal nu.

Men bor du i närheten av Tärnsjö så kan du få låna lite av våra aromer för vi har alla för den salvan hemma. Så du kan testa innan du köper massa eteriska oljor ifall det inte skulle funka.

l'm back

[Annsofie27]6
0

Okej jag bor i Karlstad Värmland. Apoteket har ju krämer till händer och fötter som inte luktar nåt.

tlover
0

#11 Dom krämerna borde du kunna använda, vi har ju egentligen bara ett basrecept som vi har till oljorna

l'm back

[Annsofie27]6
0

Okej är det bara att droppa i pyjamas i en sån kräm?

tlover
0

#13 Jag ska kolla in mängderna sen men när jag gör salva så droppar jag i det sist så jag ser inte varför det inte skulle fungera

l'm back

[Annsofie27]6
0

Okej är inge jag har testat innan så kan inget om det. Sog att jag skrev lite fel i det andra inlägget ska stå oljorna och inte pyjamas.

[Outlawly]
0

Jag vill tipsa om en foamroller eller blackroll(typ hård tennisboll). Att musklerna är spända i armarna och vaderna kan göra så att blodcirkulationen bli sämre.
Att massera med dem kan hjälpa sa min naprapat, jag har inte hunnit prova ännu.

[Annsofie27]6
0

Okej. Jag har ingen hård boll men en massage grej man använder. Kan testa den.

[Annsofie27]6
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det ända jag har är den här

[Outlawly]
0

Använd den och tryck på underarmen och om du har en vanlig tennisboll så kan du ha den och rulla under fötterna och när du sitter ner på rumpan på golvet med benen rakt ut, så kan du lägga tennisbollen under vaden och ner mot foten och gunga lite. 🙂

[Annsofie27]6
0

Okej tennisboll har jag ingen men har ormsalvan linemet som är till massage som är vårdande hjälper muskler och leder.

[Devya]
0

Alltså det är ju nog inget farligt med att ha kalla händer och fötter. Det kan vara irriterande ibland och då brukar jag själv träna, vilket är det enda som hjälper riktigt bra.

Jag har tidigare försökt med en del andra påhitt typ som fingergymnastik och liknande men det har nog aldrig fungerat. Jag har nog bara accepterat att det är såhär det är. :)

Maria
1

Sedan finns ju Raynauds fenomen där man kan få vita eller blå fingrar och tår precis som #3 skriver.

http://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=565

Mina händer är nästan alltid kalla och ibland vitnar någon finger helt en stund.

Jag tycker att det kan hjälpa med t.ex stickade handledsmuffar.

/Maria

[Annsofie27]6
0

Okej. När jag blir kall då blir dom vita och när jag är varm så är dom normala. Jag har handledsvärmare jag har gjort själv

[Annsofie27]6
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
tlover
0

#23 Då låter det som Raynauds, kanske ska du gå till läkare och få diagnos, det finns medicin även om dom inte alltid skriver ut den eftersom den är dyr. Dessutom kan det vara annan info som är bra att veta (tex att man inte ska ha ringar osv)

l'm back

[Annsofie27]6
0

Okej. Ska till läkare den 17 på grund av mina leder i händerna.

tlover
0

#26 ledvärk kan vara kopplat till raynauds  (jag har ledvärk, kanske pga raynauds, även utslag/blåsor över leder) så det är nog bra att ta upp det

l'm back

[Annsofie27]6
0

Okej. Jag får ont och stel i lederna i händerna i perioder och att varje kväll så blir händer och fötter jätte kalla.