Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 1235 ggr
Jagalskarhundar
2016-09-13 23:07
0

Tandställning

Vet inte alls om detta är rätt sajt men jag försöker så får ni hänvisa mig vidare i annat fall. Det är så att jag länge velat ha tandställning. Men den största anledningen till att jag inte får tandställning är för att mina rötter är ALLDELES för korta (framtänderna). Jag vet att jag kommer ångra mig senare i livet om jag inte får tandställning nu. Det är mest framtänderna och nedre munnen som är väldigt trång. Jag har inte ont men känner mig inte bekväm. Nu när jag börjar bli allt äldre vill jag helst inte prata nära andra personer och känner mig obekväm. Det stör min vardag. Men tandläkaren sa att i värsta fall kan jag tappa dem och sätta in ersättare, men jag är nästan beredd på den satsningen… Har ni några förslag på vad jag kan göra? Finns det några andra sorters tandställningar som inte förkortar rötterna ännu mer?

DesK
2016-09-14 06:10
2

Tandställningen förkortar inte rötterna, men om du har för korta rötter, så kan tänderna lossna helt, när de flyttar på sig, med hjälp av tandställningen. Att göra implantat är en kostsam historia. Jag tycker att du ska gå till minst en annan tandläkare för att fråga om dina tänder.

/Désirée

[rumelle]
2016-09-14 06:34
2

Jo, tandställningar kan orsaka rotresorption. Den risken finns alltid, men om man redan har väldigt korta rötter så är det ju förståeligt att tandläkaren avråder tandreglering.

Jagalskarhundar
2016-09-14 08:00
0

Jo. Men jag mår dåligt av mina tänder. Jag tar t.ex. Inte hand om dem som jag borde pga att jag inte gillar dem. Jag får väl gå och fråga några tandläkare vad de tycker..

Maria
2016-09-14 15:47
2

#3 Där gör du dig en stor otjänst för inget är ju värre än tänder som inte är omhändertagna.

Själv har jag sneda tänder och så kallade två vampyrtänder i överkäken som sitter lite utanför de andra. Först som vuxen blev jag rekommenderad av en tandläkare att dra två tänder och ha en fast tandställning för att få tänderna på plats men jag ville inte. Det tillhör min personlighet och för övrigt så har jag inga problem med tänderna alls.

/Maria

DesK
2016-09-14 16:00
1

#3 Precis som Maria säger, gör du dig en rejäl otjänst, om du inte sköter om dina tänder. Det i sin tur kan också göra att du inte kan få implantat, för om tandbenet är skadat, går det inte att göra implantat. Tandbenet kan skadas av att man inte sköter sina tänder.

/Désirée

Aleya
2016-09-15 17:59
1

Jag förstår inte varför du vill ha tandställning. Det är inte direkt kul att ha den sittandes i gommen. Och att man som jag, var tvungen att vrida på skruven i själva tandställningen två varv varje vecka.

Jag hade även tänder som var gula p g a att anlagen blev skadade då jag var barn. Så blev retad för det. Och även så hade jag en tand som stod ut (hörntand) så därför var jag tvungen att ha tandställning.

Sen blev jag erbjuden fasader på tänderna som var gula. Men vägrade då man måste slipa ner emaljen. Och det visste jag redan sedan innan att det lär bli en massa ilningar. (Dom var nämligen tvungen att slipa ner mina hörntänder som barn, dom var för långa)

Så börja sköt tänderna så slipper du riktigt dyra utgifter senare i livet. Och sen tror jag verkligen att det är bara du som ser dina defekter gällande dina tänder.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen