Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: smärta-och-värk
Läst 851 ggr
IceTee
0

Lindra ryggont pga låsning

Har otroligt ont i ryggen idag. Sitter rätt högt upp mellan skuldrorna. Är helt säker på att det är en låsning då jag haft det innan. Jag borde gått till kiropraktor tidigare men ekonomin har gjort att det känts lite … jobbigt. I alla fall så är det ju helg nu och jag kan tidigast gå på onsdag. Nu tror jag inte att det kommer vara så jobbigt imorgon, men idag är ju en plåga.
Fick nyss en massage av killen men det hjälpte inte. Måste sitta vid datorn då jag behöver skriva rätt mycket idag och min datorstol är hemsk, men det är ju dyrt att köpa en ny. Dessutom är min madrass gammal och dålig, men även det är ju dyrt att köpa.

Vad kan jag göra just nu? Tror ni värktablett hjälper? Värme? Det är ju lite krångligt att få det varmt just där 🤔 då får jag ligga ner och då blir jag snabbt uttråkad 😃 spikmatta kanske funkar? Blir ju också tråkigt, men det får vara värt att bli uttråkad om ryggen skärper sig 😭

Medarbetare på Skor iFokus

parsley
0

Tänkte tipsa om spikmatta. Tycker du det är urtrist så kanske du kan sysselsätta dig med något under tiden du ligger där. Huvudsaken är att den påverkar ryggen. 

Vad tror du om den här? Japansk metod mot ryggont. Jag gör den ibland och tycker att den fungerar.  http://www.expressen.se/halsoliv/halsa/sjukdomar--besvar-1/ont-i-ryggen-testa-den-japanska-metoden/ Du kan säkert hitta andra förklaringar till hur man ska ligga om du googlar och vill ha någon annan beskrivning.

IceTee
1

Den övningen ska jag ge mig på! Tack för tipset!

Ary
0

Jag brukar kombinera ipren och panodil med respektive maxdoser.

IaMiaMaria
0

Har du kornpåse? Den kan man hänga lite över ena axeln när man sitter så hänger den ner mellan skulderbladen. Brukar iaf kunna lindra tillfälligt. Även sån där hot and cold kräm eller linement brukar också kunna lindra för stunden..

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

IceTee
0

Det har vandrat uppåt med inte gått över. Jag har provat spikmatta, att sträcka på musklerna, värme (både iform av varm dusch och rispåse/kornpåse som man värmer) och nu sa jag "skit samma" och tog en Ipren och två panodil. På tisdag ringer jag VC och ber om hjälp. Gör sjukt ont att försöka titta över vänster axel och är i allmänhet öm i övre delen av ryggen. Ska även investera i en snygg ryggsäck (eller en vit och måla på dem själv) för att vara lite snäll mot kroppen Imorgon fyller jag år (21. Tydligen är det gammalt nog för ledproblem, hahaha) så då går jag ju ogärna till läkaren! Men jag har önskat mig en bättre skrivbordsstol i alla fall

[Devya]
0

Jag brukar utöva yoga för dålig rygg. Det var det enda som ville lindra litegrann då jag hade hemsk muskelinflammation.

Fundera  också på hur du sitter då du är vid datorn och ta pauser regelbundet och ha lite pausgymnastik emellan. :)

IceTee
0

#6 Jag sitter otroligt dåligt vid datorn pga min datorstol som är konstigt formad. Tips på några övningar jag kan göra när jag tar en paus?

parsley
0

Gå till en sjukgymnast om du har möjlighet och få ett träningsprogram för ryggen. Testa att googla på t ex träna rygg, stretcha rygg, motverka ryggont eller kontorsgympa så tror jag du  hittar övningar du kan göra.

Kan du göra någon form av ståarbetsplats så du kan stå och arbeta vid datorn istället för att sitta om du har en dålig stol?

[Devya]
0

#7 Kan du inte byta ut den mot fast en köksstol? Köksstolar brukar man ju inte heller vilja sitta i för långa stunder så det kanske kan vara värt att testa isåfall?

Angående övningar så kan du kanske googla och se om du hittar något som fungerar för dig. Jag brukar googla specifikt efter övningar för sjuk/dålig rygg och hoppas på att det är lite skonsammare övningar. :)

IceTee
0

#8 jag hoppas på att slussas vidare till en sjukgymnast från VC faktiskt, känns smidigast den vägen! Stå har jag ingen möjlighet att göra tyvärr #9 ska se om det går att lösa med köksstol, det var en rätt bra idé!