Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 836 ggr
[Annsofie27]6
0

Hormon spiral

Hej jag satte in en jaydess hormon spiral idag. Och har judt nu som mensvärk. Är det nån annan som har samma spiral som vet hur lång tid det tar innan värken släpper. Har tagit en alvedon och en Ipren men gör ont än. Hoppas det gör lite mindre ont snart.

Omorika
0

För mig tog det en kväll mådde bra dagen efter men det är ju helt individuelt.

[tk1971]
0

Ett par dagar tog det för mig. Men den kändes även efter det, men inte på ett smärtsamt sätt.

[Annsofie27]6
0

Okej. Är det vanligt att det känns som det sticker till i underlivet efter insättning?

OlgaMaria
0

Ja det är vanligt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Annsofie27]6
0

Okej då vet jag. Jag är ny när det gäller spiral. Så jag funderar mycket på saker men barnmorskan förklara att om den skulle flytta sig så gör det ont i magen så antar att det inte är nå vanligt. Men brukar set ta tid innan man märker om man får mens eller inte

OlgaMaria
0

I början är det många som blöder mer än vanligt och oftare, sen brukar det lugna ner sig och kanske försvinna helt. Tror det är så att trådarna blir mjuka efter hand så i början kan de kännas lite "stickiga".

[Annsofie27]6
0

En annan fråga när man har sex lan man komma åt spiralen då? Ellet sitter den så långt upp att man inte kan komma åt den?

OlgaMaria
0

Trådarna kan man komma åt, men de mjuknar som sagt och kommer inte kännas efter ett tag. Vissa kan känna av att det stöter mot spiralen, men den är skyddad inne i livmodern så man kommer inte åt den direkt.

[Annsofie27]6
0

Okej

[Annsofie27]6
0

När kan man ha samlag efter man satt in en spiral? Hur länge ska man vänta? Nån som vet hur länge man aka vänta med samlag