Opererat ut visdomstand
I lördags opererade jag ut en visdomstand och det har varit ganska smärtfritt förutom att jag blivit sjuk. Men i alla fall, jag upptäckte nyss att det fastnat mat så jag sköljde med vatten, ser då att det är något vitt i såret, ser ut som att det skulle kunna vara dräneringsslang, kan lika gärna vara mat.. Vet någon om man sätter dränering vid såna här operationer? Funderar på om det är något jag ska försöka ta bort eller inte xD
Hade dom satt ditt något hade du fått tid till att ta ut det. Den enda man sätter är stygn. Så det lär vara matrester.
#1 Jag har en tid för att ta stygnen, jag får väl ringa och fråga dem i morgon kanske. Känns dumt att pilla ut något som inte ska pillas ut.
Du ska definitivt inte pilla. Endast skölja. Det är normalt att rester fastnar i stygnen och gropar.
Pilla inte, det kan börja blöda och svårt att stoppa.
Det är tandköttet som tappat blod och sluter sig över kratern där tanden satt det är en normal läkningsprocess.
Det bildas ett blodkoagel över såret efter en tanduttagning. Det hjälper till vid läkningen och brukar se vitaktigt ut efter någon dag. Pillar man bort det så blir det öppet ner till käkbenet och det bruakar göra ganska ont och gör även att läkningen går långsammare. Så nej, du ska inte pilla bort det.
Jag sköljde bort, det var lite ägg.. :p Nu ska jag låta bli det :)