Låsning i knät
Hej! Natten till idag vaknade jag två gånger av att min knä låste sig och gjorde jätteont. Jag kunde inte böja det eller sträcka ut det, det var helt fast och värkte. (Knät var lite böjt när det hände) Vet någon varför det hände? Har någon mer varit med om samma grej? Skall tillägga att jag inte har någon skada på knät. Tack på förhand :)
Jag råkar då och då ut för liknande problem. Oftast låser sig inte knät (eller annan led) helt, men det händer också. I mitt fall beror det på överrörlighet, leden hoppar alltså, helt eller delvis ur led, detta gör ordentligt ont. Får du mycket besvär med detta, bör du söka hjälp. T ex en fysioterapeut kan hjälpa dig att hantera problemet.
/Désirée
Du har inte funderat på att kolla upp det hos läkare…?
Jag har så, det är att min knäskål glider ur läge, mitt inre ledband är av och jag behöver egentligen en ledbandsrekonstruktion dock vill dom inte göra det på mig på dagkirurgi då jag är extremt svår att ha med att göra vad gäller narkos. Det jag fått göra istället är att gå till sjukgymnast och träna upp muskulaturen på insidan av låret så det drar tillbaka knäskålen till ett mer normalt läge. I början fick jag åka till akuten och antingen få rejäl smärtlindring då mitt låser sig i böjt läge som om du sitter så jag kan inte gå på kryckor för då tynger det lixom nedåt och gör ont som f*n eller så har dom fått dränera knät på stora mängder vätska. Sedan jag tränat så får jag bara mindre låsningar som går upp när jag tvingar mig att slappna av.