Hälsa iFokus

Hälsa

Etiketthud
Läst 2187 ggr
_Alicia_
0

Synliga blodådror

Hejsan! Jag skulle behöva lite hjälp, jag är en 14 årig tjej och jag har ett problem, eller ja problem är de ju inte direkt 😄 Jag har i några år haft typ synliga blodådror på armar och ben? Och dom på armarna syns bara när jag är kall om händerna och då är det verkligen över hela armarna, asså det är inte ytliga blodådror, det är liksom som ett nät innanför huden, och dom på benen syns när jag är kall om benen/fötterna, jag vet inte vad detta är och hittar inte någon som har skrivit om just det här… Jag mår jättedåligt över detta och går aldrig med kortärmat eller shorts… Kan försöka ta en bild imorgon 😄 Visste heller inte riktigt vilken kategori jag skulle lägga detta i men 😄

~ Hälsningar Alicia, Hoppsan och Kiwi! ~

Alicias.nu

ttournesol.weebly.com

fossingen
0

#0 Ett nät innanför huden. Då menar du ytliga blodkärl alltså? Det går inte göra något åt det förutom laserbehandling.

_Alicia_
0

nej asså det syns bara när jag är kall och liksom det blir som ett blått nät innanför huden men inte så ytligt som ytliga blodkärl liksom det är långt innanför fast det syns, ska ta bild och visa imorgon, eller ja senare idag då

Alicias.nu

ttournesol.weebly.com

Karmatarerskanise
1

Du har blodådror. Fullt normalt.

fossingen
0

#2 Menar du på handflatorna ungefär. Isåfall förstår jag exakt vad du menar. Är du kall om händerna/nästippen ofta? Kan vara Raynauds phenomen. Annars tänker jag mig helt vanliga blodådror/vener som kan bli som ett större spindelnät ungefär.

Karmatarerskanise
0

#4 Det står armar och ben.

fossingen
2

#5 Ja, det vet jag.  Men det besvarar inte frågorna jag har :)

_Alicia_
0

Men asså alla andra har så fin hud så kommer jag, jag kan inte gå ut i klänning eller någonting för mina armar och ben ser ut som typ spindelnät, jag har verkligen inte sett någon annan ha så

Alicias.nu

ttournesol.weebly.com

Karmatarerskanise
3

Du är inte ensam om det även om det känns då. Och visst kan du ha bara ben och armar ändå. Ingen annan bryr sig om dina ådror.

fossingen
0

#7 Som jag förstår har du så hela tiden? Eller "blossar" det upp av kyla eller värme?
Det är väldigt vanligt med synliga ådror/vener. Menar du annars kanske åderbråck?

_Alicia_
0

#8 såklart kan jag det men jag tycker inte att jag är fin då och liksom det är det enda kroppskomplexet jag har, annars älskar jag min kropp #9 förlåt för jag skriver lite otydligt, jag är jättetrött haha, nej det är bara när jag är kall.

Alicias.nu

ttournesol.weebly.com

[Devya]
4

Men alltså alla har ju blodådror och för vissa syns det mer och för andra syns det mindre. Inget konstigt och inget att nojja sig över. Jag har väldigt synliga blodådrar oberoende om jag är kall eller varm  men banne mig i att jag skulle skämmas över en sådan bagatell sak!! :) Du oroar dig alltför mycket över något som andra inte kunde bry sig mindre om. :)

Fransu
0

Jag har också väldigt synliga blodådror, särskilt på benen. Kommer ihåg när jag var runt 18-19 år och en kollega utbrast "jag ser dina blodådror!" när jag hade shorts på mig. Jag är rätt blek så dom syns ju extra tydligt. Inte mycket att göra åt.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Maria
1

Det vore ju märkligt om blodådrorna inte synts om man har ett vitt skinn.

/Maria

TatsuOni
0

Mina armar ser ut som om jag vore "död" när jag är kall. Vita, men blåa, rosa och röda fläckar + synliga blodådror. Jag har aldrig stört mig på det och folk tänker bara på det när jag påpekar det. Så jag tror inte att dolk tänker på dina blodådror heller🙂

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

_Alicia_
0

Jag kan liksom komma över vad andra tycker. Men jag själv tycker det är fult liksom, men tack för hjälpen ändå :)

Alicias.nu

ttournesol.weebly.com

fossingen
0

#15 Isåfall är jag helt tvärtom. Jag tycker blodådror som är synliga är väldigt snyggt 😉 Vet att ganska många gillar det i min krets också. Men, alla är vi olika :)

_Alicia_
0

#16 är det inte såna där utstickande blodådror man brukar få om man tränar mycket du menar då?

Alicias.nu

ttournesol.weebly.com

Aleya
0

Jag måste göra dig besviken ts. Så länge du lever så kommer du ha dessa synliga ådror, eftersom att det är just för att ditt blod åker runt som du ser dom. Så det är som inget man kan göra åt.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Devya]
2

#16 Jag vet också av ett par som tycker det är ursnyggt. Jag själv tycker jag väl varken eller. Jag ser det som helt normalt liksom.

Tråkigt att vissa hakar upp sig på sådana där bagateller bara men om det är det enda de hakar upp sig på så kan de inte ha så många" fel" sådär annars. :D

fossingen
0

#19 Inget jag hakar upp mig på :) Tycker det är fint bara. Och som du säger är det ju normalt, för alla har ju det :P

OlgaMaria
2

Jag kommer ihåg hur det var när man var 14 - vissa komplex med kroppen var så otroligt intensiva och nästan handikappande. Jag gick alltid och krånglade med min kropp och försökte få den att bli kortare för jag tyckte inte om min längd, så knasigt. Det är skönt att bli äldre kan jag hälsa. Det mesta har blivit "sämre" med min kropp sen jag var 14, men jag har ändå blivit nöjdare och mer avslappnad. Det är faktiskt en enorm livskvalitet att tycka om sig själv och låta kroppen få vara som den är. Du duger som du är! Desto snabbare du kan inse det desto mer glädje kommer du hinna med i ditt liv.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

_Alicia_
0

#21 jo men det är ju inte det att jag inte är nöjd med min kropp, för det är jag, det är bara att JAG själv tycker det ser fult ut så jah undrar om det finns något att göra åt det

Alicias.nu

ttournesol.weebly.com

Maria
2

#22 Det finns inget att göra åt det såvida det inte handlar om åderbråck och det är ganska osannolikt när du är så ung.

/Maria

[Devya]
0

#22 Kanske få lite mer färg på dig? Ju brunare jag har blivit desto mindre synligare har mina blodådror blivit. Så jag tror det är det enda du kan göra isåfall. :) Annars gäller det väl bara att acceptera att det är så här du ser ut.